تاسیس پارک علم و فناوری شهر تهران در آینده ای نزدیک

وزیر علوم گفت: سکونت دانشگاهیان، فناوران و نوآوران در هر ناحیه ارزش آن را افزایش می‌دهد.

محمد علی زلفی گل گفت: حضور و سکونت عالمان و دانشگاهیان، فناوران و نوآوران در هر ناحیه ارزش آن را افزایش می‌دهد و به یک سرمایه نمادین تبدیل می‌شوند، این اقدام دانشگاه تهران بخشی از شهر را به سرمایه نمادین برای شهر تهران تبدیل می‌کند. 

او اشاره کرد: شهردار تهران قرار است به زودی پارک علم و فناوری شهر تهران را هم تاسیس کند، درباره پارک مفاخر هم تفاهم‌نامه‌هایی انجام شده است. منطقه‌ای که به پارک علم و فناوری تبدیل شود خیر و برکت خواهد داشت.

وی افزود: دانشگاه تهران بخشی از وظایف وزارت علوم را بر عهده می‌گیرد و وبه عنوان پرچمدار علم و فناوری حرکت می‌کند. ما نیز نهایت همکاری را در بخش‌های مربوط خواهیم داشت.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: در معاونت علمی کمک می‌کنیم تا ناحیه نوآوری زودتر به نتیجه برسد. به دلیل حضور و موثر بودن چندین دانشگاه در ناحیه نوآوری لازم است به تفاوت‌ها توجه شود.
 
او همچنین با تاکید بر توجه به محتوای تولیدی درناحیه نوآوری گفت: ناحیه نوآوری تهران را بخش خصوصی اطراف دانشگاه، اساتید و دانشجویان باید بچرخانند به طوری که ما هم زیرساخت ها را فراهم می‌کنیم.

او ادامه داد: ناحیه نوآوری علم و فناوری ایجاد شده تا علم را به ثروت تبدیل کند. ناحیه نوآوری منطقه میانی است که شرکت ها را به صنعت، بازار و دانش بنیان را به دانشگاه‌ها وصل می‌کند.

دهقانی فیروزآبادی خطاب به شهردار تهران گفت: دو چیز نیاز داریم دانش بنیان‌ها معمولا تولیداتشان سبز است و آلودگی ندارند. نیاز داریم در تهران مناطق تولید سبز داشته باشیم، سوله های کوچک به علاوه امکانات عمومی باید اختصاص پیدا کنند.

او همچنین ادامه داد: ما به بازار تخصصی نیاز داریم که دانش بنیان ها بتوانند در آن کالا و خدمات عرضه کنند. امیدواریم در توسعه ناحیه نوآوری تهران به این دو موضوع توجه شود.
 
زاکانی، شهردار تهران با حضور در این مراسم گفت: تهران با نظام مسائل روبرو است. مدیریت شهری دچار مشکلات متعددی است. اما چیزی که می‌تواند در این مسائل مشکل‌گشا باشد علم و عالم است. برای این که بتوانیم مسائل را حل کنیم، به مشارکت نیاز  داریم. تهران بیشترین ظرفیت علمی ، استاد و دانشجو را در کشور دارد.

او گفت: ما چهار تحول در دستور کار داریم، تحول اول ناظر به مدیریت شهری بود، مدیریتی که بناست شهر را اداره کند . نکته دوم کالبد شهر است که فرسوده است. بخش سوم شهروندان و زیست شهری است. 

او ادامه داد: تحول چهارم تحول فناورانه است، در یک شهر هوشمند باید بتوانیم تغییر و تحولات را مدیریت کنیم. ما ظرفیت ویژه ای را در این حوزه مورد توجه قرار دادیم که برای تهران علاوه بر هویت پایتختی، هویتی فناورانه ایجاد کنیم و ما هم بتوانیم در جهت ایجاد و توسعه هویت جدید برای کلانشهر تهران از مسببان آن حمایت کنیم.

شهردار تهران درمورد پارک علم و فناوری تهران هم گفت: از ابتدا تلاش ما بر این بود تا پارک ولایت را به عنوان پارک علم و فناوری تهران در نظر بگیریم. امیدواریم بتوانیم در این ۲۰۰ هکتار زیست بومی را ایجاد کنیم که همه از آن استفاده کنند.

مقیمی، رئیس دانشگاه تهران گفت: ما تصمیم گرفته ایم در دوره ۴ ساله مدیریت حدود دو هزار واحد فناوری در دانشگاه تهران ایجاد کنیم. برج‌های فناوری تخصصی را مدنظر داریم تا راه اندازی کنیم. دو برج داریم که یکی از آن‌ها در دانشگاه دامپزشکی است. همه دانشکده‌ها را مکلف کردیم که با پارک همکاری کنند.

مقیمی اضافه کرد: به وزیر علوم پیشنهادی  را مطرح کرده ایم که با استقبال مواجه شد در برنامه بودجه هم مطرح شده که در مجموعه ناحیه نوآوری تهران یک آزمایشگاه مرکزی برای خدمات‌رسانی به کل کشور ایجاد کنیم. برای این کار، فضایی در نبش خیابان انقلاب در یک زمین سه هزار متری در نظر گرفته شده است. دو طبقه از این ساختمان که ۱۱ طبقه پیش‌بینی شده، ایجاد شده است. راه اندازی آزمایشگاه مرکزی ناحیه نوآوری تهران، با استقبال شرکت ها و صنعت ها نیز همراه است.

علی اسدی، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در مراسم افتتاحیه ناحیه نوآوری تهران ضمن اشاره به اقدامات و برنامه‌های پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در سال گذشته و سال پیش رو گفت: در حال حاضر در پارک علم و فناوری بیش از ۶۵۰۰ نفر فعالیت دارند. خدمات ارائه شده در سال ۱۴۰۱ بیش از هزار مورد بود. همچنین میزان فروش شرکت‌ها در  سال ۱۴۰۱ بیش از ۵ میلیارد بوده است.

اسدی عنوان کرد: ضمن هماهنگی‌هایی با فراجا، رویداد پلیس هوشمند را برگزار کردیم و برای حل چالش ها حدود ۸۰۰ شرکت متقاضی شدند.در طول سال گذشته در راستای ایجاد ۸ پارک علم و فناوری نیز  اقداماتی انجام شده است.

برچسب ها: فناوری ، نوآوری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار