وزیر امور خارجه:

اراده سران ایران و سوریه بر توسعه بیشتر همکاری‌های اقتصادی است

حسین امیرعبداللهیان گفت: اراده سران دو کشور بر توسعه هرچه بیشتر همکاری‌ها به ویژه در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، گردشگری و علم و فناوری متمرکز است.

حسین امیرعبداللهیان در تشریح دستاورد‌های سفر رئیسی به سوریه، بیان کرد: محور گفتگو‌های ایشان در حوزه مسائل سیاسی فیمابین بود و اراده سران دو کشور بر توسعه هرچه بیشتر همکاری‌ها به ویژه در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، گردشگری و علم و فناوری متمرکز است.

وی در ادامه یادآور شد: در این رابطه توافقات بسیار خوبی در دیدار روسای جمهور دو کشور انجام شد و تا ساعاتی دیگر مرحله و دور جدید گفتگو‌های آقای رئیسی و بشار اسد آغاز می‌شود که قرار است برخی از موضوعاتی که طرف سوری نیاز به مشورت بیشتر داشت را مورد مشورت قرار دهند و قبل از پایان سفر رئیس جمهور کشورمان در دیدار مجدد دو رئیس جمهور مورد بررسی قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه بخش دوم دستاورد سفر به حوزه همکاری‌های اقتصادی و تجاری برمی‌گردد، به صفر شدن تعرفه‌های تجاری دو کشور و توافق بر سر نحوه اعزام زوار ایرانی اشاره کرد که به نحوی که اعزام زوار ایرانی مرتبط با هیچ ارز خارجی غالبی به جز لیر و ریال ایرانی نباشد و زوار ایرانی بتوانند در شرایط بهتری به سوریه سفر کنند.

وزیر خارجه بیان کرد: بخش دیگر از همکاری‌های تجاری و اقتصادی، متمرکز بر توسعه همکاری‌های بخش خصوصی و تسهیل تجارت در بخش خصوصی است که رئیس جمهور سوریه با آقای رئیسی توافق کردند که در این خصوص گشایش‌ها بر مبنای قوانین جدیدی که در پارلمان سوریه تصویب شده، هر چه زودتر با دستور بشار اسد عملیاتی شود.

امیرعبداللهیان دیگر دستاورد سفر را در حوزه همکاری‌های امنیتی و دفاعی دانست و گفت: رژیم صهیونیستی تحرکاتی را علیه امنیت منطقه و از جمله جمهوری اسلامی ایران در سال‌های گذشته داشته که یکی از موضوعات جدی بحث آقای رئیسی در سوریه است و در دیدار با سران مقاومت فلسطینی و لبنانی و دیدار ویژه‌ای که شب گذشته با فرماندهان و مستشاران نظامی ایرانی و مدافعان حرم داشتند، به موضوعات امنیتی توجه ویژه‌ای شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی با ذکر این نکته که امضای سند برنامه جامع همکاری‌های مشترک ایران و سوریه برای اولین بار در تاریخ روابط دو کشور رخ داد و در سطح روسای جمهور امضا شد، اظهار داشت: در این سند جامع همه موضوعات فیمابین با نگاه بلندمدت و راهبردی و چند ده ساله مورد توجه قرار گرفت که امیدواریم از دستاورد‌های این سفر مهم دو ملت سود ببرند و در شرایط جدید بتوانیم در راستای گشایش‌های اقتصادی هر چه بیشتر و در چارچوب سیاست توجه دولت آقای رئیسی به همسایگان و منطقه، ملت عزیز ایران از این دستاورد‌ها سود لازم را ببرند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار