ساماندهی کشتارگاه‌های دام در خوزستان

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: کشتارگاه دام یک پالایشگاه تامین گوشت بهداشتی جامعه است و ساماندهی و رفع نواقص ساختاری و بهداشتی آن، یک مقدمه ضروری برای موفقیت نظارت بهداشتی دامپزشکی می‌باشد.

ناصر عسکری فرد مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: به موازات تامین امنیت غذایی، تضمین ایمنی، بهداشت و سلامت آن نیز اجتناب ناپذیر است.

او می‌گوید: کشتارگاه دام یک پالایشگاه تامین گوشت بهداشتی جامعه است و ساماندهی و رفع نواقص ساختاری و بهداشتی آن، یک مقدمه بسیار ضروری برای موفقیت نظارت بهداشتی دامپزشکی می‌باشد و زمینه پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان را فراهم می‌آورد.

عسکری فرد گفت: بالغ بر ۸۰۰ بیماری مشترک بین انسان و حیوان شناسایی شده است، برخی از این بیماری‌ها مانند هاری و تب کریمه کنگو در صورتیکه وارد فاز بالینی خود شوند باعث مرگ و میر در جامعه انسانی میگردد و هیچ گونه راه درمانی وجود ندارد.

به گفته او بیماری‌های دامی مشترک بین انسان و حیوان، همواره بهداشت عمومی جامعه را تهدید می‌کنند و راه جلوگیری از بروز و انتشار آن‌ها اعمال ضوابط بهداشتی و قرنطینه‌ای دامپزشکی در دامداری‌ها، میادین دام، کشتارگاه‌های دام و مراکز توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی است.

 محمد خانچی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان گفت: تمام تلاش این کمیته این است که گوشت استحصالی در کشتارگاه‌ها به صورت کاملا سالم و بهداشتی به دست مصرف کننده برسد و در این مسیر تمام تلاش خود را خواهیم کرد.

خانچی در خصوصی کشتار‌های غیر مجاز دام موجود در سطح استان و برخی شهر‌ها گفت: استفاده از قوه قهریه می‌بایست آخرین راهکار ما باشد و در این خصوص با همکاری تمامی دستگاه‌های مرتبط می‌بایست نسبت به انجام فرهنگ سازی در خصوص مضرات استفاده از گوشت کشتار غیرمجاز دام اطلاع رسانی نمود و آحاد جامعه با خطرات ناشی از کشتار غیر مجاز آگاه گردند.

 

برچسب ها: کشتار دام ، دامپزشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار