خودکفایی استان یزد در تولید بذر هیبرید

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان یزد گفت: اولین مزارع تولید بذر هیبرید به همت متخصصان یزدی آغاز به کار کرده است.

سید ابوالفضل وکیلی رئیس سازمان جهادکشاورزی استان یزد گفت: حدود ۷۴۱ میلیون بذر در کشور مصرف می‌شود که عمده آن وارداتی است. 

او افزود: سیاست ما این بود که بتوانیم در تولید بذر ورود پیدا کنیم که چند مجموعه دانش بنیان در خود یزد را شناسایی کردیم و با ایجاد ذخایر ژنتیک خوبی و اولین مزارع تولید بذر هیبرید در استان یزد به همت یزدی‌ها و فارغ التحصیلان بخش خودمان راه اندازی شد.
 
وکیلی با اشاره به مصرف سالانه ۷۰ میلیون تن بذر در استان افزود: بحث امنیتی غذایی از مهمترین مسائل کشور و مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است و استان یزد به دلیل شرایط اقلیمی، در زمینه کشاورزی حرفی برای گفتن نداشت که با تلاش کشاورزان و برنامه ریزی‌های انجام شده، هم اکنون دارای جایگاه خوبی هستیم.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی یزد ادامه داد:۱۱ درصد ارزش ناخالص تولید استان را به خود اختصاص داده ایم، جایگاه نخست پرورش اسب، بلدرچین و کبک، تولید روناس بز سانن، پرورش تیلاپیا را بدست آورده ایم و در محصولات گلخانه‌ای جایگاه دوم را داریم و در بحث تولید پسته و زردآلودی قیصی و پرورش شتر نیز جایگاه سوم را از آن خود کرده ایم و همچنین ۵۰ درصد از مرغ تخم مرغ و شیر تولید شده در استان نیز به خارج از استان می‌رود.
 
وکیلی از ورود شتر‌های پربازده به استان خبر داد و گفت: مزرعه الگویی تیلاپیا کشور در بافق در حال احداث است که این طرح، مبنای کل کشور برای الگوی تیلاپیا می‌شود، در حوزه طرح مزرعه تا سفره نیز رضایت نسبی خوبی را داشتیم که این طرح همچنان ادامه می‌یابد.
 
او نگاه استان را به سوی محصولات کم آبخواه توصیف کرد و اظهار داشت: مهمترین اولویت استان را آب تشکیل می‌دهد و نگاه ما هم به سمت محصولات کم آبخواه است و بر این اساس هم اکنون به دلیل کم آبی محصولات پرآبخواه فقط در گلخانه‌های استان کشت می‌شود.
 
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان یزد تأکید کرد: سند تحولی یزدنوین در پرتو محدودیت‌های موجود در استان و حضور کشاورزان خبره تدوین شده که نقش بخش کشاورزی در آن پررنگ است. 
 
وکیلی با اشاره به شش محور تحولی کشاورزی در این سند ادامه داد: این محور‌ها شامل توسعه تیلاپیا، پرورش شتر، محصولات گلخانه ای، تولید بذر هیبرید و نشا و گردشگری کشاورزی است و بحث الگوی کشت هم دغدغه اصلی کشور بود که از سال گذشته عزم جدی در سطح کشور اتفاق افتاد.
 
او به تصویب و رونمایی سند الگوی کشت کشور در حوزه محصولات زراعی اشاره کرد و گفت: باید یک سری سیاست‌های تشویقی و قوانین اجرا شود و دستگاه‌های مختلف نیز ورود کنند تا بهره وری بالا برود.
 
وکیلی از وابستگی به سایر کشور‌ها در زمینه نهاده‌های دامی به عنوان یکی از مشکلات یاد کرد و خاطرنشان ساخت که رهبر معظم انقلاب ابلاغ کردند که در بحث محصولات استراتژیک به سمت خودکفایی و خوداتکایی برویم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.