دژ محمدعلی خان؛ طبیعتی خارق العاده و باشکوه در دزفول +فیلم

دژ محمد‌علی خان، یکی از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی زیبای استان خوزستان است که با عظمت و شکوه خود، شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

دزفول با پیشینه‌ای چندهزار ساله در استان خوزستان، یکی از باستانی‌ترین شهر‌های ایران به شمار می‌آید. جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیاری در داخل شهر و مناطق اطراف آن وجود دارند که در سفر به این منطقه حیرت‌انگیز، به‌هیچ‌وجه نباید فرصت بازدید از آن‌ها را از دست داد.

دژ طبیعی محمد‌علی خان و جاده زیبای منتهی به آن، یکی از تماشایی‌ترین جا‌های دیدنی دزفول است. این دژ که با نام دژ علی مردان خان نیز شناخته می‌شود، یکی از باشکوه‌ترین و قدیمی‌ترین مکان‌هایی است که در سفر به دزفول می‌توان از آن دیدن کرد.  

دژی طبیعی در دیواره‌های کوه در ارتفاع ۱،۵۵۰ متر و شانه‌به‌شانه کوه هفت‌تنان در خوزستان که با زیبایی خود، شما را شگفت‌زده خواهد کرد. جالب است بدانید که این دژ فقط یک راه ورود و خروج دارد.

دژ محمدعلی خان یا دژ سردشت در سال ۱۲۳۲، محل مبارزات مبارزات محمدعلی خان اول و محمودصالح چهارلنگ بختیاری،  علیه ظلم‌های خانلرمیرزا احتشام الدوله، حاکم وقت لرستان و خوزستان و پسرش ابراهیم‌میرزا در حکومت قاجار بود. برخی از تاریخ‌دانان بر این باور هستند که این دژ به همین علت به نام دژ محمدعلی خان نام‌گذاری شده است.  از این دژ در کتاب‌های تاریخی با نام‌های دز استوار، دز، مندزون یا دژ محمدعلی خان نام برده شده است.

در ادامه تاریخ مربوط به این دژ آمده است که سردار  علی مردان خان، برادر محمدعلی خان، صاحب این دژ در سال ۱۳۰۷،  جمعیتی به نام هیئت اجتماعیه بختیاری را تشکیل داد و پس از پیوستن تعداد زیادی از طوایف بختیاری به این هیئت، علیه رضا شاه قیام کرد.

رضا شاه نیز برای سرکوب کردن این گروه شورشی، نیرو‌های خود را به این منطقه فرستاد. علی‌مردان خان و یاران وی، پس از یک سال نزاع و جنگ پارتیزانی با وساطت برخی از خان‌ها تسلیم شدند و به تهران رفتند. وی پس از مدتی در تهران دستگیر و به زندان قصر برده شد و در نهایت در یکی از روز‌های اسفندماه ۱۳۱۳،  اعدام شد.

طبق گفته راهنمایان محلی این منطقه،  دیواره‌های بسیار بلند این کوه و دسترسی سخت به قله آن منجر به خلق یک دژ طبیعی شده‌اند که در گذشته از آن به‌عنوان یک پناهگاه یا بنای نظامی استفاده می‌شده است. آن‌ها همچنین می‌گویند که بنایی قلعه‌مانند در گذشته بر فراز آن وجود داشته است.  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.