هشدار‌های بهداشتی دامپزشکی گلستان با آغاز فصل گرما

معاون سلامت دامپزشکی گلستان نسبت به احتمال بروز بیماری‌های مرتبط با فصول گرم سال هشدار داد.

عبدالوند معاون سلامت دامپزشکی استان گفت: با توجه به نزدیکی فصل تابستان و آغاز گرمای هوا، تکثیر و فعالیت بندپایان و کنه‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند.

او افزود: از آنجایی که کنه‌ها بعنوان ناقل در انتقال برخی بیماری‌ها از جمله تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF)، بابزیوز، تیلریوز نقش اساسی دارند، رعایت الزامات و هشدار‌های بهداشتی دامپزشکی ضروری است.

عبدالوند ادامه داد: به منظور صیانت از سلامت جمعیت دامی استان و همچنین سلامت دامداران و جامعه انسانی، عملیاتی کردن برنامه‌های به سازی و بازسازی جایگاه‌های نگهداری دام و اجرای برنامه‌های دوره‌ای سم پاشی این جایگاه‌ها و نیز دام‌ها ضروری و بسیار تاثیر گذار است.

او با اشاره به بیماری مشترک و مهلک تب خونریزی دهنده کریمه- کنگو (CCHF) گفت: این بیماری غیر از ویرمی و تب چند روزه در دام فاقد هرگونه علایم بوده و مخاطرات و عواقب آن در جمعیت انسانی بروز کرده که می‌تواند به مرگ انسانی نیز منجر شود.

معاون سلامت دامپزشکی گلستان با تأکید بر اینکه جمعیت انسانی بویژه دامداران از گروه‌های در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند، ادامه داد: ضروری است همه دامداران نسبت به رعایت کامل بهداشت فردی در هنگام تماس با دام، عدم خرید دام‌های بدون هویت از مبدأ نامشخص، سم‌پاشی دوره‌ای و مستمر دام و جایگاه‌های نگهداری دام و جمع‌آوری و تخلیه روزانه کود اقدام کنند.

عبدالوند خطاب به شهروندان توصیه کرد: هم استانی‌های گرامی حتما گوشت قرمز و آلایشات دامی نظیر جگر، دل، قلوه مورد نیاز خانوار خود را از مراکز عرضه مجاز و تحت نظارت دامپزشکی تأمین و از خرید گوشت‌های بدون هویت حاصل از ذبح غیرمجاز دام به جد پرهیز کنند.

او ادامه داد: هیچگونه نظارت بهداشتی از سوی کارشناسان دامپزشکی برذبح این دام‌ها انجام نشده و می‌تواند عامل بروز انواع بیماری‌ها بویژه بیماری تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو در انسان باشد.

عبدالوند نسبت به در پیش بودن عید سعید قربان و افزایش ذبح خانگی و دور از نظارت بهداشتی دامپزشکی هشدار داد و گفت: دامپزشکی استان با مساعدت ارگان‌های ذیربط تمهیدات لازم برای نظارت بر دام‌های قربانی و همچنین عملیاتی کردن کشتار دام در کشتارگاه‌های تحت نظارت دامپزشکی را فراهم و مجموعه برنامه‌ها و اقدامات لازم از طریق پورتال دامپزشکی استان اطلاع رسانی خواهد شد.

او افزود: اداره کل دامپزشکی استان تا به امروز بالغ بر ۱۰۳ هزار راس دام سبک و سنگین و ۲۰۸ هزار متر مربع جایگاه دام را بصورت رایگان در مناطق روستایی و کمتر برخوردار و محروم استان علیه انگل‌های خارجی دام سم پاشی کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.