تصاویر قطب جنوب ماه منتشر شد

دوربین بسیار حساس و دقیقی که روی یک مدار گرد کره ای نصب شده از منطقه ای از ماه عکس گرفته که همیشه در سایه است.

دوربین  ناسا از قطب جنوب ماه تصویربرداری کرده ، این در حالی است که دانشمندان تلاش می‌کنند تا قبل از اینکه انسان پا به جنوب ماه بگذارد در مورد آن اطلاعات کسب کنند. تصاویر به وسیله یک دوربین نوری بسیار حساس ثبت شده که شدوکم نام دارد و ناسا آن را کنترل می کند.

براساس گزارش‌ها، این ابزار توسط فضاپیمای کره‌ای که  با نام Danuri  شناخته می شود به فضا انتقال یافته  است .این فضاپیما حامل ۵ ابزار علمی کره ای است که در آگوست ۲۰۲۲ میلادی همراه یک موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس به فضا ارسال شد و در دسامبر همان سال وارد مدار ماه شد. از آن زمان تاکنون ابزار «شادوکم» تصویربرداری از ماه را آغاز کرده است.

حتی با وجود قابلیت تصویربرداری چشمگیر ShadowCam، این ابزار هنوز برای بررسی برخی از دهانه های عمیق در سایه ماه به کمک نیاز دارد.  یکی از منابعی که می تواند استفاده کند، نور "Earthshine" است که از سیاره ما به ماه منعکس می شود.

 اگرچه نور خورشیدی که مستقیماً به ماه می تابد هنوز ده برابر روشن تر از روشنایی ارائه شده توسط Earthshine است، نور از زمین همچنان به دوربین کمک کرد تا حساسیت ShadowCam را در منطقه استوایی ماه آزمایش کند.

این دوربین توانسته عکس دقیق تری از دهانه شکلتونShackelton Crater ثبت کند که نزدیک قطب جنوب ماه قرار دارد و دیوارها و کف آن همیشه در سایه است.

شدو کم روی این دهانه با عرض ۲۱ و عمق ۴.۲ کیلومتر تمرکز کرد. چنین مشاهداتی می‌تواند به توصیف سنگ‌های منطقه و شکل‌ها و سرعت سنگ‌هایی که مسیرها را ایجاد می‌کنند، کمک کند.

منبع:اسپیس

برچسب ها: ماه ، ماموریت فضایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار