برگزاری جشنواره چیلوک در فهرج

جشنواره چیلوک با حضور فعالی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و سعیدنیا فرماندار فهرج در روستای زیدآباد بخش مرکزی برگزار شد.

فریدون فعالی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در این مراسم با اشاره به اینکه چیلوک از الیاف درختان خرما در نخلستان‌ها تهیه می‌شود،گفت: به زودی کار‌های مربوطه در زمینه ثبت ملی هنر چیلوک بافی انجام خواهد شد.

حسین سعیدنیا فرماندار فهرج نیز با اشاره به نقش صنایع دستی در ایجاد اشتغال گفت: صنایع دستی موجب اشتغالزایی و تحکیم خانواده می‌شود.

او با اشاره به رونق چیلوک ریسی در این روستا افزود: چیلوک بافی تنها منبع درآمد اکثر اهالی این روستاست و سالیانه اهالی روستا اقدام به بافت چیلوک‌های زیادی می کنند.

فرماندار فهرج خواستار ثبت ملی این هنر ارزشمند شد و تصریح کرد: مردم این روستا بیشترین چیلوک مورد نیاز نخیلات شرق استان را تولید می‌کنند و سالیانه میلیون‌ها چیلوک در این روستا تولید می‌شود.

چیلوک از الیاف درختان خرما در نخلستان‌ها تهیه می‌شود. بدین منظور روستاییان با الیاف درخت خرما اقدام به تولید طنابی محکم برای بستن و ثابت ماندن خوشه‌های خرما معروف چیلوک می‌کنند.

نبستن خوشه‌های خرما با چیلوک باعث شکستن خوشه‌ها و ازبین رفتن محصول می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار