۲۲ میلیون متر مربع میزان فضا‌های موجود دانشگاهی در کشور

دبیر دائمی همایش ملی معماری فضا‌های دانشگاهی، فضا‌های موجود دانشگاهی در کشور را حدود ۲۲ میلیون متر مربع اعلام کرد.

حسین مهدوی پور دبیر دائمی همایش ملی معماری فضا‌های دانشگاهی امروز (۲۰ اردیبهشت) در سومین همایش ملی معماری فضا‌های دانشگاهی به میزبانی دانشگاه رازی کرمانشاه، با اشاره فضا‌های موجود دانشگاهی در کشور، گفت : جمعا در کشور حدود ۲۲ میلیون متر مربع فضا‌های دانشگاهی داریم که از این میزان ۱۷ میلیون متر مربع فضای دانشگاه‌ها – غیر از دانشگاه‌های غیرانتفاعی- و نزدیک به شش میلیون متر مربع هم فضا‌های پارک علم و فناوری است.

وی ادامه داد: فضا‌های دانشگاهی بلحاظ وسعت سومین گروه از فضا‌های شهری را در کشور به خود اختصاص داده‌اند.

دبیر دائمی همایش ملی فضا‌های دانشگاهی تصریح کرد: تا حدود یک دهه قبل هیچ جمع بندی و یک اجماع کلی در خصوص معماری فضا‌های دانشگاهی کشور نبود که باید برای آن‌ها چه کرد و چگونه باشند. از طرفی در همین فضا‌های دانشگاهی کشور هم مشکلاتی مانند هویت ایرانی اسلامی، فرسودگی و ... را داریم.

مهدوی پور اضافه کرد: برای ایجاد فضا‌های دانشگاهی در کشور، اقشار مختلفی همچون دفاتر فنی دانشگاه ها، مشاورین، طراحان، معماران، دانشکده‌های معماری و ... دخیل هستند، اما از قبل یک شکاف بین آن‌ها وجود داشت که باید بین آن‌ها پیوند ایجاد می‌کردیم.

وی ادامه داد: از طرفی امروزه مباحث انرژی و معماری پایدار به یک دغدغه جدید در فضا‌های دانشگاهی و آموزشی تبدیل شده، برای همین باید به بیان راهکار‌هایی برای رفع این دغدغه‌ها هم می‌پرداختیم.

دبیر دائمی همایش اضافه کرد: براین اساس، اولین دوره همایش ملی فضا‌های دانشگاهی را برگزار کردیم که در این همایش بیشتر به ضرورت‌های توجه به معماری فضا‌های دانشگاهی پرداخته شد و با همکاری سازمان‌های مرتبط مانند برنامه و بودجه، مسکن و شهرسازی، وزارت علوم و ... مقرر شد که این همایش‌ها ادامه پیدا کند.

وی یادآورشد: در همایش دوم هم بیشتر به آسیب شناسی فضا‌های دانشگاهی در حوزه‌های مختلف نگاهی داشتیم و طرح مسئله کردیم.

مهدوی پور با بیان اینکه دو همایش گذشته دستاورد‌هایی داشته اند، افزود: یکی از این دستاورد‌ها تدوین چهار کتابچه از مقاله‌های برگزیده در مورد فضا‌های دانشگاهی است که در اختیار دانشگاه‌ها قرار گرفته است.

وی ادامه داد: سه طرح پژوهشی شامل مشخص کردن سرانه فضا‌های دانشگاهی کشور، مکان یابی و جانمایی احداث فضا‌های دانشگاهی و نیز نگهداری و نحوه بهره وری از فضا‌های دانشگاهی با همکاری سازمان مدیریت و بودجه آغاز شده است.

دبیر دائمی همایش ملی معماری فضا‌های دانشگاهی، تقویت گروه انرژی در وزارت علوم را یکی دیگر از دستاورد‌های این همایش‌ها عنوان کرد و گفت: براین اساس، دانشگاه‌های سبز در کشور مورد توجه جدی قرار گرفته اند.

استادیار گروه معماری دانشگاه یزد به برگزاری همایش سوم با اولویت چالش‌ها و راهکار‌های پیش روی معماری فضا‌های دانشگاهی اشاره کرد و گفت: در این همایش هم بدنبال این هستیم تا با کسانی که در طراحی دانشگاه‌ها نقش داشته‌اند، مصاحبه‌هایی را داشته باشیم و آن‌ها را به شکل یک آرشیو در بیاوریم تا سابقه فضا‌های آموزشی کشور را مشخص کنیم .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.