کارشناس اوراسیا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

تراز تجاری ما با روسیه باید حداقل به ۱۰ هزار میلیارد تومان در سال آینده برسد/ روابط تجاری با ایران برای پوتین اهمیت بسزایی دارد

مدبر درباره سفر معاون نخست وزیر روسیه به ایران توضیحاتی را به باشگاه خبرنگاران جوان ارائه کرده است.

الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه با هدف شرکت در کمیسیون همکاری‌های اقتصادی دو کشور به تهران سفر کرده است ، سفری که در حاشیه آن توافقنامه همکاری مشترک برای احداث راه آهن رشت – آستارا امضا می‌شود.

قرار است بیش از ۴۰ هزار میلیارد دلار سرمایه گذاری  از طرف روسیه در زمینه زیرساخت‌های نفت و انرژی جمهوری اسلامی ایران انجام شود

روح الله مدبر کارشناس مسائل اوراسیا درباره این سفر به ما گفته است: معاون نخست وزیر روسیه الکساندر نواک در راس یک هیات عالی تجاری اقتصادی روز گذشته وارد تهران شد و ۲۷ شرکت اصلی روسی با شعار ساخت روسیه محصولات تخصصی خود را در حوزه نفت ، انرژی و سایر محصولات ویژه در غالب یک نمایشگاه ویژه در ایران ایجاد کرده اند و این نشان از این دارد که طرف روسی عزم جزمی برای همکاری با کشورمان دارد . این چندمین هیاتی عالی تجاری اقتصادی از طرف روس‌ها است که وارد ایران می‌شود و قرار است تا بیش از ۴۰ هزار میلیارد دلار سرمایه گذاری  از طرف روسیه در زمینه زیرساخت‌ها و نفت و انرژی جمهوری اسلامی ایران انجام شود.

وی ادامه داد:  این دستاورد بسیار مهمی است که روس‌ها با نظر مثبت رئیس جمهور فدراسیون روسیه و بر پایه ملاقاتی که با رهبر معظم انقلاب اسلامی داشتند این سرمایه گذاری وسیع را در درون ایران انجام دهند همانطور که می‌دانید حوزه نفت و انرژی جمهوری اسلامی ایران سالهاست از سوی غرب تحت تحریم غیر قانونی قرار دارد و البته این تحریم‌ها بر عزم ایران برای فعالیت تاثیری نداشته است، اما عزم جدی روس‌ها برای فعالیت جدی در این حوزه نشان دهنده این است که دوستی روس‌ها با ایران عمیق و راهبردی است در برابر بدعهدی‌هایی که همواره تروئیکای اروپایی داشتند.

باید به سمتی برویم که بتوانیم قراردا‌های عملیاتی با روسیه ببندیم

وی افزود: من ارزیابی ام از هیات‌های روسی این است که هیات‌های جدی و عملیاتی هستند و اینکه در بالاترین سطح مقام اجرایی با برنامه وارد ایران شده اند آقای نواک قبلا وزیر نفت فدراسیون روسیه بوده است و یکی از چهره‌های پر نفوذ و توانمند اقتصادی در روسیه است و زمانی که وی در راس یک هیات وارد ایران می‌شود نشان از این دارد که هدفش عملیاتی است و امیدوارم که ما هم برنامه جدی داشته باشد ، صرف اینکه ما از ایران با هیات‌های متنوع به روسیه برویم این بیانگر موفقیت نخواهد بود ما هم باید بتوانیم به سمتی برویم که بتوانیم قراردا‌های عملیاتی را با این کشور ببندیم.

مدبر ادامه داد: با توجه به اینکه این کشور تحت ۶ هزار قلم تحریم قرار گرفته است، اما با یک مدیریت در حوزه توانمندی داخلی به سمت ارتقا و خود کفایی پیش رفته اند و امروز محصولات بسیار ویژه‌ای که توسط غرب تحریم شده بود روس‌ها خود تولید و همان را صادر می‌کنند که این یک ظرفیت خوبی برای همگرایی مشترک است و امیدوارم ما نیز با یک برنامه و عزم جدی از این ظرفیت استفاده کنیم. تراز تجاری ما با روسیه عدد بسیار کمی است و این عدد باید به شدت افزایش یابد عدد ۴ و نیم میلیارد دلار تراز بسیار کمی است و حد اقل باید به ۱۰ هزار میلیارد تومان در سال آینده برسد و آن زمان است که ما می‌توانیم روابط تجاری مناسبی را تنظیم کنیم.

سفرهای نواک برای پوتین بسیار مهم است 

کارشناس اوراسیا در پایان خاطر نشان کرد: امروز ما در پنجره طلایی روابط دو کشور قرار گرفتیم که به این دلیل است که پوتین تاکید جدی بر روابط با ایران دارد. الان غرب به شدت از تعمیق مناسبات ما با روسیه نگران است .این نمایشگاه که برند‌های خاصی را در حوزه تکنولوزی دارد می‌تواند در زمینه محصولات تکنولوژی ، نفت و انرزی تراز تولید و برداشت محصولات پتروشیمی ما را بسیار بالا ببرد و از همین رو است که غرب نگران است و خوشحال می‌شود که ما تراز تجاری خود را با روس‌ها افزایش ندهیم و این امری خطرناک است، زیرا غرب همواره به ما بدعهدی کرده است. لازم به ذکر است که نواک هر سفری که می‌رود با هماهنگی رئیس جمهور این کشور می‌رود و خروجی از وی می‌خواهند و این نشان از برنامه جدی روسیه دارند و بازهم تاکید میکنم که باید از این فرصت استفاده کنیم و تراز تجاری خود را به شدت افزایش دهیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۴:۲۰ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
خجالت کشیدید 250 میلیون دلار بنویسید واقعا جای تاسف است
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۰۸:۱۵ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
چهل هزار میلیارد.دلار !!! اشتباه نمیکنید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۱ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
۲۵ میلیون دلار
آخرین اخبار