دیدار سران صربستان و کوزوو تحت فشار اروپا

سران صربستان و کوزوو با فشار آلمان و فرانسه برای حل بحران سیاسی خود با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.

ویوسا عثمانی و الکساندر ووچیچ روسای جمهوری کوزوو و صربستان پنجشنبه در حاشیه اجلاس سران جامعه سیاسی اروپا در مولداوی و در حضور اولاف شولتس صدراعظم آلمان، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه و جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کوتاهی برگزار کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، عثمانی پس از دیدار با ووچیچ، وی را به «ناله و شکایت» متهم کرد و گفت که رئیس جمهوری صربستان «حقیقت را نمی‌گوید.» او اظهار کرد که «راه حل برای پایان تنش بسیار نزدیک است»، اما بلگراد باید به تعهداتی که طبق توافق ماه مارس داده است، عمل کند.

عثمانی همچنین احتمال برگزاری مجدد انتخابات محلی در مناطق صرب‌نشین در شمال کوزوو را رد نکرد. مکرون و شولتس بر برگزاری مجدد انتخابات در این مناطق برای حل بحران و پایان خشونت‌ها تاکید کرده‌اند.

شولتس گفت: مساله مهم این است که همه طرف‌ها هر کاری را که لازم است برای کاهش تنش انجام دهند. مکرون نیز اظهار کرد که پاریس و برلین خواستار برگزاری انتخابات جدید «در اسرع وقت» در چهار شهرداری شمال کوزوو با حضور صرب‌ها هستند.

رئیس جمهوری فرانسه تاکید کرد که کوزوو به تعهد خود برای ایجاد اتحادیه شهرداری‌های صرب که اقدامی برای ارائه خودمختاری بیشتر به آنهاست، عمل کند.

گفتنی است پس از حمله صرب‌تبار‌های شمال کوزوو به مراکز دولتی و حافظان صلح ناتو، شماری از معترضان و حافظان صلح زخمی شدند. صربستان که کوزوو را بخشی از خاک خود می‌داند اقدام به تحریک صرب‌تباران شمال این کشور کرده و به خشونت‌ها دامن می‌زند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار