پژمانفر خبر داد

شکایت کمیسیون اصل نود مجلس از رئیس جمهور سابق در خصوص خط انتقال نفت گوره به جاسک

پژمانفر گفت: کمیسیون اصل نود مجلس سومین شکایت خود از حسن روحانی در خصوص خط انتقال نفت گوره به جاسک را به دستگاه قضایی می‌فرستد.

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر رئیس کمیسون اصل نود مجلس شورای اسلامی در یک نشست خبری در خصوص اعلام آخرین بررسی پرونده‌های نفتی دولت سابق گفت: از سال ۹۸ درگیر پرونده‌ای بودیم که گزارش آن را تقدیم می‌کنم. در سال ۹۳ بابت اینکه بتوانیم فروش نفت را غیر از مسیر جزیره خارک و داخل خلیج فارس بفروشیم یک مسیر دیگر را به عنوان پدافند غیرعامل پیش بینی کردیم که اگر روزی نتوانستیم نفت را منتقل کنیم بتوانیم از دریای عمان این کار را انجام دهیم. این طرح از زمان دفاع مقدس مطرح بود. بعد از جنگ و شرایط کشور بابت پدافند غیرعامل و اینکه ما خام فروشی نداشته باشیم و بتوانیم به پالایشگاه‌ها منتقل تا صرفه اقتصادی داشته باشد و اقتصاد محلی را توسعه دهیم، انجام شد.

وی ادامه داد: سال ۹۳ مطرح شد در میادینی که در توسعه غرب کارون سرمایه گذاری شد از محل آن‌ها هزینه خط انتقال از گوره به جاسک شروع شود. نقطه آغازین کار در سال ۹۸ بود و روزی هم که متاسفانه در آن مقطع بهره برداری کردند در تیر ۱۴۰۰ بود که زود افتتاح شدن آن باعث ضرر شد.

پژمانفر بیان کرد: وزیر نفت دولت وقت آقای زنگنه اصرار داشت که این کار را انجام دهند و انتقال نفت را پیش بینی کنند. زمان کافی نبود و یک میلیارد و هفتصد میلیون دلار هزینه شد. به دلیل نواقص کمیسیون اصل نود در سال ۱۴۰۰ نامه رسمی نوشت.

رئیس کمیسون اصل نود مجلس گفت: نواقص آن چند موضوع بود. یکی ایمنی خط بود. بعضی از مسائل خسارت‌هایی را وارد کرد. ۲۵ میلیارد خسارت به کشور وارد شد. اینجا باید خط راه می‌افتاد. اهم مشکلات را مکاتبه کردیم. ایستگاه تقویت فشار ناقص بود و نمی‌توانست کار را انجام دهد به رئیس جمهور نامه نوشتیم که از پنج تلمبه خانه فقط یکی را می‌شد استفاده کرد. مسئله بعدی مخازن بود. در جاسک باید ۲۰ مخزن پیش بینی می‌شد. در سفری که به آنجا داشتم یک مخزن ایجاد نشده بود. اینکه نفت مستقیم از خط لوله به کشتی منتقل شود ضرر‌های زیست محیطی و جانی دارد، اما چون مخزن نبود در زمان بارگیری خط را به کشتی وصل کردند با اینکه اتفاقی رخ نداد، اما خطرناک بود.

وی ادامه داد: گوی شناور وسیله‌ای است که در دریا شناور است. براساس شرایط اقلیمی برای آنجا ساخته شده، اما، چون نداشتند از عسلویه آوردند، اما، چون گوی آمادگی این کار را نداشت غرق شد و این موضوع ۲۵ میلیون دلار خسارت به کشور وارد کرد.

پژمانفر اظهار کرد: مسئله دوم برای اینکه خط را زودهنگام افتتاح کنند به پیمانکار‌ها فشار آوردند که زودتر کار را تحویل دهد، اما پیمانکار آمادگی تحویل نداشت. 

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس اضافه کرد: مسئله بعدی این بود که این خط هیچ آمادگی نداشت، چون ایستگاه‌های پمپاژ آمادگی نداشت؛ مخزن نبود؛ سیستم کاتولیک که نفت در لوله حرکت می‌کند و از خردگی لوله جلوگیری می‌کند هم مشکل داشت، اما الان خردگی داخل لوله صورت گرفته و معلوم نیست چقدر خسارت وارد شده است.

وی ادامه داد: مسئله دیگر سیستم توپک رانی است. این تمامی دیواره‌ها و جرم‌ها را از بین می‌برد که لوله بتواند ماموریت حود را انجام دهد. 

رئیس کمیسون اصل نود مجلس گفت: مسئله بعدی تاسیسات بندری بود. نقطه انتهایی که برای تعیین خروج نفت خام بود پیش بینی نشده بود. سیستم کنتور پیش بینی نشده بود. اینکه زنگنه تاکید داشت روبان این طرح را ما باید قیچی کنیم باعث افتتاح زودهنگتم شد که ما اخطار دادیم این مشکل به پای شماست. اینکه یک طرح را با نقص افتتاح کرد گزارشی که دادند ۷۸ درصد انجام شد.

پژمانفر بیان کرد: من نامه‌ای نوشتم که یک سند تاریخی است و برای روحانی فرستادم که درباره تبعات انتقال نفت گوره به جاسک بود و در دو صفحه گفتم نباید افتتاح شود. کالا‌هایی که بعضا استفاده کردند دست دوم و غیراستاندارد بود و هزینه را بیشتر کرد. در دولت بعد مجبور شدند اجزا را بردارند.

وی اضافه کرد: با توجه به موارد ذکر شده و شتابزدگی انتقال نفت و نواقص فنی متعدد و هرگونه ریسک پذیری و پیامد‌های ناشی از آن برای روحانی و وزرا نوشتم در شرایط صلح راه اندازی متوجه شماست لذا خواستم توقف طرح را کلید بزنند، چون طرح در روزی مطرح شد که خطر جنگ بود، اما زمان افتتاح در زمان صلح بود. قرار بود خط لوله برای مصرف داخلی نفت را منتقل کند نه فروش خارجی. 

رئیس کمیسون اصل نود مجلس تصریح کرد: ما به دولت سابق تذکر دادیم که این افتتاح انجام نشود. دولت عوض شد و زنگنه این را به عنوان مدال برای خود زد. ما به سراغ وزیر نفت رفتیم و گفتیم نمی‌گذاریم معطل بماند. بعد از جابجایی دولت احداث ۱۰ پست برق و سه پست برق تکمیل شد. تکمیل سیصد کیلومتر برق و هزار کیلدمتر فیبر نوری و رفع نواقع تلمبه خانه‌ها انجام، ایستگاه‌های توپک رانی تکمیل شد و در مخازن دو میلیون بشکه نفت داریم و چهار مخزن دیگر در چند ماه آینده راه اندازی می‌شود. مسئله بعدی طراحی گوی شناور بود و کار با عظمتی بود و کاری که ما تجربه‌اش را نداشتیم الان اماده بهره برداری است.

وی ادامه داد: الان توجیه ندارد نفت خام را از اینجا ببریم. از جاسک تا پالایشگاه بندرعباس حدود ۳۷ کیلومتر خط انتقال نیاز دارد. امروز کشتی‌ها از گوره به جاسک نفت می‌آورد. روز سیصدهزار بشکه پالایشگاه استفاده دارد و امیدواریم خط بوره به بندرعباس راه بیفتد. 

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس گفت: نفت خام از گوره به بندرعباس و بعد پالایشگاه می‌رود و نفت خام از اینجا به فروش نمی‌رسد. این خط انتقال بیش از هزار کیلومتر مسافت دارد و در لوله‌ها پنج و نیم میلیون بشکه نفت وجود دارد. اگر در دولت قبل برای یک شوی رسانه‌ای خسارتی به کشور وارد کردند، اما کمیسیون اصل نود با همراهی وزارت نفت این طرح را راه اندازی کرد و در این دولت می‌توانیم افتتاح واقعی داشته باشیم.

پژمانفر اظهار کرد: طرح شکایت از زنگنه و روحانی را پیگیر هستیم. در رابطه به خسارت‌هایی که عمدا وارد شده دستگاه قضایی ورود کند. دو پرونده از روحانی درباره مداخله در حوزه بورس و یکی هم درباره مداخلات ارزی که روحانی دستور‌هایی داده بود در چند سال پیش ۷۰۰ هزار نفر در این موضوع شکایاتی به کمیسیون ارسال کرده بودند که دادستان یا منع تعقیب صادر یا به سرعت رسیدگی کنند. درباره این موضوع هم مستندات آماده است و به عنوان یک شکایت سومی به دستگاه قضایی می‌فرستیم تا به آن ورود کنند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
این کارا یعنی سواستفاده از مردم
خواهشا از مردم برا درگیری های سیاسیتون سواستفاده نکنین و خودتون مستقیم با خودتون طرف بشین
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۱۷:۲۰ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
سلام،

من از دولت قبل شکایت ندارم و به خاطر پنجشنبه ها و طرح
الف، ب ایران متشکرم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۷ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
آقای پژمانفر طرح شکایت از روحانی به کجا رسید؟!
چرا راست راست راه میره و به ریش مردم میخنده
آخرین اخبار