مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های کشور:

بیش از ۱۰ هزار کیلومتر مسیر آزادراهی، بزرگراهی و ریلی در حال اجرا داریم

خادمی گفت: بیش از ۱۰ هزار کیلومتر مسیر آزادراهی، بزرگراهی و ریلی در کشور در حال اجرا است که پیشرفت فیزیکی ۳۵ تا ۴۰ درصدی دارد.

خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های کشور در برنامه صف اول به سوالات زیر پاسخ داد:

برنامه های شرکت ساخت و توسعه زیربناها برای رشد ظرفیت حمل و نقل چیست؟

خادمی: زیرساخت‌های حمل و نقل از عوامل پیشرفت کشور‌ها است. متناسب با رشد اقتصادی باید زیرساخت‌های حمل و نقلی توسعه پیدا کند. ظرفیت حمل و نقل بالا در کنار توسعه اقتصادی هزینه تولید را پایین می‌آورد.

موقعیت جغرافیایی ایران خوب است  و در پل ارتباطی شرق و غرب دنیا قرار گرفته است. بهترین مسیر حمل و نقل بار و مسافر عبور از کشور ما است اگر مسیر‌های اصلی را توسعه دهیم ارزان‌ترین و کوتاه‌ترین مسیر ایران است و  باید در این زمینه برنامه داشته باشیم.

چند طرح نیمه تمام حوزه راه در کشور داریم؟

خادمی: الان ۸۲ هزار کیلومتر مسیر جاده اصلی و فرعی و بزرگراهی و آزادراهی و ۱۳۰ هزار راه روستایی در کشور داریم. در کل ۲۱۰ هزار کیلومتر راه در کشور موجود است.

در حوزه آزادراه ۲ هزار و ۸۰۰ کیلومتر آزادراه داریم که در کشور حداقل به ۱۰ هزار کیلومتر آزادراه نیاز داریم. در بخش بزرگراهی ۳۶ هزار کیلومتر راه شریانی داریم که تمام این‌ها باید آزادراه یا بزرگراه شوند. باید ۱۳ هزار کیلومتر دیگر بسازیم تا به تعادل برسیم.

در بخش ریلی ۱۵ هزار کیلومتر مسیر ریلی موجود است که ۱۲ هزار کیلومتر اصلی و بقیه فرعی است. در بخش ریلی نیاز زیادی داریم. تکمیل مسیر‌های کریدوری در دستور کار است. یکی از درآمد‌های کشور‌ها حمل و نقل است و دولت سیزدهم متمرکز شده مسیر‌های ریلی و آزادراهی را تکمیل کند.

شرکت توسعه زیرساخت،  ۲۱۰ طرح مصوب در قانون بودجه دارد که تعدادی  از آنها هنوز شروع نشده  است. بیش از ۱۰ هزار کیلومتر مسیر آزادراهی، بزرگراهی و ریلی در کشور در حال اجرا است که ارزش روز این‌ها روزی ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است و پیشرفت فیزیکی ۳۵ تا ۴۰ درصدی دارد.

این ۱۰ هزار کیلومتر پروژه راه شامل ۶ هزار کیلومتر بزرگراه، ۳۶۰۰ کیلومتر ریلی و هزار کیلومتر آزادراه است. حدود ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری روی زمین مانده این پروژه‌ها است. الان ۲۹ هزار میلیارد تومان ابلاغ اعتبار سالانه داریم که ۲۷ هزار میلیارد تومان دریافتی بوده است. با این میزان تامین اعتبار ۱۰ سال طول می کشد که این پروژه‌ها را تمام کنیم.

از بخش خصوصی هم برای تامین مالی کمک گرفته می شود؟

خادمی: در دو بخش ریلی و برزگراهی و راه اصلی همه سرمایه گذاری ها دولتی است. در آزادراهی سرمایه گذاری بخش خصوصی هم داریم.

در حوزه استفاده از تسهیلات بانکی اقدام خوبی در وزارت راه  و شهرسازی انجام شده و  سال گذشته نزدیک به ۱۱۱ پروژه را ماده ۵۶ به بانک‌ها ارائه دادیم که ۱۵ هزار میلیارد تومان بانک‌ها موافقت کردند که تسهیلات بدهند و این امر تسریع در تامین مالی پروژه ها را به همراه دارد.

آزادراه تهران-شمال به کجا رسید؟

خادمی: سعی داریم تا پایان خرداد باند رفت قطعه ۲ این آزادراه به بهره برداری برسد تا مردم از گره ترافیکی این بخش خلاص شوند.

در کشور اجرای ۲۹۳ کیلومتر آزادراه برنامه ریزی کرده ایم یکی از اینها آزادراه شیراز و اصفهان  است که  ۲۱۲ کلومتر از این آزادراه ساخته شده و امسال تحویل داده می شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار