کاربردی ترین سوالات جلسه خواستگاری

به بهانه روز ازدواج از نحوه مطرح کردن سوالات معکوس و خلاقانه گفته‌ایم.

 با توجه به این که انتخاب همسر یکی از مهم‌ترین تصمیم‌های هر شخص در زندگی است، شناخت طرف‌مقابل در زمانی کوتاه، بزرگ‌ترین چالشی است که دختر خانم و آقا پسر‌های دم بخت با آن مواجه هستند. این شناخت از روش‌های مختلفی از جمله سوال کردن، تحقیق و مشاوره به دست می‌آید.

البته که منظور از سوال کردن، سوالات مبتدی و کلیشه‌ای که ما را به پاسخ درست و اهداف‌مان نمی‌رساند، نیست! یک کاربر در توئیتی پربازدید نوشته: «خداییش تو خواستگاری می‌پرسین تو عصبانیت چیکار می‌کنید، به چه کارتون میاد، این سوال کلیشه‌ای چه درکی بهتون می‌ده؟ این سوال رو از آدم‌هایی مثل چنگیزمغول هم بپرسی می‌گه سعی می‌کنم بر اعصاب خودم مسلط باشم و با مهر و عطوفت برخورد کنم!».

در این مطلب و به بهانه روز ازدواج، قصد داریم به نکاتی اشاره کنیم که به شما کمک می‌کند به جای مطرح کردن سوالات کلیشه‌ای، سوالات خوب بپرسید تا پاسخی صحیح و منطبق بر واقعیت از طرف مقابل خود دریافت کنید.

 هنرمندانه و خلاقانه سوال کنید
همیشه به‌جای استفاده از سوالات صریح و روشن از سوالات نقاب‌دار استفاده کنید تا به‌میزان صداقت طرف مقابل بهتر پی ببرید. این کار نیاز به خلاقیت فرد دارد که به‌عنوان مثال به مواردی اشاره می‌شود. به نظر شما سوال درباره اخلاق طرف مقابل باید چگونه باشد؟

روش غلط: «ببخشید شما از نظر اخلاقی چگونه آدمی هستید؟ آیا خوش اخلاق هستید؟ صبرتان کم است یا زیاد؟». مطمئن باشید با این‌طور سوال کردن به جواب درستی نخواهید رسید، زیرا هیچ فردی نمی‌گوید بد اخلاق یا کم صبرم!


بیشتربخوانید


روش صحیح: «اگر من در زندگی اشتباه محسوسی مرتکب شدم یا این که خانواده‌ام با شما بسیار بد برخورد کردند در حدی که باعث ناراحتی شما شد، چکار می‌کنید؟» یا درخصوص رفیق‌باز بودن مرد یا زن، به جای این که بپرسید: «آیا شما رفیق‌باز هستید یا خانواده دوست؟» این گونه سوال تان را مطرح کنید: «ببخشید شما دوست صمیمی دارید؟ چه تعدادی؟ چقدر در هفته با آن‌ها در ارتباط هستید؟». نکته دیگری که از این مثال‌ها متوجه می‌شویم جزئی گویی به جای کلی‌گویی است. همان‌طور که متوجه شدید سوالات هرچه کلی‌تر باشد، نتایج کلی‌تر و کلیشه‌ای‌تر خواهد بود و هرچه سوالات ریز و جزئی شود، اطلاعات بیشتری را از شخص مقابل به شما منتقل می‌کند.

 جواب را در دل سوال نگویید
با سوال خود اطلاعات ندهید بلکه اطلاعات بگیرید. برای مثال به جای این که بگویید: «به نظر من آدم باید حداقل سه فرزند داشته باشد، نظر شما چیست؟» بگویید: «نظر شما درباره تعداد فرزند چیست؟». درخصوص پرسش اول جواب مشخص است؛ طرف مقابل، چون احتمالا تمایل به ازدواج با شما دارد، ممکن است بگوید: «نظر من هم همین است!».

 عاقلانه بپرسید نه شاعرانه
در هنگام خواستگاری لطفاً از سوالات قشنگ و شاعرانه پرهیز کنید. هرچند این سوال‌ها جالب به نظر می‌آید، اما اثرگذاری چندانی در مسیر شناخت ندارد. گاهی پرسیده می‌شود: «به نظر من صداقت در زندگی از همه چیز مهم‌تر است، نظر شما چیست؟» هرگز پاسخ این نیست که خیر، صداقت اصلا ارزش ندارد! هر کسی چه صادق و چه دروغگو، با هر نوع شخصیتی، این حرف را تایید می‌کند. آیا این دلیلی بر صادق بودن طرف مقابل هم هست؟ صداقت خوب است، اما سخن گفتن شاعرانه در این مورد هیچ‌گونه اطلاعاتی از طرف مقابل به ما نمی‌دهد و نمی‌فهمیم که آیا ایشان در موقعیت‌های مختلف با صداقت برخورد می‌کند یا خیر.

 در پاسخ به سوالات راهنمایی‌اش نکنید
گاهی شما سوالی را مطرح می‌کنید که او یا جوابش را نمی‌داند، یا پاسخ نمی‌دهد. بعضی افراد وقتی می‌بینند طرف مقابل‌شان جواب نمی‌دهد، او را راهنمایی می‌کنند که این اشتباه است. زیرا حتی جواب ندادن او هم به شما اطلاعات می‌دهد؛ اطلاعاتی مبنی بر بی‌اهمیت بودن این موضوع برای او.

 پرسش‌های عینی و موقعیتی بپرسید
گاهی سوال درباره واقعیت‌های زندگی است که به آن پرسش‌های عینی می‌گویند و گاهی هم سوال به صورت ذهنی است. یقینا سوالات عینی در جلسه خواستگاری بسیار مفیدتر است. مثلا به جای پرسیدن «چقدر در کار‌های خانه کمک می‌کنید؟» بهتر است پرسیده شود: «شما در سفر معمولا در چه بخش‌هایی همکاری می‌کنید؟»

سوالات معکوس بپرسید
درباره دو یا سه موضوع که برای شما خیلی مهم است، می‌توانید درنهایت سه سوال معکوس بپرسید. این مدل سوالات را در قالب یک مثال توضیح می‌دهم. تصور کنید برای آقا پسری خیلی مهم است که همسرش در هر مکانی پوشش مناسب داشته باشد. سوال معکوس او از دخترخانم به این صورت است: «اگر یک زمانی تصمیم بگیریم برای یک کنفرانس علمی سفر خارجی برویم، قطعا با این پوشش که نمی‌خواهید بیایید دیگر؟!» پس از پایان پرسش‌های معکوس و شنیدن پاسخ، حتما به طرف مقابل بگویید که سوالات را به صورت معکوس پرسیدید و نظر شما چیز دیگری است.
 نکته: در مثال‌هایی که به آن‌ها پرداخته شد، قصد داشتم ماهی‌گیری را به شما آموزش دهم. اکنون می‌توانید بقیه سوال‌ها را با خلاقیت خود و با توجه به نکات گفته شده، طراحی کنید.

منبع: روزنامه خراسان

برچسب ها: خواستگاری ، ازدواج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسن پور اسماعیل
۰۷:۳۷ ۳۱ خرداد ۱۴۰۲
خواهش می کنم به خاطر دنیا و آخرتتان ازدواج نکنید ،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۲ ۳۱ خرداد ۱۴۰۲
ی جوری درموردازدواج صحبت می‌کنید انگارامتحان آسون گرفتن بابا ول کنید دلتون خوشه!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۶ ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۱ ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
به عقب برمی گشتم هیچ وقت ازدواج نمی کردم ،
Iran (Islamic Republic of)
شهری
۲۲:۳۶ ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
برو عمو دنبال کارت ۴۲ سالم شد و مجرد موندم دیگه کی بخوام زن بگیرم که ماهیگیری یاد داشته باشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۹ ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
هیچوقت فکر نکنین با عشق و علاقه ت میتونی یک دختر یا پسری و عوض کنی
بخصوص پسر مومنی یا با عقاید خاص با دختر بی ایمان یا بی عقاید ازدواج میکنه فکر میکنه میتونه عوضش کنه

طلاقها بخاطر این موضوع بیشتر هس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۲ ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
ایمان و اخلاق نداشت بهتر است بیشتر فکر شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۴ ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
چطوری بفهمیم اختلاف نظرها چقدر میتونه در زندگی مشترک اسیب زا باشه که طرف را رد کنیم یا قبول کنیم؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۷ ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
ای ول کنید تو رو خدا اینا همش الکیه
سوال کیلو چند ؟...؟.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۳ ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
ب عقب برگردم هیچ وقت ازدواج نمیکنم افسوس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
اول بپرس چرا میخوای ازدواج کنی. اگه این سوال رو درست جواب داد برو سراغ ماهیگیری.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
منم اگه بابام یه خونه وقفی میداد به زنم با 1میلیون اجاره.ازدواج میکردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
اصلا ازدواج نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۲ ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
این سؤال و جوابها به هر شکل و صورتی به صورت یک روال درآمده و هر دو حالت صحیح و غلطش ارزش آن چنانی ندارد بشود روی یکی حساب کرد یا نکرد. شما از کجا مطمئن هستید در همان روش به اصطلاح صحیح سؤالی که می‌پرسید طرف مقابل دارد صادقانه پاسخ می‌دهد؟ چقدر تضمین عملی پشت آنها نهفته است؟ چقدر فکر می‌کنید بعد از ازدواج پایبند به گفته‌هایش است؟ بدتر از همه اینها این است که روی تحقیقات محلی دلشان را خوش کرده‌امد که چه بسا طرف از روی خصومت شخصی بر علیه شخص تحقیق‌شونده اظهار نظر می‌کنند و همین منجر به تصمیمی خواهد شد که به تغییر سرنوشت دو انسان ختم می‌شود که حق‌شان نبوده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۳۱ خرداد ۱۴۰۲
اتفاقا بسیار مهم است ومبنای زندگی مشترک مواردی پیش آمده که یکی از طرفین دقیقا به همین سئوال وپاسخها پیش همسرش یادآوری کرده وجلو یک تنش و گرفتاری در خانواده گرفته شده مثلا طرف در جلسه خواستگاری گفته اهل سیگار و...نیستم در طول زندگی وقتی همچین پیش آمدی شد همسرش گفت شما بمن گفتید اهل سیگار نیستم و اتفاقا همین موجب شد تا برای همیشه سیگار وسایر دخانیات از زندگی اینها حذف وفراموش شود. بستگی به مسئولیت پذیری تعهد اخلاق و ایمان و مومن بودن واقعی طرفین دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
گاج منتشر کرد.........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۷ ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
سوالات مهم و امتحانی خواستگاری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
دختران ایرانی به شدت به خانواده خود وابسته هستند و همین عامل زندگی زناشویی رو خراب می کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۸ ۳۱ خرداد ۱۴۰۲
خب شما برو با یه دختر غیر ایرانی ازدواج کن زندگیت قشنگ مهم باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۹ ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
ماهیگیری یاد گرفتیم حالا گاو و گوسفند و مرغ گیری هم یاد بده تا شکم زنو بچه رو سیر کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۵ ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
خوب بیچاره با همون ماهیگیری شکم وامونده زن و بچه ات رو سیر کن.از شمالی و جنوبی یاد بگیر و خوب ماهی بگیر. وامونده!
France
معین
۱۰:۲۲ ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
یادش بخیر .. قدیما جوان ها ازدواج میکردن
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۱۱:۴۲ ۳۱ خرداد ۱۴۰۲
قدیما دخترا آدم بودن الان دیوانه شدن خخخخخ