فعالیت حدود ۴۰۰ قهوه‌خانه در کرمانشاه

رئیس اتحادیه رستوران‌ها و اصناف وابسته کرمانشاه گفت : در کرمانشاه حدود ۴۰۰ قهوه‌خانه مشغول به فعالیت است که روزبه‌روز به آمار آن‌ها افزوده می‌شود.

گل عنبر رئیس اتحادیه رستوران‌ها و اصناف وابسته کرمانشاه گفت : قهوه‌خانه‌ها مکان‌هایی هستند که از قدم‌الایام مشغول فعالیت بوده‌اند، ولی در سال‌های اخیر با توجه به گرایش جوانان به توتون و قلیان از فعالیت عادی و سنتی خود که تنها محل دورهمی پیرمرد‌ها و برای صرف چایی بوده، خارج شده است.

گل عنبر با بیان اینکه تعداد قهوه‌خانه، سفره‌خانه‌ها و مراکز عرضه قلیان روز‌به‌روز بیشتر می‌شود، گفت: مصرف قلیان هم هر روز افزایش می‌یابد که افزایش آن‌ها و نوع فعالیتشان به معضلی تبدیل شده است. هر چند بهداشت با این‌ها برخورد داشته، ولی راه به جایی نبرده‌ایم. امیدواریم با راهکاری قانونمند و تقاضا از مرکز بهداشت این‌ها را ساماندهی کنیم.

وی با اشاره به فعالیت غیرقانونی قلیان‌سرا، تصریح کرد: متاسفانه قشر جوان خصوصا دختران به این سمت و سو روی آورده‌اند و در ساعاتی از شبانه‌روز به این مکان‌ها به بهانه کشیدن قلیان مراجعه می‌کنند که علاوه بر ضرر‌های بهداشتی، زمینه ساز سو استفاده‌های اخلاقی و اخاذی از دختران شده است.

گل عنبر با اشاره به درآمدزایی این فعالیت، افزود: بسیاری از افراد حتی خانه و باغچه و اماکن مسکونی را به قلیان‌سرا تبدیل کرده‌اند و نه تنها مالیاتی پرداخت نمی‌کنند بلکه از انرژی‌های مصرفی مثل برق، گاز و آب را با تعرفه‌های خانگی مصرف می‌کنند و از سوی دیگر برای برخی خانوده‌های دیگر هم مشکل ایجاد کرده‌اند.

وی با بیان اینکه این اماکن اکنون رها و آزاد هستند، گفت: تقاضای من به عنوان نماینده اصناف از بهداشت دادن مجوز به این اماکن است که قانونمند شوند تا امکان دسترسی به مشخصات آن‌ها فراهم شود.

گل عنبر افزود: هرچند اکنون برخی از قهوه‌خانه‌ها تلاش دارند اعتبار فرهنگی پیشین خود را احیا کنند، اما استعمال دخانیات و قلیان در این اماکن، این فضا‌های فرهنگی را به فضایی آکنده از دود و تهدید، تبدیل کرده است .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
چه فرقی داره
۲۱:۵۷ ۲۱ خرداد ۱۴۰۲
افزایش جمعیت برای قهوه‌خانه میخواهید؟! وقتی جمعیت جوان کم باشد ، قهوه خانه چی پولی ندارد سرسفره زن و بچه‌اش بگذارد که بچه اش بزرگ بشود و شغل پدرش را زنده نگه دارد.
آخرین اخبار