کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران:

کشور‌های آمریکای لاتین به عنوان یک قدرت مهم بین الملی به ایران نگاه می‌کنند

علیرضا تقوی گفت: رابطه با آمریکای لاتین نه تنها در دوره کنونی بلکه همیشه از موضوعات مهم در نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است.

عليرضا تقوي در ارتباط با حضور و سفر رئيس جمهور کشورمان به آمريکاي لاتين اظهار کرد:در ارتباط با سفر ۵ روزه رئیس جمهور و هیئت همراه به آمریکای لاتین باید به این نکته اشاره کرد که رابطه با این منطقه که به لحاظ ضدیت با امپریایسم آمریکا وضعیت آن مشخص است و آن‌ها از این قدرت امپریالیسمی زخم خورده نیز هستند  از اهداف بسیار مقدم نظام ما نه تنها در‌ای دوره کنوني بلکه در دوره‌های گشته نیز بوده است.

وی ادامه داد: از دوره مرحوم هاشمی رفسنجانی و اصلاحات تا احمدی نژاد و دولت سیزدهم ارتباط خوبی با این منقطه داشته ایم. اما این سفر از این جنبه مهم است که در سال‌های اخیر تمام طرح‌های آمریکا برای ضربه زدن به کشور‌های مستقلی مثل ونزوئلا و بولیوی و نیکاراگوئه با شکست مواجه شده است.

وی افزود: کشور‌های آمریکای لاتین از ۲ جنبه اقتصادی و سیاسی برای ما بسیار مهم هستند. از جنبه اقتصادی برای آن که این کشور‌ها مواد خام و معدنی و همچنين مواد کشارزی متنوع و بسیار ارزشمندی دارند و می‌توانند بخشی از نیاز‌های ما را تامین کنند.

تقوي ادامه داد: البته این کشور‌ها بازار بسیار خوبی دارند و می‌توانیم کالا‌های خود را بفروشیم. در دوره‌ای چند هزار تراکتور  و خودرو به ونزوئلا فروختیم و در آنجا پالایشگاه احداث کردیم. در سال ۹۹ بنزین فرستادیم و در ازای آن طلا دریافت کردیم و چه معامله‌ای بهتر از این. با توجه به آن که ونزوئلا، همواره تحت تحریم آمريکا قرار دارد به جمهوری اسلامی به عنوان یک قدرت مهم در راستای حمایت از خودش نگاه می‌کند و کشور‌های مثل بولیوی و نیکاراگوئه بسیار روی ایران برای مبارزه با توطئه‌های آمریکا حساب می‌کنند.

وي افزود: درباره جنبه سیاسی آن می‌توان گفت که آمریکای لاتین موقعیت بسیار ژئوپولتیکی برای آمریکا دارد و حتی مونروئه وزیر امور خارجه آمریکا در سال ۱۹۸۵ اعلام کرد که هیچ کشوری حق ندارد در حوزه نفوذ آمریکا وارد شود حالا نه تنها هیچ قدرت اروپایی وارد نشده بلکه قدرتی آسیایی وارد شده و در آنجا هماری‌های گسترده‌ای را شکل داده است.

وي تکيد کرد: ایران همکاری‌های نظامی خوبی با ونزوئلا دارد بسیاری از تسلیحات ایرانی در این کشور دیده می‌شود و ونزوئلا مشتری تسلیحات ما است و در این زمینه شریک مهمی براي ما است و نکته‌ی دیگر این ارتباط جنبه نظامی آن است.

تقوي ادامه داد:ونزوئلا سابقه خوبی در اقيانوس اطلس دارد و این می‌تواند برای ایران در دراز مدت مهم باشد.همین پهلو گیری شناور‌های ایرانی در ونزوئلا صدای آمریکا را در آورده بود و آن‌ها بسیار احساس خطر کرده بودند از آن که ناو‌های ایرانی در سواحل ونزوئلا و برزیل پهلو می‌گرفتند و مجدانه خواستار جلوگیری از آن بودند، اما با توجه به نوع و جایگاه ایران در معادلات بین المللی این کشور‌ها خواسته آمریکایی‌ها را انجام ندادند آن را وارد نمی‌دانستند.

وي در پايان گفت: این ارتباط بسیار مهم است  و براي ما این سفر شخصیت بین المللی به همراه آورده است. کشوری که در اوج تحریم‌ها قرار دارد همچنان بازیگر بسیار مهم در معادلات بین المللی است و کشور‌های جهان روی این قدرت منطقه‌ای حساب می‌کنند و از جنوب آسیا تا آمریکای لاتین و آفریقا و همچنين کشور‌های حاشیه ی خلیج فارس نسبت به جمهوری اسلامی ایران موضعی بسیار مثبت پیدا کردند و این حاکی از ارتقای وضع و شخصیت ایران در معادلات بین المللی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار