مالیات بر سوداگری و سفته بازی به کمک رونق تولید و مهار تورم می‌آید؟

به گفته کارشناسان، مالیات بر عایدی سرمایه یک ابزار کنترلی برای جلوگیری از فعالیت‌های مخل تولیدی است که در صورت اجرا می‌تواند کاهنده تورم، مانعی برای افزایش بی رویه قیمت ها و موجب هدایت نقدینگی به سمت فعالیت های تولیدی باشد.

دو روزی می‌شود که طرح اصلاح مالیات بر سوداگری و سفته بازی در مجلس مورد بررسی قرار گرفته است؛ پرونده این طرح از سال ۹۱ با اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در مجلس مطرح شد.

موضوعی که آقای علی طیب نیا وزیر اسبق امور اقتصاد و دارایی در دفاع از آن سال ۱۳۹۳ در رسانه ملی گفته بود: مطالعات گسترده‌ای بر روی مالیات بر دارایی و مالیات بر افزایش ارزش دارایی انجام داده ایم.

اما سال ۹۳ با دستور رئیس مجلس وقت و نامه وزیر اسبق راه و شهرسازی طرح مالیات بر عایدی سرمایه از دستور کار خارج شد. از سال ۹۷ زمزمه‌های این طرح با امضای ۱۰۰ نماینده مجلس شنیده شد، اما به دلایلی به سرانجام نرسید. ولی بالاخره سال ۹۹ این قانون در قالب طرح مجلس به تصویب کمیسیون اقتصادی رسید و در نهایت ۵ خرداد ۱۴۰۰ صحن علنی مجلس رای به تصویب کلیات این طرح داد.

حالا هم دو روزی است که جزئیات این طرح در مجلس به تصویب رسیده و در حال نزدیک شدن به مرحله اجرا است.

 مالیات بر سوداگری چند دهه است که در دنیا عملیاتی شده است

مالیات بر سوادگری و سفته بازی که کشور‌های دیگر تجربه‌های چندین ساله از آن دارند؛ موضوعی که آقای پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی آن را تایید می‌کند و می‌گوید: موضوع مالیات بر سوداگری چند دهه است که در دنیا عملیاتی شده است.

حالا مجلس بخش‌های مشمول و جزئیات طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی را اعلام کرده است که بر این اساس موارد زیر مشمول این مالیات خواهند شد.

  • املاک با انواع کاربری و حق واگذاری محل
  • انواع خودرو سواری دارای پلاک شخصی
  •  انواع طلا، نقره، پلاتین و جواهرات آلات
  •  انواع ارز‌ها
  •  انواع رمز پول و رمز دارایی

مالیات بر سوداگری و سفته بازی، طرحی که آقای شقاقی کارشناس اقتصادی در رابطه با نحوه اثرگذاری آن بر اقتصاد کشور در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: دو دسته سیاست‌های مالیاتی داریم. دسته اول سیاست‌های مالیاتی ایجابی و دسته دوم سیاست‌های سلبی هستند. بخش اول عمدتا سیاست‌های مشوق تولید و سرمایه گذاری بوده که به طور مثال اگر اقتصادی بخواهد شرکت‌های دانش بنیان توسعه پیدا کند، معافیت‌های مالیاتی را در این بخش در نظر می‌گیرد.

مالیات بر سوداگری و سفته بازی می تواند کاهنده تورم باشد

او در ادامه افزود: دسته دوم سیاست‌های سلبی، از جمله این سیاست‌ها مالیات بر عایدی سرمایه (مالیات بر سوداگری و سفته بازی) است مالیاتی که برای جلوگیری از فعالیت‌های مخل تولید اعمال می‌شود یعنی عملا تلاش می‌کند این پایه مالیاتی سدی مقابل فعالیت‌های سوداگری باشد.

شقاقی در ادامه می‌گوید: اصلا مالیات بر عایدی سرمایه یک ابزار کنترلی برای جلوگیری از فعالیت‌های مخل تولید و برای جلوگیری از سوداگری افراطی است که می‌تواند جلوی این اقدامات را بگیرد و کاهنده تورم در بازار‌های غیر مولد باشد.

این کارشناس اقتصادی گفت: اما مسئله اصلی این است که اگر الزامات مورد نیاز سیاست‌های مالیاتی سلبی فراهم نشود خودش می‌تواند تبعات منفی داشته باشد.

کنترل  و کاهش تورم؛ نکته‌ای که آقای پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص آن بیان کرد: فکر می کنم امسال و با توجه به شرایط در صورت ابلاغ قانون این مالیات بخشی از آن اثر گذار خواهد بود، اما از سال آینده کاملا می‌توانیم اثر ملموسی در کاهش تورم در اقتصاد را شاهد باشیم.

جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت‌ها با طرح مالیات بر سوادگری و سفته بازی

در ادامه نیز آقای شهبازی یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان در زمینه اهمیت این طرح گفت: طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی از سفته بازی جلوگیری کرده و سرمایه‌ها را از بخش‌های غیر مولد به سمت تولید و موارد مولد هدایت می‌کند. امید است این طرح قطعی شود تا در جهت جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت‌ها کمک کننده باشد و از دلالی‌ها جلوگیری کند.

مالیات بر سوداگری و سفته بازی شامل همه افراد نمی‌شود

مالیات بر سوداگری و سفته بازی که شامل همه افراد نمی‌شود؛ موردی که آقای موحد رئیس مرکز پژوهش و برنامه‌ریزی مالیاتی با اشاره به آن عنوان کرد: طبق محاسبات کمتر از ۴ تا ۵ درصد مردم درگیر مالیات بر سوداگری خواهند شد که دارایی مشمول این مالیات هم مشخص شده است.

بر اساس آمارها حدود ۱۹۰ کشور با نرخ‌های متفاوت مالیات بر سوداگری وسفته بازی (مالیات بر عایدی سرمایه) را اجرایی می‌کنند مثلا در کشور دانمارک نرخ این مالیات ۴۳ درصد، فرانسه حدود ۳۳ درصد و در ترکیه ۴۰ درصد است. مالیاتی که به گفته کارشناسان و مسئولان اگر به مرحله عملیاتی شدن برسد می‌تواند در شاخص‌های مهم اقتصادی همچون تورم نیز اثر گذار باشد.

گزارش از کیمیا قلی پور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۲:۱۹ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲
کشوری که مالیات بر عایدی میگیره ،، ارزش پول ملی رو کم نمیکنه و تورم نداره،یعنی از مردم دزدی نمیکنه ،، نه مثل شما که روز به روز تورم درست میکنین حالا از همون تورم هم میخواین سود کنین .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۸ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲
همین الانشم با کلی بند قانون تبصره کلی فرار مالیاتی بزرگ داریم که دستگاه اجرایی از پس وصول کردنش بر نمیان چه برسه به قوانین جدید
مشکل از ریشه حل کنید نه از سرشاخه!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۵ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
چیزی که باعث تورم میشه نه افزایش حقوق هست نه سوداگری یه عده و نه رشد بورس که سال ۹۹ کشیدنش پایین و ... تنها چیزی که باعث تورم میشه خود دولته. کی داره تو این مملکت پول چاپ می کنه ؟؟؟ برای چی پول بی پشتوانه چاپ می کنند ؟؟؟ چرا مردم رو نادان فرض می کنید؟ علت تورم خود دولت و حکومت هستن‌. شما چاپ پول رو بذارید کنار تورم حل میشه کسی هم برای حفظ ارزش پولش دنبال خونه و ماشین و طلا نمیره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۵ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
سلام از ماهی هایی که در دریا زندگی میکنندوخانه ندارند یاد بگیرید . آنها پشت سنگ ها پنهان میشوند . تا از دست شکارچیان در امان باشند. ولی انسانها با وسایل ارزان خانه نمی‌سازد . به خدا مرگ به سراغ همه میرود.واینکه من یک عمر پرستاری مادرم را کردم که فلج است و همه اش به من فحش دادن و اینکه حضرت زهرا فرمود اول همسایه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۷ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
این مالیات ها برای کشوری هست که تورم ۵۰ درصدی ندارند . برای کشوری هست که قیمت گذاری ها روی مسکن و خودرو منطقی هست . الان فکر کردین جلوی سوداگری گرفته میشه ؟ اون درصد مالیات رو می ذارن روی قیمت و از خریدار می گیرند. اقتصاد ایران به زودی از ونزوئلا هم بدتر میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۷ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
آیا کسی که پول مازاد داشت
به جز چند خانه و.چند خودرو و.طلا و.سکه و ارز و.رمز ارز

آیا چنین شخصی چون پول مازاد دارد
این اجازه دارد مسکن،زمین ، ،خودرو ،ارز ،سکه ،احتکار کند چون پول مازاد دارد
پولداری نوش جانش،
دارندگی و.برازندگی

اما قرار نیست هرکه پول مازاد دارد برای حفظ ارزش پولش احتکار کند و بقیه را بدبخت کند پس قدرت خرید را که از بقیه هم نوعانش میگیرد چی ؟؟
دولت باید سازندگان مسکن تشویق کند با طرح های خوب

اصلا ثروت های کلان و.مازاد اشخاص که دراین ده سال تحریم به دست آمده را رد یابی کند

بانکها هم کم در این وضعیت مقصر نبودند ان زمان که سپرده های مردم به دلالی بردند باید پیش بینی این را میکردند که مردم هم یاد میگیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۰ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
دقیقا سوء مدیریت و جبران کسری بودجه رو اینجوری میخوان جبران کنن، هرجا نتونستید مدیریت کنید، با گرفتن مالیات هم صورت مسئله رو میخواید پاک کنید، و هم اینکه بودجه ی دولت رو با مالیات پر کنید، بنده الان یه کوئیک خریدم، اگه پول لازم شدم یا خواستم سال دیگه اینو عوض کنم یه ماشین مثلا پارس بخرم که ایمنیش بیشتر باشه، کاری میکنید که دیگه نتونم عوضش کنم و‌باید بسوزیم و بسازیم. این مالیات بر عایدی سرمایه فقط فشارش به قشر متوسط و ضعیف جامعه میاد وکرنه اونایی که دارن ککشون هم با این چیزا نمیگزه. خواهش میکنم با یه قاندن بد؛ وضع رو از اینی که هست بدتر نکنید. بی شک ضعیف ترین مجلس کل تاریخ بوده این سری مجلس. هیچ کاری به نفع مردم نکردید. اگه واقعا شما مجلسید و تو فکر مردمید، یه فکری به حال نهضت ملی مسکن بکنید که دو ساله مردم سره کارن. و دارن کم کم کانگس نشین میشن. اگه شما واقعا مجلسید به جای مالیات گرفتن از نفس کشیدن مردم، قیمت گندم کشاورز رو یه جوری ازشون بخرید که برا اون زحمت کشا هم بصرفه. هیچوفت به فکر مردم نبودید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۹ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
آیا کسی که پول مازاد داشت
به جز چند خانه و.چند خودرو و.طلا و.سکه و ارز و.رمز ارز

آیا چنین شخصی چون پول مازاد دارد
این اجازه دارد مسکن،زمین ، ،خودرو ،ارز ،سکه ،احتکار کند چون پول مازاد دارد
پولداری نوش جانش،


اما قرار نیست هرکه پول مازاد دارد برای حفظ ارزش پولش احتکار کند و بقیه را بدبخت کند پس قدرت خرید را که از بقیه هم نوعانش میگیرد چی ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۶ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
مالیات بر سوداگری سفته بازی!!!؟؟
اصلش اینه
مالیات بر سر خریدار واقعی نیازمند که مردم بدبخت بیچاره هستند
چرا چون همین الان توی آگهی های فروش خودرو مشهوده که فروشنده اعلام کرده هزینه مالیات بر عهده خریدار است!!! یعنی از جیب دلال نیست از جیب خریدار بدبخت گرفته میشود!
نکته بعدی مگر قانون مالیات از خانه های خالی تصویب شد بازار به سروسامان رسید!!!!؟؟
یا مثال ساده تر شما 2000 هزار تومان شارژ تلفن همراه میخری هنوز حرف نزدی استفاده نکردی مالیاتش کسر شده!!!!
یا همین نقل انتقال بانکی تا یکی دو سال پیش بالای 3 میلیون رایگان بود!!!!!! بر عکس بود بجای اینکه زیر 3 میلیون رایگان باشه بالای 3 میلیون رایگان بود!!!
هرچی قانون تصویب میشه بجای حمایت از قشر ضعیف حمایت از ثروتمندانه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۸ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
لطفا متن آنرا منتشر کنید
Iran (Islamic Republic of)
یک ایران دوست
۱۷:۱۸ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
در ایران قوانین همیشه نیم بند و کامل نیست ، صحیح بود برای بیش از 200 متر واحد مسکونی مالیات بر عابدی می بود و همچنین هر فرد بیش از 75 گرم طلا و بیش از یک خودرو برای هر خانوار مالیات اخذ شود ، الان با قانون فعلی که قصد تصویب دارند راه های فرار زیاد هست ، و در عمل تاثیری ندارد بر سوداگری.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۷ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
همه چیز باعث تورم میشه مثل پارسال که گفتن افزایش حقوق باعث تورم میشد افزایش کمی دادن ولی نهایتا اخر سال 80درصد تورم داشتیم هیچ کدوم از اینا باعث تورم نیست عدم مدیریت صحیح رانت امتیازاتی که گروههای خاص دارن امصاهای طلایی.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۵ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
قرار نیست اگر کسی پول اضافه داشت بزه مایحتاج مردم بخره ،احتکار کنند که ارزش پولش حفظ شود

خانه سوم ،ماشین سوم و صد گرم برابرهای شخص حقیقی و عرف داشتن رمز ارز میشه یک سبد سرمایه کلان
همینم ما اندوزی هست تازه

بیشت از موارد بالا باید نصفش مالیات بشه
قرار نیست هر که پول مازاد داشت مردم بدبخت کنند
بگذار صندوق بورس ،بورس ،یا بانک
هر چند حال و روز الان خودرو ،مسکن ،زمین ،طلا به احتکار بانکها در دو دهه برمیگردد ،،الان هم مردم نباید پول بانک بگذارند وقتی سود احتکار خودرو آپارتمان ،زمین ،ملک و.طلا و.سکه خود بانک ها هم بودند و هستنن
مگه مردم چلاق تر از بانکها هستند ،،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۳ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
آیت دو مقوله هیچ ربطی بهم ندارند

سوداگری فقط به خاطر فقدان قانون محکم هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۸ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
ببینید آقایان که مرتب نسخه می پیچید !
یه چیزی میگم خودتان تا آخر خط نتیجه نسخه را بخونید!!!
اگر،اگر،اگر گران شدن بنزین ۱۰۰۰ تومانی به ۳۰۰۰ تومان توسط دولت اصلاحات روحانی به بهانه های مختلف ، هوای تهران را پاک کرد ، این مالیات ها هم باعث کنترل گرانی خواهد شد !!!!
قبول ندارید ، من یه آدم بیسوادم شما همه دکتر و اقتصاد دان !!!
آخرش را ببینید !
همین نسخه شما باعث تورم و گرانی میشه، چرا؟
چون هر ضریب مالیاتی را شما بر درآمدهای فعالان اقتصادی وضع کنید،
اون فعال محترم چند برابرش را روی قیمت میزاره از مصرف کننده میگیره
آقای فعال میگه دولت مثلآ یه سیلی به من میزنه من بجاش سه سیلی به مصرف کننده میزنه !
چطور؟ میگه یه سیلی بجای اونکه دولت فکر سیلی زدن را کرد!
یه سیلی در عوض اون سیلی که خوردم !
یه سیلی هم سود من ، همانطور که دولت از سیلی اول من سود می کنه!
پس یه سیلی سود دولت !
یه سیلی سود فعال اقتصادی، چون دولت سود می کنه اونهم باید سود کنه!
یه سیلی هم هزینه فکر کردن زدن سیلی هست !!!
لذا گرانی و سیلی خوردن نسیب مشتری میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۴ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
یک قانون مینویسند که بازدارندگی نداشته باشد و اگر هم داشته باشد صدتا ماده و تبصره کنارش برا فرار میگذارند فقط اینقدر که یک کاری بگویند انجام دادیم و سلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
اصلا چنین چیزی ممکن نیست در دنیا قضیه فرق می کنه.. مثلا یکی یه خودرو به اسمش اگمد طرف حواله خید برای سند سفته بعد اورد بازار مثلا کاشین اشغال رو 1 میلیارد خرید چگونه می خواهید مالیات بگیرید..؟؟؟ بخوص در خودرو مسکن معلوم نیست اصلا خانه به اسم همسرش.. هر فرد باید موجودیتش برسی بشه خانم یا اقا.. شما به جای این مزخرفات چرا نمیگید چطور ممکن است یک کالا از کارخانه بیاد بیرون هرکارخانه بیشتربفروش بره اساسا هر کالای که از کارخانه میاد بیرون از همون لحظه باید قیمت کاهشی نسبت به کارخانه داشته باشه هر کالایی.. اقای بقول نماینده محلس خودرو دلاری چند؟ در مقایسه با خودرها جهان قیمت بزارید..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۷ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
طبق این قانون تا این جا که فهمیدم یه بد بختی مثل من که تاره زندگی رو شروع کرده
و پدرش یه خونه بهش داده با هزار مساله اگه بخواد خونه ای که کمتر از یه ساله بهش دادن رو بفرشه و بیاد تو شهرستان خودش زندگی کنه باید ۶۰درصد مالیات بده!!
بعد از پنج سال هم همه باید ۵ درصد مالیات بدن به نظرتون همین باعث گرون شدن خونه ها نمیشه برا اون کسی که بخواد بخره؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
تا زمانی که تمامی اسناد مالکیت رسمی و تک برگی نشود و همچنان اسناد قولنامه ایی و عادی وجود داشته باشد هیچ چیز درست نمیشود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۶ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
از پارسال قولنامه ها برداشته شد حتی زمین های اجدادی روستایی مارو هم تک برگ کردند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۲ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
باید برای خانه های سوم به بعد هر شخص مالیات سنگین بزارن ، ببینید چه تغییراتی مثبتی اتفاق میفته .
اما به نظرم مالیات در معامله برای مسکن باعث افزایش قیمت مسکن خواهد شد ، چرا که مثل مالیات بر ارزش افزوده ، دلال ها برای جبران این مالیات ، قیمت مسکن و زمین رو بالاتر خواهند برد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۱ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
خانه دوم‌‌ به بعد خیلی موثرتر است ، چون الان کمتر کسی سه تا خانه دارد.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۲۶ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
با مالیات فقط تولید نابود می شود چون سامانه مناسبی در مالیات نداریم و ترکش آن به همه می خورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
مالیات بر خانه های خالی و مالیات بر عایدی سرمایه چی شد؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۵ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲
به تاریخ پیوست داره خاک میخوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
با بخش حقوقی که در خفا و پشت صحنه کار سوداگری خود را پیش میبرند و مسبب تورم و گرانی ها شده اند چه !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
دولتی که مبنای بودجشو بر اساس اخذ مالیات بسته مسلمه که دوس داره مالیات بیشتری بگیره و در نتیجه هر چقدر تورم بیشتر بشه مالیات و پولی که گیر حکومت میاد هم بیشتر میشه بنابراین طبق معمول این قانون هم فقط و فقط ضد مردم‌ و به نفع حکومته
منی که امسال یه پراید خریدم و قصد دارم سال دیگه این گاری را مثلا به یه کوئیک یا ۲۰۶ تبدیل کنم با این قانون نه تنها نمیتونم دیگه ماشینمو تبدیل به احصن بکنم بلکه با فروشش و کثر مالیات حتی دیگه نمیتونم همون پراید را هم بخرم
واقعا که بدترین و ضد مردم ترین مجلس و دولت بعد از انقلاب همین دولت و مجلس کنونی هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۸ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
شما دارید خیلی جزءی نگاه میکنید به قضیه اون سوداگری که نون تو خون مردم میزنه دستش بسته میمونه انشاالله شما راه حل پیدا میکنید که سود کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۵ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
تمام دنیا واسه اینکه پول به سمت دلالی و سوداگری نره مالیات سنگینی می بندن، و به جای اینکار پول به سمت سرمایه گزاری های عام المنفعه هدایت بشه (شراکت در تولید وصنایع مهم روحیاتی کشور)
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۲:۱۸ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
بهترین روش برای کنترل تورم و قیمت ارز در بازار آزاد این هست که دولت قیمت مرکز مبادلات را به اضافه 10 تا 15 درصد مالیات به سایر متقاضیان تخصیص بدهد با دیوار کشیدن دور مرکز مبادلات و تامین نکردن ارز سایر بخش ها همیشه فضا برای دلال بازی باز خواهد بود و البته دست های پشت پرده در مجلس و دولت همواره مانع عملیاتی شدن این پیشنهاد خواهد بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
اگه گردن کلفتهای سوداگری رو شامل بشه حتما تاثیر داره اما اگه فقط میخواین قشر متوسط و ضعیف.یا عادی رو هدف قرار بدید بهتر نمیشه که هیچ بدترم میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۵ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
کارگرا از همه بیشتر مالیات میدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۹ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
و کارمندان.
آخرین اخبار