انجام ۳۰۰ آزمون سنجش تکامل کودکان در خراسان شمالی

آزمونگر مرکز تکامل کلینیک ویژه بیمارستان امام علی (ع) گفت:  ۳۰۰ کودک دارای اختلال تکاملی از خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های شهری جهت انجام تست بیلی ارجاع شده اند که آزمون سنجش تکامل کودکان (تست Bayley) برای همه این کودکان انجام شده است.

مریم آذری سنگلی گفت: غربالگری، ارجاع و مداخلات زودهنگام در شناسایی و درمان اختلالات تکاملی کودکان اهمیت بالایی دارد؛ مرکز تکامل کلینیک ویژه بیمارستان امام علی (ع) از شهریور ۱۴۰۱ شروع به کارکرده و تاکنون ۳۰۰ کودک در این مرکز مورد سنجش و غربالگری قرار گرفته اند.

او گفت: ۳۲درصد از کودکان سنجش شده دچار اختلال بیانی، ۲۱ درصد اختلال در حیطه حرکات درشت و ۲۰درصد از نظر خرده آزمون شناختی و ۱۸درصد از نظر خرده آزمون درکی دچار اختلال بودند، تقریبا ۴۹درصد کودکان دچار اختلال بعد از ویزیت پزشک به سطوح تخصصی‌تر مانند آزمایش، کاردرمانی، گفتاردرمانی، ام، آر، آی، ABR و سطوح تخصصی و همچنین کودکان دچار اختلال جهت ویزیت تخصصی به دکتر بابایی پزشک معین شهرستان، فوق تخصص نورولوژیست اطفال ارجاع شده‌اند.

او گفت:  تست تکامل بیلی نوعی ابزار ارزیابی است که برای شناسایی کودکان خردسال دارای تأخیر رشد تکاملی و نیز کمک به فرد درمانگر در زمینه برنامه‌ریزی مداخلات درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سنگلی گفت: بیلی به ارزیابی رشد شیرخواران و نوپایان در سه حیطه شناختی، زبانی و حرکتی می‌پردازد و با استفاده از سوالات و از طریق مشاهده آزمونگر انجام می‌شود، مقیاس شناختی شامل سوالاتی است که به ارزیابی رشد حسی حرکتی، اکتشاف و دستکاری، ارتباط اشیا، شکل‌گیری مفهوم، حافظه و سایر جنبه‌های پردازش شناختی می‌پردازد.

مرکز تکامل کلینیک ویژه بیمارستان امام علی (ع)  با اعضا دکترای علوم تغذیه، کارشناس شنوایی شناسی، کارشناس کاردرمانی، کارشناس گفتار درمانی، کارشناس بینایی‌سنجی، کارشناس فیزیوتراپی و کارشناس تست تکامل بیلی افتتاح شده و آزمون بیلی روز‌های سه‌شنبه توسط خانم آذری آزمونگر در این مرکز و دیگر روز‌های هفته در مرکز شهید مدنی انجام می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.