پیش بینی برداشت ۱۰ هزار تن گندم و جو در بهمئی

مدیر اداره جهاد کشاورزی بهمئی پیش بینی کرد ۱۰ هزار تن گندم و جو از اراضی دیم و آبی این شهرستان برداشت شود.

اکبر زکی نژاد با بیان اینکه بهمئی به دلیل شرایط آب و هوایی گرم، اولین شهرستان استان کهگیلویه و بویراحمد است که کار برداشت گندم از نیمه اول اردیبهشت ماه در آن آغاز شده است، گفت: سطح زیر کشت غلات را ۹ هزار هکتار است که از این میزان ۶ هزار هکتار گندم و ۳ هزار هکتار هم جو است.

او با بیان اینکه از ۶ هزار سطح زیر کشت گندم در بهمئی ۲۰۰ هکتار آبی و ۴ هزار و ۸۰۰ هکتار هم دیم است، افزود: بذور کشت در مزارع این شهرستان از نوع گندم آفتاب، کوهدشت و سیاه ریشَک است.

زکی نژاد بذر‌های کشت شده در سطح ۳ هزار هکتار مزارع جوی این شهرستان را از نوع جوی ایذه و محلی عنوان کرد و ادامه داد: پیش بینی می‌شود ۷ هزار تن گندم و ۳ هزار تن جو و در مجموع ۱۰ هزار تن محصول غلات از مزارع کشاورزی بهمئی برداشت شود.

مدیر اداره جهاد کشاورزی بهمئی با اشاره به اینکه محصول گندم در این شهرستان به ۲ روش ماشینی و سنتی برداشت می‌شود، گفت: یک مرکز خرید برای خریداری گندم مازاد بر مصرف کشاورزان در شهر لیکک پیش بینی شده که به صورت تضمینی محصول تولیدی شهرستان را خریداری می‌کند.

این مقام مسئول می‌گوید: باتوجه به همجواری بهمئی با استان خوزستان و شهرستان‌های بزرگ و پر تردد، با همکاری نیرو‌های نظامی تدابیر لازم برای تردد ادوات کشاورزی در زمین‌های مجاور و جاده‌های ارتباطی لحاظ شده است.

او با بیان اینکه امسال خریدی خارج از دستورالعمل خرید تضمینی نخواهیم داشت، افزود: در سال زراعی جاری خرید توافقی یا آزاد در شبکه وجود ندارد و با متخلفان برخورد می‌شود.

به گفته زکی نژاد؛ امسال برداشت گندم به وسیله ۱۵ دستگاه کمباین در مناطق مختلف شهر بهمئی انجام و به مرور بر تعداد این دستگاه‌ها افزوده می‌شود و تدابیر لازم برای تامین سوخت این دستگاه‌ها اندیشیده شده است.

او گفت: ۵ هزار هکتار اراضی دیم شهرستان بهمئی زیر پوشش طرح جهش تولید در دیمزار‌ها قرار دارد و ۲۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان هم زیر پوشش کشت قرار دادی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.