فرهنگ:

بودجه تئاتر صاحبدلان چهار میلیارد تومان است

دبیر دوازدهمین دوره تئاتر صاحبدلان گفت: بودجه این دوره تئاتر صاحبدلان ۴ میلیارد است و ۲ میلیارد هم ارشاد استان قزوین متقبل شده است.

نشست خبری رویداد تئاتر صاحبدلان صبح امروز دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ در سالن ساختمان دفتر موسیقی برگزار شد. این نشست با حضور کاظم نظری مدیر کل هنر‌های نمایشی، فائزی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین و محمود فرهنگ دبیر رویداد تئاتر صاحبدلان همراه بود.

بخش نخست این برنامه به رونمایی از پوستر بخش بین‌المللِ رویداد تئاتر صاحبدلان اختصاص داشت. تئاتر صاحبدلان دوازدهمین دوره خود را پشت سرمی‌گذارد و این دوره اولین بار است که به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود.

کاظم نظری مدیرکل مرکز هنر‌های نمایشی: استان قزوین گروه‌های حرفه‌ای و مخاطبان خوبی دارند که از نمایش‌های دینی به خوبی استقبال می‌کنند. امیدواریم این رویداد در قزوین بماند و به واسطه برگزاری این رویداد زیرساخت‌های نمایشی این استان را تکمیل کنیم.

دوستان در مجلس وعده داده‌اند که بودجه‌ای ویژه برای تئاتر کشور در نظر بگیرند. وزیر ارشاد قول داده که امسال بودجه تئاتر را چند برابر کنند.

بودجه تئاتر کشور ۲۷ میلیارد تومان است که با این بودجه باید چندین جشنواره سراسری و بین‌المللی را برگزار کنیم، چندین جشنواره استانی را برگزار کنیم، به گروه‌ها کمک هزینه اجرا بدهیم، کتاب چاپ کنیم و پژوهش انجام دهیم و... این بودجه برای تئاتر مملکت ما بسیار ناچیز است.

محمود فرهنگ دبیر رویداد تئاتر صاحبدلان: این رویداد در طول سال برنامه منظمی برای تولید آثار‌نمایشی در بخش‌های مختلف دارد. برای اولین بار در این دوره نگاهی جدی به کشور‌های مسلمان داریم تا بتوانیم از ظرفیت این کشور‌ها استفاده کنیم.

تلاش کردیم تعدادی از ادبیات نمایشیِ اسلامی را که جنبه جهان شمولی دارند به زبان‌های انگلیسی ترجمه کنیم. همیشه از ضعف بودجه در تئاتر رنج برده‌ایم و اکنون هم رنج می‌بریم. ظرفیت تئاتر ما بالا رفته و جمعیت اهالی تئاتر بیشتر شده، اما بودجه تئاتر همچنان محدود است.

حدود ۱۵۰ گروه در طول یک سال گذشته تلاش کرده‌اند. حدود ۶۰ اثر از کشور‌های مسلمان به این رویداد رسید که تعدادی از این اجرا‌ها در قزوین به صحنه می‌روند. این رویداد باید در سال گذشته برگزار می‌شد، اما به امسال موکول شد. برای سال گذشته ۱۶ نمایش را انتخاب کرده بودیم که با تغییر زمان برگزاری، در نهایت به چهار گروه برای حضور در این رویداد رسیدیم. کشور‌هایی مانند چک، فرانسه و ایتالیا هم آثاری برای حضور در رویداد داشتند؛ که مورد توجه تیم انتخاب قرار نگرفتند. در سال‌های گذشته توجه جدی به رویداد صاحبدلان نشد. حدود ۱۰ سال پیش، رویداد صاحبدلان حدود ۲ میلیارد تومان بودجه داشت. اما در سال‌های بعد این بودجه کم و کمتر شد. امسال بودجه رویداد تئاتر صاحبدلان حدود ۴ میلیارد تومان هزینه کرده‌ایم. امسال بالاترین کمک را به گروه‌ها داشتیم که حدود ۱۵ میلیون تومان بود.

مژگان وکیلی مسئول بخش بین‌الملل رویداد صاحبدلان: از سال گذشته برنامه حضور گروه‌های بین‌المللی را در این رویداد شروع کردیم. دو گروه نمایشی از عراق و دو گروه از کشور عمان به رویداد صاحبدلان راه یافته‌اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار