آبرسانی به ۱۰ هزار روستای کشور در دولت سیزدهم

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: آبرسانی به ۱۰ هزار روستای کشور در دولت سیزدهم انجام شده است.

مجید آقازاده، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور امروز در مراسم افتتاح پروژه آبرسانی روستا‌های استان کردستان که در روستای مالوجه شهرستان قروه برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی اظهار داشت: اجرای این پروژه‌ها و خدمت‌رسانی به مردم توسط سپاه مصداق جهاد تبیین است. امروز جهاد تبیین حق‌الناس شهدا بر گردن ماست.

وی با بیان اینکه امروزه به برکت شهدا امنیت حاکم و به سمت پیشرفت حرکت می‌کنیم، گفت: دشمن از اوایل انقلاب به تمام عرصه‌های کشور حمله کرده و توطئه‌های مختلف و جنگ‌های داخلی ایجاد کرده، اما هیچ‌گاه به اهداف شوم خود نرسیده است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه امروزه نظام مقدس جمهوری اسلامی به خود می‌بالد که هر دشمنی کوچک‌تدین تحرکی داشته باشد، از صحنه روزگار محو خواهد شد، تصریح کرد: با تدبیر حکیمانه رهبری در تمام عرصه‌ها از پیشرفت بالایی برخوردار و نقش تعیین‌کننده‌ای در دنیا داشته و حامی مظلومان هستیم.

وی با تاکید بر اینکه باید اقدامات انجام شده در حوزه‌های مختلف بعد از انقلاب در استان کردستان تبیین شود، افزود: قبل از انقلاب جمعیت شهری کشور تنها ۱۷ میلیون نفر و از این‌جمعیت ۷۵ درصد مردم آب داشتند که اکنون بالای ۶۰ میلیون نفر و ۹۹ درصد تحت پوشش آب بهداشتی هستند.

آقازاده خاطر نشان کرد: در اوایل انقلاب ۲۸ تصفیه‌خانه در کشور بود که اکنون به ۲۸۵ مورد رسیده و در همین بازه زمانی تنها ۲ کیلومتر آبرسانی انجام و الان به بیش از ۳۱ هزار کیلومتر رسیده است. شبکه توزیع ۲۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر که اکنون ۱۶۷ هزار کیلومتر شبکه توزیع آب داریم.

وی اظهار کرد: قبل از انقلاب تنها ۸.۵ درصد تحت پوشش فاضلاب بودند که اکنون ۵۳ درصد تحت پوشش هستند؛ در حال حاضر ۲۵۷ واحد تصفیه‌خانه فاضلاب داریم که قبل از انقلاب ۴ مورد بود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با ابراز خرسندی از اینکه در انجام پروژه‌ها هیچ وابستگی به خارج نداریم و سد‌هایی می‌سازیم که دشمنان انگشت به دهان می‌مانند، اضافه کرد: شرکت تخصصی ایران در دبی پروژه انجام داده و مرحله اول مناقصه را کسب کرده است.

آقازاده از آبرسانی به ۱۰ هزار روستا را در فاز نخست در دولت سیزدهم خبر داد و عنوان کرد: از این تعداد ۷۱۳۸ روستا توسط قرارگاه سپاه و مابقی آبفا انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه با افتتاح این‌پروژه‌ها ۴ میلیون و ۶۰۰ نفر؛ یک‌میلیون و ۲۵۰ خانوار از نعمت آب شرب بهره‌مند خواهند شد، اعلام کرد: در هر ثانیه ۱۰ هزار و ۶۰۰ لیتر آب تولید و هزار ایستگاه پمپاژ احداث خواهد شد.

آقازاده با ذکر اینکه ور قالب این پروژه‌ها ۹۹۹ حلقه چاه حفر و ۱۴ هزار و ۷۰۰ کیلومتر خط انتقال انجام می‌شود، گفت: در فاز دوم نیز قرارداد آبرسانی به ۱۰ هزار روستای دیگر انجام و ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت از آب آشامیدنی بهره‌مند خواهند شد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور یادآور شد: ابتدای اجرای این طرح، شرکت‌های پلی تلین پاسخگوی نیاز اولیه نبود که سپاه ۱۰ میلیون لوله تامین کرد. حدود ۵۰۰ هزار تن اعم از میلگرد، بتن و شیرآلات نیز استفاده شد.

وی اعلام کرد: تا پایان برنامه هفتم، روستای بالای ۲۰ خانوار فاقد آب در کشور نخواهیم داشت و درصد پوشش به بیش از ۹۵ درصد خواهد رسید.

آقازاده با اشاره به اینکه ۵ هزار روستا نیز توسط خیرین آبرسان انجام خواهد شد، افزود: ۱۲ استان مجمع آبرسان خیرین را تشکیل داده و در راستای برنامه‌های این حوزه تلاش می‌کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.