پلمب دکه‌های فروش مطبوعات در خرم‌آباد

ورود فضای مجازی به رسانه و گستره سیطره خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری در دنیای نوین تا حدودی موجب کم فروش شدن مطبوعات به ویژه در لرستان شد، اما امروز نیز فعالیت نیم بند مطبوعات با پلمب دکه‌های فروش روزنامه از طرف شهرداری مختل شد.

به دلیل محدودیت آگهی دولتی و البته گاهی عدم رعایت نوبت در واگذاری آگهی ها، نبود واحد‌های اقتصادی قوی و بخش خصوصی سرمایه دار قدرتمند، تداوم فعالیت در این حوزه به دلیل مشکلات ملی و اقتصادی فراوان و جدال برای بقا، میان مطبوعات سخت‌تر است.

دکه‌های مطبوعاتی مکانی برای توزیع جراید و مطبوعات محلی و سراسری هستند که در چرخه فعالیت رسانه‌های مکتوب جای دارند و درآمد آن‌ها نیز به طور مستقیم با بقای روزنامه، هفته نامه و البته استقبال مردم ارتباط دارد و می‌توان می‌گفت در مواردی به سختی برای ادامه فعالیت دوام می‌آورند.

 برخی از دکه داران مطبوعاتی خرم آباد اعلام کردند: شب گذشته قفل دکه آن‌ها جوشکاری و بسته شده است که صبح امروز با این صحنه مواجه شده اند.

یکی از صاحبان دکه مطبوعاتی گفت: چند وقت قبل، یکی از دکه‌های اغذیه فروشی سطح شهر به دلیل فروش مواد مخدر شناسایی و پلمب و پس از آن اقدام مثبتی در راستای برخورد قانونی با متخلفان مشابه آغاز شد.

این فرد که سابقه بیش از ۲۰ سال دکه داری مطبوعات دارد تصریح کرد:، اما متاسفانه، دکه‌های مطبوعاتی درگیر امور سایر دکه‌ها شدند و اعلام شد دکه داران مطبوعاتی هم باید برای ساماندهی، به شهرداری مراجعه و نسبت به پرداخت، عوارض یا رهن و اجاره اقدام کنند.

او  با تاکید بر اینکه دکه‌های مطبوعات معاف از مالیات هستند افزود: دکه‌های مطبوعات نمی‌توانند مستاجر شهرداری شوند چرا که نه تنها بر اساس قانون، بلکه با توجه درآمد آنها، توان چنین اقدامی برای پرداخت عوارض ندارند.

دکه دار دیگری با اشاره به پلمب ۶ دکه مطبوعاتی در سطح شهر گفت: در تماس‌های تلفنی و مکاتبات شهرداری نیز به دکه داران مطبوعاتی اعلام شد بر اساس تاکید دادستان باید برای پرداخت عوارض و انعقاد قرارداد با شهرداری اقدام کنند در حالیکه دادستانی برای جمع آوری دکه‌های بدون مجوز و دارای تخلف دستور داده است.

این فرد ادامه داد: شورای اسلامی شهر خرم آباد در سال ۹۹ نیز مصوبه‌ای در خصوص معافیت دکه‌های مطبوعاتی از مالیات و عوارض را تصویب کرد و در سال‌های بسیار گذشته تاکنون، این دکه‌ها از پرداخت عوارض یا اجاره به شهرداری‌ها معاف بوده اند.

اما سجاد کاظمی مدیرعامل سازمان میادین شهرداری خرم آباد گفت: این دکه‌ها در ۲۰ تا ۳۰ سال گذشته هیچ مجوزی نداشته اند و پلمب آن‌ها بر اساس دستور دادستان است.

او افزود: صرفا بر اساس اینکه یک دکه در دهه ۷۰، برگه‌ای را به نام مجوز برای فعالیت مطبوعاتی دریافت کرده است نمی‌تواند سال‌ها به این فعالیت ادامه دهد چراکه در صورتی از مالیات معاف هستند که تنها به کار فروش مطبوعات ادامه دهند در حالیکه این دکه‌ها کار فروش مواد خوراکی و از این قبیل کالا را نیز انجام می‌دهند.

به گفته کاظمی، ۶۴ دکه در خرم آباد فعال است که از این تعداد ۳۳ دکه هیچگونه مالیاتی یا عوارضی به شهرداری نمی‌دهند و در حالیکه گفته می‌شود ۱۷ واحد از این تعداد، مطبوعاتی هستند، اما در واقع تنها ۲ تا سه دکه صرفا کار مطبوعاتی انجام می‌دهند.

منصور احمدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان نیز در مصاحبه تلفنی با ایرنا طی سخنانی کوتاهی گفت: نامه دادستان برای دکه‌های متخلف بوده که متاسفانه دکه‌های مطبوعاتی هم اشتبا‌ها توسط شهرداری پلمب شده اند و هم اکنون با همکاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری، اقدام برای بازگشایی و ادامه فعالیت این دکه‌ها آغاز شده است.

 

برچسب ها: پلمب ، مطبوعات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فاسانا
۱۶:۱۲ ۰۳ خرداد ۱۴۰۲
اینجاست که به ناحق نان کسی آجر شده چون دکه داران مذکور بدون انجام جرم دکه‌شون پلمپ شد
بخلاف بی حجابی که هنجارشکنی آشکاریه و واقعا واحدهای صنفی که یا بی حجاب اندیا به بی حجابها خدمات می‌دن باید پلمپ بشن...هرچقدر هم که خرده بگیرند این قانون کشور ماست وباید اجرا بشه از این رو فرقی بین بی حجابی و دزدی و اختلاس و فروش مواد مخدر و...نیست همه‌شون مجرم اند
آخرین اخبار