برزیل خواستار همبستگی برای دفاع از آسانژ شد

رئیس‌جمهور برزیل نگرانی خود را از استرداد افشاگر ویکی لیکس ابراز کرد.

«لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا» رئیس‌جمهور برزیل، در حالیکه بازداشت جولیان آسانژ را حمله به دموکراسی و آزادی مطبوعات دانست، خواستار همبستگی برای آزادی این افشاگر وب سایت ویکی‌لیکس شد.

به گزارش آرتی، در حالیکه آخرین درخواست آسانژ برای جلوگیری از استرداد به آمریکا رد شد، اکنون گفته می‌شود یکی از بنیانگذاران ویکی لیکس قرار است درخواست تجدیدنظر نهایی را به دادگاه عالی انگلیس ارائه کند.

لولا داسیلوا در پیامی توییتری نوشت: «من با نگرانی به استرداد قریب الوقوع جولیان آسانژ روزنامه‌نگار نگاه می‌کنم. آسانژ کار مهمی برای محکوم کردن اقدامات غیرقانونی یک کشور علیه دولت دیگر انجام داده است. استلا، همسر آسانژ، روز پنجشنبه گفت که شوهرش به دنبال یک جلسه استماع علنی دیگر در برابر دو قاضی جدید در دادگاه عالی خواهد بود و ما خوشبین هستیم که پیروز خواهد شد.»

رهبر برزیل با تاکید بر اینکه بازداشت طولانی‌مدت بنیانگذار ویکی‌لیکس در تضاد با دفاع از دموکراسی و آزادی مطبوعات است، افزود: «مهم این است که همه ما برای دفاع از او همبستگی داشته باشیم.»

روز گذشته وکلای جولیان آسانژ اعلام کردند که به زودی در دادگاه برای درخواست تجدیدنظرشان که حالا رد شده بار دیگر طرح استیناف می‌دهند. این اظهارات در حالی مطرح شده که وکلای جولیان آسانژ این روز‌ها به شدت نگرانند که ممکن است باقی عمر این افشاگر ویکی لیکس در پشت میله‌های زندان سپری شود.

آسانژ به دلیل انتشار اسناد محرمانه از طریق ویکی‌لیکس با ۱۸ اتهام مواجه است که عمدتا نتیجه افشای اطلاعاتی توسط چلسی منینگ، تحلیلگر سابق اطلاعات ارتش ایالات متحده است. منینگ به ۳۵ سال زندان محکوم شد؛ اما پس از آنکه باراک اوباما، رئیس جمهوری وقت آمریکا در سال ۲۰۱۷ حکم وی را تخفیف داد، آزاد شد. موسس ویکی‌لیکس در صورت محکومیت در مجموع با ۱۷۵ سال زندان مواجه خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایرانیومU-238.03
۰۲:۲۱ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
اگر آسانژ به امریکا تحویل شود هیچ امریکایی و انگلیسی از هیچ زندانی خارج نمی شود مگر در تابوت. آسانژ یک خبرنگار هم هست.
آخرین اخبار