رکورد پیوند عضو سالیانه کشور شکسته شد

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: سامانه الکترونیک ارجاع از سطح یک به سطوح ۲ و ۳ به صورت کاملا هوشمند طراحی، ابلاغ و رونمایی شده است.

سعید کریمی در حاشیه اجلاس معاونان درمان دانشکده‌ها و دانشگاه های علوم پزشکی کشور گفت: رکورد پیوند عضو سالیانه کشور در سال ۱۴۰۱ شکسته شد و تعداد پیوند در سال گذشته ۳۵۱۰ مورد بوده است.

وی با اشاره به این‌که در این اجلاس راهکار‌هایی برای ارتقای پیوند ارائه شد، افزود: دیالیز برای بیماران مشکلات بسیاری ایجاد کرده است، به طوری که هزینه‌های بالایی دارد. همچنین کیفیت زندگی و طول عمر بیماران را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در ۵ سال یک بیمار دیالیزی ۷ برابر بیمار پیوندی هزینه دارد.

وی ادامه داد: در موضوع پیوند عضو حدود ۵۰ درصد کار فرهنگی انجام شده است. ۳۰ درصد زیرساختی و ۲۰ درصد هم مربوط به مباحث علمی می شود. در بحث فرهنگی نیازمند کمک صدا و سیما و سمن‌ها هستیم. ما درصدد هستیم تا زیرساخت‌های لازم واحد‌های اهداء و شناسایی عضو در تمامی دانشگاه های علوم پزشکی را ایجاد کنیم و همچنین دانش کادر درمان  را در خصوص فرآیند اهدای عضو (شناسایی موارد مرگ مغزی، نگهداری و سایر موارد) افزایش دهیم.

وی یادآور شد: هدف این است آمار اهدای عضو، پیوند‌های کلیه، کبد، قلب و مغز استخوان را در کشور توسعه دهیم، از دانشگاه‌هایی که آمار خوبی در این زمینه داشتند تقدیر و راهکار‌هایی برای دانشگاه‌هایی که آمار کمی دارند نیز ارائه شده است.

معاون درمان وزارت بهداشت اظهار داشت: یکی از اقدامات خوب ما راه‌اندازی ۴۰ مرکز ناباروری سطح ۲ در کشور بوده است که باید به عدد ۶۴ تا آبان برسانیم. در این زمینه بر آموزش نیروی انسانی، فضای فیزیکی، تجهیزات و امکانات لازم تاکید شده است.

کریمی با بیان این که نظام ارجاع در برنامه پزشکی خانواده در سطح ۲ تقریبا تکمیل شده است، گفت: سامانه الکترونیک ارجاع از سطح یک به سطوح ۲ و ۳ به صورت کاملا هوشمند طراحی، ابلاغ و رونمایی شده است.
 
وی اضافه کرد: هم اکنون ارجاع از مراکز سطح یک توسط پزشکان عمومی در بخش بهداشت در مسیر‌های مشخص به صورت الکترونیکی کاملا امکان‌پذیر شده است. 

معاون درمان وزارت بهداشت تصریح کرد: در سطح ۲ و ۳ هم که مراکز تخصصی، فوق تخصصی، بیمارستانی و بستری هستند، پذیرش بیماران از طریق سامانه انجام می‌شود بنابراین اتصال سطوح یک و ۲ و ۳ به صورت الکترونیک انجام شده است و فقط در حال تدوین و ابلاغ مشوق‌هایی برای بیمار و سیستم هستیم.
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.