زخم عمیق بیکاری بلای جان کردستانی ها

کردستان جایگاه نخست و بالاترین نرخ بیکاری را در میان استان‌های کشور را دارد.

کردستان، سرزمین مجاهدت‌های خاموش، این روز‌ها، اسم بیکارترین استان کشور را به دوش می‌کشد.

از توانمندی‌های خدادادی استان کردستان چه بگوییم، که هر کدام می‌تواند، به تنهایی این اسم دلخراش را از نام کردستان، این سینه ستبر سرزمینمان، ایران، پاک کند.

آب، خاک و هوای مناسب برای کشاورزی، جاذبه‌های خدادادی و منحصر به فرد کردستان برای توسعه گردشگری، معادن غنی طلا و مرمر گرفته تا سنگ آهن، مرزی بودن، دشت‌های حاصلخیز و مناطق مستعد برای کشاورزی، جوانان نخبه، تحصیلکرده و آماده به کار، تنها بخشی از این توانمندی‌ها است.

اما با وجود ظرفیت‌های بی پایان این استان، وقتی مرکز آمار ایران، آمار نرخ بیکاری کشور را اعلام می‌کند، این کردستان است که کما فی سابق از آخر، اول است و بیشترین آمار بیکاری را به نام آن ثبت می‌کنند.

بر اساس این آمار، نرخ بیکاری کردستان در زمستان ۱۴۰۱ را ۲۰.۵ درصد اعلام شده که نسبت به زمستان سال ۱۴۰۱ که ۱۶.۷ درصد بود، ۳.۸ درصد افزایش را نشان داد و با این رکورد، این استان، باز هم جایگاه نخست و بالاترین نرخ بیکاری را در میان استان‌های کشور به نام خود ثبت کرده است.

فاصله نرخ بیکاری کردستان از استان قبل از خود (کرمانشاه) ۵.۴ درصد بیشتر است.

در این گزارش نرخ بیکاری زمستان ۱۴۰۱ در کل کشور ۹.۷ درصد اعلام شده و این یعنی بیکاری در کردستان بیش از دو برابر میانگین کل کشور است.

نا گفته پیدا است، تلاش‌هایی که باید صورت می‌گرفت تا نام بیکارترین استان کشور از کردستان برداشته شود، صورت نپذیرفته است و یا بسیار کمرنگ است. 

یکی از دلایل بحران بیکاری در کردستان کمبود سرمایه گذاری، علی رغم امنیت بالای آن است.

سفر تاریخی مقام معظم رهبری به کردستان در اردیبهشت سال ۸۸ خیرات و برکات فراوانی برای این استان محروم داشت، که تغییر دیدگاه‌ها و ذهنیت‌های منفی و امنیتی نسبت به این استان را در پی داشت و واقعیت‌های مردم فرهنگی و استان را به خوبی نشان داد.

مقام معظم رهبری در جمع مردم سنندج با اشاره به لیست بلند بالای اقدامات صورت گرفته برای توسعه کردستان، اما آن را ناکافی دانستند و خواستار کار و تلاش بیشتر مسئولان برای توسعه و رسیدن به نقطه مطلوب این استان شدند.

دولت‌ها و مسئولانی که می‌آیند و می‌روند، باید بر این امر مقام معظم رهبری، توجه و کفش آهنین به پا کنند تا مردم این دیار هم طعم شیرین خدمت و توسعه را بچشند.

کردستان تنها استان مرزی کشورمان با کشور عراق است که در طول هشت سال دفاع مقدس، مردمان غیور و مرزدار آن اجازه ندادند حتی یک وجب از خاک آن به دست دشمن بعث بیفتد و پنج هزار و چهارصد شهید را تقدیم انقلاب و نظام اسلامیمان کردند.

حال این سوال پیش می‌آید که آیا رتبه بیکارترین استان کشور، زیبنده این استان است؟

منبع: صدا و سیما

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.