تصویب ۵ طرح جامع شهری در آذربایجان غربی

معاون راه و شهرسازی آذربایجان غربی گفت: از سال گذشته تاکنون طرح‌ توسعه و عمران شهری یا طرح جامع پنج شهر تصویب شده است.

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: از سال گذشته تاکنون با طی مراحل انتخاب مشاور و عقدقرارداد نسبت به تهیه و تصویب طرح‌های توسعه و عمران شهری موسوم به طرح جامع در پنج شهر شاهین دژ، سردشت، قره ضیاءالدین، سلماس و گزارش میانکار طرح جامع ارومیه اقدام شده است.

رسول عطایی ادامه داد: منطقه بندی کاربری اراضی تحت عنوان نقشه نحوه استفاده از زمین، تدوین و پیشنهاد سازمان فضایی شهر و تقسیم کل شهر به مناطق، نواحی و محلات، پهنه بندی فعالیت‌های شهری به پهنه‌های سکونت، اشتغال و فعالیت، فضای سبز و گذران اوقات فراغت، حمل و نقل شهری و تعیین محلات هدف بازآفرینی و بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیر رسمی از اهداف طرح‌های توسعه و عمران جامع شهری است.

وی گفت: جانمایی خدمات عمومی طبق مصوبات شورایعالی شهرسازی و معماری ایران و استاندارد‌های شهرسازی برای ایجاد محیط‌های شهری کارآمد در جهت تامین رفاه و آسایش شهروندان، گسترش عدالت اجتماعی و رعایت معیار‌های حفاظت محیط زیست با توزیع خدمات، تامین جابجایی و حمل و نقل، جلوگیری از گسترش حاشیه نشینی و توانمندسازی سکونتگاه‌های غیر رسمی در قالب پروژه‌های محرک توسعه و بازآفرینی محلات هدف از دیگر اهداف طرح‌های توسعه و عمران جامع شهری به شمار می‌رود.

عطایی اضافه کرد: معاونت شهرسازی و معماری اداره کل در این مدت اقدام به عقد قرارداد برای انجام مطالعات تجدید نظر جامع شهر ارومیه، مطالعات تجدید نظر جامع پیرانشهر، مطالعات طرح تجدید نظر جامع مهاباد و مطالعات تجدید نظر جامع اشنویه کرده است.

وی افزود: همچنین در این مدت مطالعات طرح تجدید نظر تفصیلی شهر میاندوآب، مطالعات طرح تجدید نظر تفصیلی شهر سردشت، مطالعات طرح تفصیلی شهر قره ضیاءالدین و مطالعات طرح تفصیلی شهر شاهین دژ تهیه شده است.

معاون شهرسازی و معماری اداره کل گفت: توزیع و تعیین خدمات عمومی به صورت تفصیلی طبق استاندارداد‌های شهرسازی و در چارچوب طرح جامع برای ایجاد محیط شهری پاسخگو در راستای تامین نیاز‌های شهروندان، طراحی شبکه معابر تا حد کوچه‌های دسترسی نهایی بلوک‌های مسکونی بر اساس شبکه گذربندی و استخوان بندی کلی طرح جامع، تدوین ضوابط تفصیلی شهرسازی و احداث بنا بر اساس اهداف طرح جامع و جمعیت پذیری افق طرح. تدوین ضوابط اختصاصی برای بازآفرینی بافت ها‌ی فرسوده و ناکارآمد شهری در جهت شتاب بخشیدین برای توسعه پهنه‌های مزبور از اهداف و نقش طرح تفصیلی است.

عطایی اظهار داشت: تهیه مطالعات بافت تاریخی شهر ارومیه و راهبری مطالعات بافت تاریخی شهر‌های خوی، سلماس، ماکو و تکاب از دیگر اقدامات معاونت شهرسازی و معماری اداره کل است.

وی بیان کرد: طرح‌های جامع، طرحی کالبدی فضایی است که با بهره‌گیری از تحولات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه شهری به بهبود سازمان فضایی شهر و رفاه اجتماعی مردم می‌پردازد و این طرح‌ها وسیله‌ای برای ساده کردن تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری که نقش هدایتی آن از جنبه‌های با ارزش طرح است.

معاون شهرسازی و معماری اداره کل گفت: در راستای اجرای طرح‌های تهیه شده، سطح کیفی محیط و زندگی زیسته شهروندان ارتقاء می‌یابد، این طرح‌ها می‌توانند با فراهم ساختن زمینه‌های بهبود نظم فضایی شهر، امکان تخصیص بهینه منابع را برای رشد و نمو جامعه انسانی ساکن در آن مهیا کنند، تعیین احتیاجات و نیاز‌های جامعه شهری (در «فضا» و زمانی مشخص)، تعیین امکانات و محدودیت‌های منابع و تسهیلات موجود، و تدوین راه حل ها، اهداف، سیاست‌ها و معیار‌ها و ضوابط کالبدی و فضایی و باعث جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی می‌گردد.

عطایی افزود: تصمیم گیری شفاف و منسجم، جلوگیری از تفکیک و تشویق به تجمیع املاک، رونق ساخت و ساز و کاهش بار ترافیکی و ارتقای محیط شهری از دیگر اهداف خرد و عملیاتی طرح‌های توسعه و عمران شهری است.

معاون شهرسازی و معماری اداره کل با اشاره به عملکرد معاوت شهرسازی و معماری در راستای اجرای قانون جهش تولید مسکن، اظهار داشت: الحاق به داخل محدوده شهر‌های نقاط شهری استان معادل ۴۵۰ هکتار و تغییر کاربری در داخل محدوده نقاط شهری استان معادل ۵/۳۳ هکتار از اقدامات این معاونت است.

وی ادامه داد: کل قطعه مسکونی استحصالی و قابل احداث از بابت الحاق به محدوده و تغییر کاربری معادل ۱۰ هزار واحد و کل واحد مسکونی استحصالی و قابل احداث از بابت الحاق به محدوده و تغییر کاربری معادل ۴۰ هزار واحد بوده است.

عطایی گفت: کل جمعیت پذیری پروژه‌های نهضت ملی مسکن از اول سال ۱۴۰۱ تا کنون معادل ۱۴۰ هزار نفر بوده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۵ ۰۲ تير ۱۴۰۲
اخه بوکان یک ده کوچک بود که الان بخش شده ....یک کمی تعصب را کنار بگذارید اگر تعصب کردی دارید بروید استان کردستان..........
اینجا آزربایجان است و شما هم مهاجد
Iran (Islamic Republic of)
هاوری
۰۳:۱۲ ۰۱ تير ۱۴۰۲
متاسفانه مسئولین این استان مثل همیشه هیچ برنامه ای برای شهرستان بوکان دومین شهر پرجمعیت این استان بعدازارومیه نداشته و ندارند و این نگاهی مغرضانه است چون باعث فقر و عقب ماندگی وعدم توسعه این شهر شده اند.!!!؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۷ ۳۱ خرداد ۱۴۰۲
طرح تفصیلی استان هم بررسی بشه استانی به این طولی که از شمال تا جنوب به اندازه مسافت میان تهران و ارومیه هستش