یک پژوهشگر تاریخ اسلام:

استقرار حکومت اسلامی شالوده اندیشه امام خمینی (ره) بود

رجبی دوانی گفت: کار بزرگ امام خمینی (ره) برپایی حکومت ولایت در عهدی بود، که خبری از ارزش‌های دینی در سطح بین‌الملل و حاکمیت نبود.

محمد‌حسین رجبی دوانی، پژوهشگر تاریخ اسلام در میز گفت‌وگوی ویژه خبری با موضوع تبیین آراء و اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی امام خمینی (ره) درباره بن مایه‌های اندیشه امام راحل گفت: کار بزرگی که امام خمینی (ره) بر مبنای اندیشه سیاسی شیعه کرد، برپایی حکومت ولایت بود؛ آن هم در عهدی که خبری از ارزش‌های دینی در سطح بین‌الملل و حاکمیت نبود.

رجبی دوانی ادامه داد: حضرت امام توانست با بهره‌گیری از سابقه تاریخی، سیره اهل بیت (ع) و شناخت ضعف‌های جامعه اسلامی یعنی عدم معرفت لازم به جایگاه ولایت کار بزرگی را انجام دهد. امام در سال ۱۳۲۲ در کشف‌الاسرار نظریه ولایت مجتهد را مطرح کرد و در سال ۱۳۴۴ آن نظریه را در قالب ولایت فقیه ارائه داد. 

گفت‌وگوی ویژه خبری

مرتضی میردار، پژوهشگر حوزه انقلاب اسلامی در پاسخ به این سوال که قبل از مرجعیت امام خمینی (ره) کدام دسته از روحانیون با ایشان مخالفت داشتند، گفت: شالوده اندیشه امام تشکیل حکومت و استقرار حاکمیت بود. از سال ۱۲۸۱ تا ۱۳۴۲ که حضرت امام حرکت اجتماعی گسترده را آغاز کرد، مهمترین مولفه فکری ایشان با سایر مراجع و اندیشمندان تشیع این بود که امام بر این باور بود اگر اسلام نتواند حرکت اجتماعی درست کند و همه آمیزه‌های اسلام را در زندگی مردم پیاده نکند، آن اسلام اسلام نیست.

میردار افزود: امام راحل در سال ۱۳۲۳ نامه تاریخی دارد که آن نامه جزو یکی از مهمترین اسناد مبارزاتی امام است. ایشان در این نامه امر حکومت و اداره آن را قیام در راه خدا دانسته بود. یعنی اگر قیام در راه خدا باشد، همه موانع برداشته می‌شود. اما اگر قیام برای شخص باشد، حرکت‌های اجتماعی به سرانجام نمی‌رسد. در سال ۱۳۵۸ یکی از آقایان از امام پرسید که نقش شما و بقیه بزرگان در انقلاب اسلامی چیست. ایشان گفت هیچی. چون امام چیزی برای خود قائل نبود. 

این پژوهشگر حوزه انقلاب اسلامی با بیان اینکه روحانیون دیگر می‌گفتند که شما می‌خواهید با دست خالی با این حاکمیت چکار کنید، تصریح کرد: اگرچه تعدادی از علما از ظرفیت جامعه خبر نداشتند، اما امام مردم و قابلیت‌های جامعه را خوب شناخته بود. ایشان در وصیت‌نامه اذعان کرد به والله قسم می‌خورم که مردم ایران از مردم حجاز عهد پیغمبر باوفاترند. چون حرکت اجتماعی درست کردند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۱ ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
روحش شاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۷ ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
امام خمینی و انقلاب ایشان , مانند اجداد مطهرشون , یک معجزه همیشه جاوید جهان هستی بوده و هستند . هر انسان منصف و جوانمرد و عاقلی با کمی مطالعه در ابعاد شخصیتی و زندگی ایشان , اذعان خواهد نمود که ایشان انسانی فرهیخته , شجاع , بصیر , مهربان , مدیر و مدبر و در یک کلام انسان کامل بودند که دوست و دشمن , ایشان را می ستایند و توانستند با توکل به خداوند متعال , در برابر تمام مستکبران و ظالمان زمان معاصر پیروز شده و آحاد آزادگان دنیا را در این راستا , بیدار نموده و در اقداماتی پیامبر گونه , به قیام برعلیه استکبار جهانی هدایت نمایند .
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۱۷:۳۹ ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
رحمت خدای متعال بر روح بلند و ملکوتی حضرت امام
کار بزرگی خدای متعال به دست امام که با علم و تهذیب و اخلاق و تقوا ید الله شده بود انجام داد او وظیفه‌اش را در مقام عبودیت انجام داد
اما من و شمائی که بدون فکر به راهش ایراد میگیریم چه قدر در راه بندگی خدا جهاد و تلاش و کوشش کرده ایم
الان اگر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ظهور کند چه قدر آماده ایم چقدر طرح و برنامه برای آباد کردن داریم؟
بله مملکت مشکلات دارد ولی آیا مشکلات با ایراد گرفتن و نق زدن درست می شود؟
اصلن نق زدن گاهی به خاطر این است که دنیازده شده ام
این تفکر سرمایه داری همه مان را بیچاره کرده است
این سبک زندگی که درش تلاش در مصرف جایگزین تلاش در تولید شده است عامل دل مردگی و عدم نشاط شده است و تا این مسئله تلاش در تولید و قناعت در مصرف درست برایمان جا نیفتد گره ای از مشکلات باز نمی شود
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۰۴ ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
امام و شهدا راه درست خود را رفتند اگر قبول کنیم آخرتی هست که هست ما هم باید راه درست خود را انتخاب کنیم وضعیت موجود در فساد در همه زمینه ها و افراد فاسد در بدنه نظام و هزاران مشکل دیکر باید با عمل همه به اسلام و احکام آن درمان شود.
این عمل هم در سطح آحاد مردم است هم در سطح صاحب منصبان اسلام به ذات خود ندارد هیچ عیب ، گر عیب هست در مسلمانی ماست
باید قانون برایهمه یکسان باشد باید فاسد احساس امنیت و نصونیت نکند باید مسئولین در سطح مردم متوسط یا حتی پایین جامعه زندگی کنند. مثل شهید رجایی ها ...
باید به اصل انقلاب و اسلام برگشت ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۷ ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
لطفا اسلام را بدنام نکنید .در حکومت اسلامی باید دست دزد را قطع کرد کدام مسول ...که دزدی کرد دستش قطع کردید فقط هم یکی را عمل کنید نصف مملکت یک دستی یا هردو دستشان باید قطع شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۶ ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
سرچ کن شرایط قطع کردن دست دزد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۹ ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
فعلا که قاتلان را اعدام میکنیم دولیتری های خائن هشتک نه به اعدام میزنن.خاک بر سر دولیتری خائن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۰ ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
Yjc نظرات و اینجا حذف میکنی دهن میلیون ها ایرانی رو تو خیابون ها چکار میخوای بکنی ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۹ ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
به چشم پزشکی یا بینایی سنجی و همچنین متخصص شنوایی سنجی مراجعه کن و حضور و فریادها میلیونها ایرانی غیرتمند و شیعه محمد و آل محمد ( صلوات الله علیم اجمعین) را در روزهای 22 بهمن و قدس و..... درست ببین و بشنو , بعد حرف بزن . بقیه افراد هم مثل تو که به بیماری خداستیزی مبتلا هستید , از بخل و بدبختی برید بمیرید بهتره , چون قطعا از این بیماری کارتون به جاهای خطرناک میکشه و اگر نمیرید , به جنون گاوی مبتلا خواهید شد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۸ ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
در پاسخ به کامنت احمقانه ات , فقط میتوانم برایت دعای کنم که خدا شفایت دهد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۹ ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
شما نگران دهن میلیون ها ایرانی در خیابان نباش. با چند تا مثل خودت جمع شدی و فکر کردی میلیونی هستی!!!! نظراتت رو هم نشر نمیدیم تا بیشتر بسوزی
Germany
ناشناس
۰۹:۰۶ ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
حضرت آیت الله العظمی امام آقا روح‌الله خمینی معمار بزرگ و بی نظیر انقلاب اسلامی ایران «رضوان الله تعالی علیه» دارای مجموعه ای از صفات برجسته الهی بودند ، و صرفا انقلابی نبودند ، بلکه انقلابی بودن ذیل کلیه مجموعه علوم عقلی و عملی امام ره بود. امام رضوان الله تعالی علیه بر اساس آنچه که در تاریخ انقلاب اسلامی بصورت رسمی بیان شده و شاهدان این ادعا نیز همچنان هستند ،،، هرگز تصمیمی بر اساس مصلحت اندیشی نگرفتند هرگز احساسی عمل نکردند، بعنوان مثال درست زمانی که بعد از مدت ها دوری و شور انقلابیون ایران زمین و دیگر ملت های منطقه که عالم را پر کرد و دنیا شاهد یک تحول و چرخ اش عظیم بود امام بزرگوار به هنگام بازگشت به وطن اسلامی ، خبرنگار نمایی از امام ره پرسیدند ،،،، ( .... چه احساسی دارید ایشان فرمودند هیچ احساسی ندارم ) بله دقیقا هیچ احساسی زیرا امام احساسی نیست !!! احساساتی بودن مربوط به انسان های معمولی است امام مآمور اجرای فرمان الهی است که به واسطه پیامبر عظیم الشآ اسلام (ص) و امامان و معصومین پاک ، به دست مبارک ایشان رسید است ،، هستند ، امام بزگوار مظهر شکوه و‌وقار یک انسان از جنس بهشت برین خداوند بودند ، ساده زیست و از «من » بودن گریزان و‌اگر حتی افرادی با درجه بالای تقوی الهی از نکات و شخصیت برجسته ایشان یاد می کردنند با همان سادگی که در زندگی واقعی ایشان موج می زد می فرمودند ، ( خطاب به شمارنده نیکی های ایشان ) انسان خوف می کند وقتی چنین می گویید . امام بی نظیر است امام از دوران جوانی مدارج علمی سطح بالای اسلامی را طی کرده بودند ( قبول ایشان در کنار شخصیتی مانند حضرت آیت الله العظمی بروجردی ره که شوخی نیست آن هم‌در آن زمان‌)امام حکیم است زیرا مدرس حکمت و خود فیلسوفی کامل بودند ، امام از هیچ نیرو و قدرتی (به غیر از حق تعالی ) نه در قبل از انقلاب و نه بعد از انقلاب ترسی بدل نداشتند ، حتی پهلوی اول که در اوج‌قدرت بود را با اسم کوچک مورد خطاب قرار می دادند ، امام به آرای دیگران احترام میگذاشتند و قدرت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را متکی به رای مردم و خواست مردم می دیدند ، امام فقیران و ضعیفات را مد نظر داشتند و عدالت محوری مخصوصا برای آحاد ملت شریف ایران را وظیفه حاکمیت می دانستند ، چه بگویم که قلم این بنده کمترین قاصر است ، امام را شهیدان بهتر از هر شخص دیگری می شناسند ، چراکه ،،، امام واقعا امام است . به روح‌ملکوتی امام رضوان الله تعالی علیه و شهیدان . صلوات . اللهم صل علی محمد و آل محمد ص و عجل فرجهم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۸ ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
بله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۷ ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
تعطیلات ۱۴ و ۱۵ خرداد رو حذف کنید
یک هفته اس همه جا تعطیله
از چهارشنبه هفته پیش تا سه شنبه ابن هفته میشه ۶ روز

همه‌جا تعطیله و همه فکر مسافرت و ترافیک و شلوغی و بستن اقتصاد کشور هستن
بخدا بهشت هم اینقدر تعطیلی نداره خجالت بکشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۳ ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
پنجشبه ها درسراسر کشور از حالت نیمه تعطیل خارج شود و روز کامل کاری شود . بیشترین ضربه را تعطیلات نوروز به کشور میزند که حدود بیست روز مملکت را به تعطیلی کامل میکشد . هیچ کجای دنیا اینطور نیست . از 29 اسفند تا 16 فروردین سال جدید تعطیل میشود و این یعنی فاجعه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۷ ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
تعطیلات عید را حذف میکنیم.شما غصه نخور که همه جا تعطیل شده. ۱۳ روز عید را حذف میکنیم تا معلم ها کمتر تعطیل باشن
آخرین اخبار