انجام کلونوسکوپی به روش اند و کاف در اصفهان

برای اولین بار در کشور و در بیمارستان شریعتی اصفهان کلونوسکوپی به روش اند و کاف بر روی بیمار انجام شد.

فوق تخصص گوارش، کبد و مجاری صفراوی با بیان اینکه یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در کشور و حتی در جهان سرطان روده بزرگ است و اصفهان در این حوزه رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده، گفت: در میان روش‌های تشخیص سرطان روده بزرگ کلونوسکوپی، بهترین و مهم‌ترین روش غربالگری سرطان کلورکتال است.


حمید مهاجر در خصوص کلونوسکوپی به روش «اند و کاف» افزود: کلونوسکوپی وسیله‌ایی قابل انعطاف و کمکی و بدون ایجاد درد و آسیب به روده برای تشخیص دقیق‌تر و بهتر پولیپ‌های روده بزرگ است.


او گفت: این وسیله بر روی سر کلونوسکوپی سوار می‌شود و دارای دسته‌های پلاستیکی است که در روند انجام کلونوسکوپی این دسته‌ها روی هم می‌خوابند و وقتی در ابتدای کولون قرار می‌گیرد در برگشت این دسته‌ها به صورت اتوماتیک باز شده و باعث کنار زدن چین‌های روده بزرگ می‌شود و پولیپ‌های کوچکی که مخفی شده را شناسایی می‌کند و با این روش میزان شناسایی پولیپ‌ها را تا ۲۵ درصد افزایش می‌دهد.


فوق تخصص گوارش، کبد و مجاری صفراوی گفت: اکثر سرطان‌های روده بزرگ از یک پولیپ شروع می‌شوند و وقتی ما بتوانیم پولیپ‌ها را به موقع شناسایی کنیم از ایجاد سرطان‌هایی که در آینده ممکن است در زمینه پولیپ ایجاد شود جلوگیری خواهد شد.


او گفت: کلونوسکوپی به روش اند و کاف برای اولین بار است که در کشور و در بیمارستان دکتر علی شریعتی اصفهان وابسته به سازمان تأمین اجتماعی انجام می‌شود.


حمید مهاجر با اشاره به اینکه عوامل متعددی در شکل‌گیری سرطان روده بزرگ مؤثر است، گفت: عوامل محیطی همانند چاقی، بی‌تحرکی، مصرف الکل و دخانیات، گوشت قرمز و غذا‌های فرآوری شده مثل کنسروها، سوسیس و کالباس، کمبود ویتامین D و عدم مصرف میوه و سبزیجات تازه، داشتن سندرم‌های ارثی از جمله عوامل خطر ابتلاء به سرطان روده بزرگ را می‌توان نام برد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.