کاهش حجم آب ورودی به مخزن سد‌های آذربایجان شرقی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی گفت: حجم آب ورودی به مخزن سد‌های استان در سال آبی امسال کاهشی شده است.

آقای غفارزاده گفت: از ابتدای سال آبی امسال یکم مهر ۱۴۰۱ تا پایان فروردین ماه امسال حجم آب ورودی به ۱۰ سد استان ۲۹ درصد و حجم مخازن ۱۳ درصد کمتر شد.

وی اظهار کرد: تنها سدی که در استان حجم آب ورودی به آن بیشتر شد سد زنوز در مرند است که ۲۰ درصد بیشتر شد و از ۱.۸۳ میلیون مترمکعب در سال آبی گذشته به ۲.۲ میلیون مترمکعب در سال آبی امسال رسید.

وی حجم آب ورودی به سد‌های استان در سال آبی امسال را ۲۰۷.۲ میلیون مترمکعب اعلام و اضافه کرد: حجم آب ورودی به سد علویان ۱۶ درصد، سهند ۳۸درصد، نهند ۵۸درصد، آیدوغموش چهاردرصد، ستارخان ۴۵درصد، قلعه چای ۱۷درصد، کردکندی ۴۰درصد، ارسباران ۸۸ درصد کمتر شد و سد تاجیار تغییری نکرد.

آقای غفارزاده حجم مخازن ۱۰ سد استان در تراز نرمال را ۵۷۶ میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: در حال حاضر میانگین پرشدگی مخازن در این سدها ۲۹۴.۶ میلیون مترمکعب معادل ۵۱ درصد است که نسبت به سال آبی گذشته که ۳۳۸.۹ میلیون مترمکعب بود ۱۳ درصد کمتر شد.

وی بیان کرد: حجم مخازن سد‌های علویان ۱۳ درصد، سهند ۲، نهند ۶۹، ستارخان ۳۶، قلعه چای ۶، کردکندی ۳۸ و ارسباران ۷۲ درصد نسبت به سال آبی ۱۴۰۱ - ۱۴۰۰ کمتر شد سد‌های آیدوغموش و زنوز بدون تغییر بود و تنها سد تاجیار ۱۲ درصد بیشتر شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی همچنین به حجم آب ورودی و مخازن ۲ سد بزرگ ارس و خداآفرین نیز اشاره کرد و گفت: حجم آب ورودی به این ۲ سد در سال آبی امسال ۱۳ درصد و حجم مخازن آن‌ها هفت درصد کمتر شد به گونه‌ای که حجم آب ورودی به سد ارس که در سال آبی گذشته ۱۹۹۶.۵۱ میلیون مترمکعب بود در سال آبی امسال به ۱۷۵۸.۸۵ میلیون مترمکعب کاهش یافته و ۱۲ درصد کمتر شد.

آقای غفارزاده خاطرنشان کرد: حجم آب ورودی به سد خداآفرین نیز که در سال آبی گذشته یک میلیارد و ۴۷۷.۲۴ میلیون مترمکعب بود به یک میلیارد و ۲۶۵.۹۵ میلیون مترمکعب به میزان ۱۴ درصد کاهش یافته است.

وی حجم مخزن سد‌های ارس و خداآفرین را در تراز نرمال ۲ میلیارد و ۸۶۶ میلیون مترمکعب عنوان کرد و ادامه داد: پرشدگی سد ارس ۷۹ درصد و خداآفرین ۹ درصد و حجم مخازن ۲ سد هفت درصد کمتر شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.