نرخ رشد جمعیت در استان اردبیل پایین‌تر از میانگین کشوری است

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: نرخ رشد جمعیت در این استان پایین‌تر از میانگین کشوری است.

دکتر محمد جعفرزاده گفت: در سال ۶۵ نرخ باروری و نرخ رشد جمعیت در کشور ۶.۵ درصد بود ولی در حال حاضر به ۱.۶ درصد و این میزان در استان اردبیل به ۱.۵۶ درصد رسیده است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی - درمانی اردبیل با اشاره به این که هر زوج ۱.۵۶ درصد سهم در فرزندآوری دارد و جمعیت خانواده‌ها در استان روز به روز کوچک‌تر می‌شود ، این موضوع را تهدیدی برای جمعیت دانست و می گوید: نرخ باروری اگر با این وضعیت پیش برود در سال ۱۴۲۰ با پدیده سالخوردگی و پیری جمعیت روبرو خواهیم شد.

به گفته او، در حالی که در حال حاضر جمعیت جوان بیشترین لایه جمعیتی این استان را تشکیل می‌دهد ، حرکت از سمت جمعیت جوان به سمت جمعیت سالمند با شیب تند آغاز شده است.

دکتر جعفرزاده با اشاره به اصطلاح "پنجره جمعیتی" که در آن فرصتی ایجاد می‌شود عقب‌ماندگی‌های نرخ رشد جمعیت جبران شود، گفت: این پنجره جمعیتی یک فاصله زمانی پنج ساله است و اگر بتوانیم در این مدت جبران کنیم. نرخ رشد جمعیت تا حدودی ترمیم می‌شود.

او می گوید: اگر بتوانیم در دوره پنج ساله نرخ باروری و نرخ رشد جمعیت استان را به ۲.۱ درصد برسانیم به ضریب جانشین می‌رسیم که در آن جمعیت استان افزایش نمی‌یابد ولی ثابت می‌ماند ، هم‌اکنون روز به روز جمعیت استان در حال کاهشی بوده و ما جمعیت جوان را از دست می‌دهیم.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی - درمانی اردبیل گفت: در صورت استفاده از ظرفیت‌های پنجره جمعیتی می‌توان از بروز عوارض و آسیب‌های اجتماعی از جمله پدیده پیری جمعیتی پیشگیری کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.