ایجاد بازارچه دائمی محصولات تولیدی افراد معلول در کرمان

مدیرکل بهزیستی استان کرمان از ایجاد بازارچه دائمی فروش محصولات تولیدی افراد دارای معلولیت در ۵ شهرستان استان کرمان خبر داد.

 به مناسبت هفته گرامیداشت کار و کارگر، مدیران عضو شورای هماهنگی دستگاه‌های تابعه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی مهمان بهزیستی استان کرمان در بازدید از مجموعه دهکده سلامت مجتمع آموزشی نگهداری توانبخشی افراد دارای معلولیت بودند.

در این بازدید که علیرضا وحیدزاده مدیرکل بهزیستی استان کرمان، احمد شفیعی معاون توانبخشی بهزیستی، مجتبی مصباح مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی و جمعی از مدیران عضو شورای هماهنگی دستگاه‌های تابعه وزارت رفاه حضور داشتند، از مراکز مختلف مجموعه دهکده سلامت، شامل: مرکز نگهداری کودکان اوتیسم زیر ۱۴ سال، مرکز حرفه آموزی اوتیسم بالای ۱۴ سال، مرکز نگهداری افراد دارای معلولیت ذهنی، مرکز حرفه آموزی افراد دارای معلولیت ذهنی بالای ۱۴ سال پویا و ... بازدید به عمل آمد و میهمانان حاضر با خدمات و بخش‌های گوناگون این مراکز آشنا شدند. 

علیرضا وحیدزاده، مدیرکل بهزیستی استان کرمان با اشاره به اینکه مجموعه دهکده سلامت، مجتمعی از مراکز نگهداری، حرفه آموزی و توانبخشی افراد دارای معلولیت اوتیسم ذهنی، جسمی،  گفتاری،  اعصاب و روان و... است، گفت: طبق برآورد‌های صورت پذیرفته طی امسال، هزینه  نگهداری هر فرد در این بر بیش از ۱۰ میلیون تومان است  که تنها ۳ میلیون تومان آن از طریق یارانه‌های دولتی تامین شده و بقیه آن ها باید از سوی خود مراکز و از طریق بخش خصوصی و خیران تامین شود.

او افزود: متاسفانه و به دلیل اوضاع اقتصادی کنونی کشور و کم شدن خیران از یک سو و مسائلی که در بحث مسئولیت اجتماعی صنایع بزرگ در استان به وجود آمده است، بسیاری از مراکز ما به مشکل خورده اند و در آستانه ورشکستگی و تعطیلی قرار دارند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان بیان داشت: در سال‌های اخیر به دلیل مسائل مختلف آسیب‌های اجتماعی و همچنین معلولیت‌ها، بیماری های مختلف روندی افزایشی داشته به طور مثال در گذشته از هر هزار نفر یک نفر درگیر بیماری اوتیسم بودند؛ اما هم اکنون این عدد به یک نفر از هر ۵۶ نفر رسیده است و من به تمام مسئولان استان نامه نوشته ام و تاکید کرده ام که درصورت تعطیلی مراکز با فاجعه روبرو خواهیم شد.

او تاکید کرد: از همه عزیزان می خواهم هرکس به اندازه توانایی و وسع خودش گره‌ای از گره این مراکز باز کند.

احمد شفیعی، معاون توانبخشی بهزیستی استان کرمان نیز در این بازدید ضمن ارائه توضیحات تخصصی در مورد مراکز تحت نظارت بهزیستی گفت: یکی از مسائل مهمی که مراکز ما را با چالش مواجه کرده است هزینه‌های بالای آب ، برق و گاز این مجموعه ها است و با توجه به اینکه این شرکت‌ها تسهیلاتی را برای افراد دارای معلولیت در نظر گرفته اند، تقاضا دارم در مورد مراکز نگهداری و توانبخشی نیز این بخشنامه‌ها اجرایی شده و گره بزرگی از گره این مراکز باز شود.

مجتبی مصباح، رئیس شورای هماهنگی دستگاه‌های تابعه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در این بازدید ضمن قول مساعد نسبت به پیگیری ایجاد بازارچه دائمی فروش محصولات تولیدی افراد دارای معلولیت در ۵ شهرستان مهم استان کرمان، گفت: در آینده یکی از جلسات شورای رفاه در یکی از مراکز تحت پوشش بهزیستی به منظور برطرف شدن مشکلات آن‌ها برگزار خواهد شد.

او با اشاره به اینکه کارکنان این مراکز جزو فداکارترین جامعه کار و تلاش استان محسوب می‌شوند و هیچ کدام از ما نمی‌توانیم حتی یک ساعت خودمان را به جای این افراد بگذاریم، افزود: از ۵ شرکت مهم و تاثیرگذار عضو شورای هماهنگی استان کرمان می خواهم برنامه ریزی لازم را برای کمک به مراکز تحت پوشش بهزیستی در حد توان خود انجام دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۳ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
سلام آقای مصباح خواهشا تخلفات تعاونی ها خصوصا تعاونی بازنشستگان کشوری را دریاب ،اعضای هستند در این تعاونی بخاطر عدم نظارت و تخلفات این تعاونی زندگی های آنهادر حال پاشیدن است خواهشا پیگیری کنید