افزایش تعاملات بین‌المللی پارک علم و فناوری خراسان رضوی پیگیری می‌شود

رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت:به واسطه موقعیت جغرافیایی این استان افزایش تعاملات بین‌المللی در حوزه های دانش بنیان به عنوان یک راهبرد در سال جاری پیگیری می‌شود.

مسعود میرزایی شهرابی گفت: توسعه بازار شرکت های فناور به خارج از مرزها و باز شدن بازارهای جدید بین المللی به روی محصولات فناورانه و خدمات فنی و مهندسی، تاثیر شگرفی بر رشد تولیدات شرکت ها می گذارد و این مجموعه نگاه ویژه ای به توسعه بازار بین الملل به خصوص در کشورهای همسایه دارد.

وی ادامه داد: پارک علم و فناوری خراسان رضوی بستر بسیار خوبی برای همکاری متوازن با پارک‌های فعال برخی از کشورها دارد و هفته گذشته نیز سفیر بلاروس در این پارک حضور یافت و ظرفیت‌های پارک با اولویت نیازهای این کشور در حوزه های کشاورزی و نیروگاهی به وی ارائه شد.

رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت:این پارک یکی از سه پارک مهم و بزرگ کشور محسوب می‌شود که با ۲۰ سال قدمت در حوزه‌های مختلف، خدمات متنوعی از جمله دارویی، تجهیزات پزشکی، فناوری اطلاعات و انرژی را ارائه کرده است و در دوره جدیدِ خدمت نیز، به حوزه های صنایع معدنی، کشاورزی و صنایع خلاق فرهنگی توجه ویژه ای نشان داده است.

میرزایی افزود: آقای دیمیتری کالتسوف سفیر کشور بلاروس در ایران ضمن بازدید خود از چند شرکت‌ فناور اظهار کرد در کشور بلاروس چند پارک برای فعالیت‌های مختلف وجود دارد که از جمله مهمترین آنها می‌توان به پارک مشترک بلاروس و چین اشاره کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: آشنا کردن شرکت‌های دانش بنیان با ظرفیت‌ مناطق ویژه اقتصادی مرزی از طریق کارگزار نیز از دیگر اقدامات در حال برنامه ریزی است و با هماهنگی نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال شرق کشور در حال برنامه‌ریزی برای بازدید سرکنسول‌ های کشورهای مختلف مستقر در تهران از مجموعه پارک علم و فناوری خراسان رضوی هستیم.

میز تخصصی صنعت زعفران

میرزایی با اشاره به دیگر برنامه های پارک علم و فناوری خراسان رضوی در سال ۱۴۰۲ افزود: با درخواست معاون امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی، برنامه‌ریزی اولیه برای ایجاد "میز تخصصی صنعت زعفران" متشکل از پارک علم و فناوری خراسان، سازمان جهاد کشاورزی، مرکز تحقیقات کشاورزی و همچنین موسسه پژوهشی صنایع غذایی انجام شده است و آماده برگزاری نخستین نشست این میز تخصصی در معاونت اقتصادی استانداری هستیم.

ورود به حوزه های راهبردی و دارای مزیت منطقه ای

وی ادامه داد: ورود به حوزه های راهبردی و دارای مزیت منطقه ای از دیگر برنامه های این مجموعه است، ایجاد ظرفیت و تعامل در صنایع راهبردی کشور از جمله معدنی، نفت و گاز، صنایع کشاورزی و غذایی و همچنین نفوذ فناوری در این صنایع همراه با رشد تولید محصولات مورد نیاز این صنایع که منجر به قطع وابستگی به خارج از کشور و جلوگیری از خام فروشی و تولید محصولات با ارزش افزوده بالا شود از جمله این برنامه هاست.

وی به موضوع توسعه بازار شرکت های فناور نیز اشاره کرد و ادامه داد: بیشتر شرکت‌های فناور و دانش بنیان گسترش متوسط و کوچکی دارند و توسعه بازار این شرکت ها همراه با ایجاد بازارهای جدید برای محصولات شرکت ها می تواند، سرعت رشد شرکت ها و به تبع آن رشد تولیدشان را افزایش دهد.

رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت: یکی از برنامه های اصلی پارک علم و فناوری خراسان رضوی کمک به توسعه بازار شرکت ها است و تعاملات بسیار گسترده ای با صنایع بزرگ کشور و منطقه در این خصوص شکل گرفته است.

میرزایی افزود: ایجاد فرهنگ فناوری در اقشار مختلف و به خصوص نسل نوجوان و جوان کشور همراه با ایجاد انگیزه در جوانان نخبه منجر به بروز استعدادها در قالب شرکت های فناور با محصولات فناورانه می‌شود که این امر در مردمی سازی این موضوع تاثیر بسیار دارد.

پارک علم و فناوری خراسان رضوی در طول حدود ۲۰ سال فعالیت خود توانسته است میزبان هزار و ۲۸۵ شرکت باشد. هم اکنون ۴۵۳ شرکت با ایجاد اشتغال برای بیش از هفت هزار نفر در این مجموعه در حال فعالیت هستند که از این تعداد، ۱۶۱ شرکت دانش بنیان هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار