وزیر خارجه لبنان: توافق تهران-ریاض تنش در لبنان را کم کرد

وزیر خارجه لبنان ضمن حمایت از توافق تهران و ریاض، آن را برای بیروت موثر دانست.

«عبدالله بوحبیب»، وزیر خارجه لبنان، در مصاحبه با نشریه «الانباء» کویت گفت که از زمان توافق ایران و عربستان تنش در لبنان کمتر شده است.

وزیر خارجه لبنان پیشتر در کنفرانس خبری مشترک با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران گفته بود جزئیات توافق ایران و عربستان را برای لبنان تشریح شده و هر توافقی بین کشور‌های همسایه به نفع لبنان است.

او ادامه داد  که اتحادیه عرب بدون سوریه ناقص است، چون سوریه یک عنصر اصلی در اتحادیه عرب است.

وی درباره عدم دعوت از لبنان برای مشارکت در نشست امان درباره بازگشت سوریه به اتحادیه عرب گفت که این مسئله لبنان نیست، چون لبنان با سوریه روابط خوبی دارد.

بوحبیب افزود که هرجا دو موضوع آوارگان سوریه‌ای و مبارزه با مواد مخدر مطرح شود پای لبنان هم به میان می‌آید و تأکید کرد که دولت سوریه به بیروت اطلاع داده که امکان وادار کردن آوارگان سوریه به بازگشت به کشورشان را ندارد.

وی تأکید کرد که بر اساس برآورد‌های بانک جهانی، هزینه آوارگان سوریه‌ای برای لبنان در سال ۲۰۱۳ سالانه ۳ میلیارد دلار بوده و این مبلغ هم‌اکنون دو برابر شده است و افزود که کشور‌های غربی این نگرانی را دارند که در صورت بازگرداندن آوارگان سوریه‌ای ساکن لبنان به کشورشان، این آوارگان به سمت اروپا بروند.

وزیر خارجه لبنان افزود که این مسئله به یک خطر وجودی برای لبنان تبدیل شده است.

این در حالی است که قرار است امروز نشست فوق‌العاده وزرای خارجه اتحادیه عرب در دبیرخانه اتحادیه برای تصمیم‌گیری درباره بازگشت سوریه به اتحادیه عرب برگزار شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار