چین: مخالف توافقنامه تجاری جدید میان تایوان و آمریکا هستیم

وزارت بازرگانی چین با صدور بیانیه‌ای مخالفت پکن با توافقنامه تجاری جدید میان تایپه و واشنگتن را اعلام کرد.

آمریکا که ظهور چین به عنوان یک بازیگر تجدید نظر طلب در نظام بین‌الملل را بزرگترین تهدید برای هژمونی خود تلقی می‌کند، به دنبال اعمال سیاست مهار علیه پکن با تمامی ابزار‌های موجود است. تایوان یکی از مهمترین مناطقی است که واشنگتن به دنبال گسترش روابط تجاری و نظامی با آن در شرق آسیاست. با این حال پکن به هیچ عنوان از این اقدام ایالات متحده راضی نیست. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت بازرگانی چین امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد: «پکن به طور مطلق با توافقنامه تجاری جدید میان تایوان و آمریکا مخالف است. ما از واشنگتن می‌خواهیم در روابط تجاری و اقتصادی با تایپه هشیارانه‌تر عمل کند.»

واکنش چین به توافق تجاری میان آمریکا و تایوان پس از آن صورت می‌گیرد که دفتر نماینده تجاری آمریکا هفته گذشته اعلام کرد واشنگتن و تایپه در مورد بخش نخست ابتکار تجاری موسوم به تجارت قرن ۲۱ که شامل تسهیلات گمرکی و تجاری، شیوه‌های نظارتی و کسب و کار‌های کوچک می‌شود، به توافق رسیده‌اند. 

پکن با متهم کردن آمریکا به تلاش برای مداخله در امور داخلی این کشور، خواستار احترام واشنگتن به تمامیت ارضی و حاکمیت چین بر سرزمین‌های خود شد.

ایالات متحده گرچه مدعی پای‌بندی بر سیاست چین واحد است، اما خود را متعهد به حمایت نظامی از جزیره تایوان می‌داند و تاکنون میلیارد‌ها دلار تسلیحات در اختیار این کشور قرار داده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار