استولتنبرگ: آموزش خلبانان اوکراینی به معنای ورود ناتو به جنگ اوکراین نیست

دبیرکل ناتو اعلام کرد این نهاد نظامی طرفی درگیر در جنگ اوکراین نیست، اما به آموزش خلبانان اوکراینی ادامه می‌دهد.

ارسال تسلیحات پیشرفته به اوکراین باعث خشم روسیه شده است. مقامات مسکو بار‌ها اعلام کرده‌اند چنین اقداماتی می‌تواند به معنای ورود رسمی ناتو به جنگ اوکراین باشد. با این حال آمریکا و متحدانش مدعی هستند تسلیحاتی که در اختیار کی‌یف قرار می‌دهند تنها به منظور دفاع از تمامیت ارضی این کشور است و قرار نیست از این تسلیحات برای حمله به سرزمین مادری روسیه استفاده شود. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد آموزش خلبانان اوکراینی به منظور استفاده از جنگنده‌های اف ۱۶ به معنای آن نیست که ناتو به یکی از طرف‌های درگیر در این جنگ تبدیل شده است. 

استولتنبرگ گفت: «این امر به معنای ورود ما به این جنگ نیست. ما بر این باوریم که اوکراین حق دارد از خود در برابر متجاوز خارجی دفاع کند. ما در حال کمک به اوکراین برای دفاع از حق خود هستیم و این موضوع به هیچ عنوان به معنای شراکت ناتو در این جنگ نیست.»

دبیرکل ناتو که پیش از نشست وزرای دفاع کشور‌های عضو اتحادیه اروپا در بروکسل در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، تأکید کرد: «آموزش خلبانان اوکراینی نخستین گام به منظور آمادگی برای ارسال جنگنده‌های اف ۱۶ به این کشور است. این اقدام پیامی روشن به روسیه است که بداند ما تا هر زمانی که نیاز باشد از اوکراین در این جنگ حمایت می‌کنیم.»

روز گذشته یک دیپلمات بلندپایه روس اعلام کرد ارسال جنگنده‌های اف ۱۶ به اوکراین این سوال را به ذهن متبادر می‌سازد که نقش ناتو در جنگ اوکراین چیست؟

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه بر آمورش خلبانان اوکراینی برای استفاده از جنگنده اف ۱۶ صحه گذاشت و اعلام کرد زلنسکی به وی قول داده که این جنگنده‌ها به منظور حمله به خاک روسیه مورد استفاده قرار نگیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایرانیومU-238.03
۲۳:۵۷ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
خوب آقای ینس استولنبرگ پس در این صورت باید گفت آموزش خلبانان اکراینی به معنای خروج ناتو از جنگ اکراین هست. یا داری میری داخل یا داری میای بیرون. چه خواجه علی چه علی خواجه.
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۲۳:۴۹ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
عجب. یاد دولت آلمان افتادم که دوران صدام لعنتی کارخانه های حشره کش در عراق میساخت و در نهایت علنی گفت ما مواد شیمیایی به عراق دادیم و یاد دادیم چگونه بمب شیمیایی درست کنند. و سالهاست عزیزان رزمنده از شیمایی شدن رنج میبرند. مرگ بر اروپا کل اروپا پشت عراق بود.
آخرین اخبار