رئیس دیوان عدالت اداری:

نظارت ، راه حل کاهش پرونده های قضایی است

حجت الاسلام والمسلمین مظفری در شورای اداری استان البرز گفت: فرآیند رسیدگی به شکایات انتخاباتی باید کاهش یابد تا چالش‌های بعد از انتخابات مرتفع شود.

رئیس دیوان عدالت اداری گفت: شکایات کمیسیون های قضایی یکی از اصلی ترین محورهای بررسی دیوان عدالت اداری است که مهمترین آن کمیسیون ماده صد شهرداری هاست و  از ۲۰ هزار پرونده ماده صد مطرح شده در کشور هم ۴ هزار پرونده مربوط به استان البرز است که هر چند تشدید برخورد ها براساس موازین قانونی ملاک عمل مدیران است اما برای کاهش این پرونده ها باید برای جلوگیری از ساخت و ساز غیر مجاز  نظارت های پیشینی صورت گیرد و این بر عهده دستگاه های متولی همانند شهرداری هاست و ساخت و ساز ها از شروع رصد شود و اجازه ساخت و ساز غیر مجاز داده نشود.
 

او یکی از مهمترین مشکلات انتخاباتی را طولانی بودن روند رسیدگی به شکایات انتخاباتی دانست و افزود: فرآیند رسیدگی به شکایات انتخاباتی باید کاهش یابد تا چالش های بعد از انتخابات مرتفع شود که پیشنهاد می شود با رویت نظر اعضای هیات نظارت بر انتخابات استان، قاضی دیوان  رای خود را صادر کند و سپس تجدید نظر رای نهایی را اعلام کند تا شکایات در کمترین زمان ممکن بررسی شود.

 
مظفری با اشاره به اینکه وجود اراضی قولنامه یکی از چالش های استان البرز و بسیاری از استانهای کشور است، افزود: به علت نبود سند بسیاری از دستگاه های اجرایی توانایی تصمیم گیری را ندارند و این موضوع باعث شده است که بیش از ۸۰ درصد دعاوی حقوقی  مطرح شده در محاکم مربوط به اسناد عادی است و این موضوع حجم کار بسیاری از دستگاه قضایی را گرفته است و قوه قضاییه در تلاش است تا از طریق قانون یک قاعده کلی پیاده سازی شود تا این موضوع بطور کامل مشخص شود. 
 
رئیس دیوان عدالت اداری افزود: براساس هماهنگی های صورت گرفته اراضی موجود در بافت فرسوده می توانند برای دریافت سند اقدام کنند و در این موضوع مشکل قانونی وجود ندارد.
 
او وجود اراضی قولنامه ای و غیر سند را یکی از معضلات تصمیم گیری مسئولان دانست و افزود: قانون مصوب شده مجلس شورای اسلامی ملاک عمل مدیران است و براساس قانون هم اجازه صدور پروانه به اراضی قولنامه ای داده نخواهد شد اما برای حل این موضوع پیشنهاد می شود همانطور که در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر براساس قانون به این موارد مجوز داده می شود با اصلاح قانون در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر هم این موضوع لحاظ شود که با یک ماده واحده این مشکل کاملا برطرف خواهد شد.
 
دیوان عدالت اداری یک مجموعه قضایی است که نظارت بعد از اجرای قانون را بر عهده دارد و رسیدگی به شکایات اشخاص است اما در زمینه پیشگیری از تخلف قانونی هم وارد شده است.
 
رئیس دیوان عدالت اداری به همراه معاونان خود در سفری دوروزه به استان البرز روند رسیدگی به پرونده های مطرح شده در دیوان عدالت اداری را بررسی کرد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.