رونمایی از قدیمی‌ترین نشریه در آرشیو مطبوعات رضوی

در یکصد و شصت و سومین برنامه سه شنبه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس از روزنامه «ملتی» قدیمی‌ترین نشریه آزاد و مردمی موجود در آرشیو مطبوعات رضوی رونمایی شد.

حجت الاسلام سیدجلال حسینی رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در مراسم رونمایی از این نشریه، گفتگو را یکی از راهبرد‌های جامعه بشری در افزایش دانش عنوان کرد و گفت: در سئوال کردن برای دانستن خط قرمزی وجود ندارد و مطبوعات یکی از فضا‌های گفتگویی است که در کنار توسعه دانش، محیطی را برای پاسخ به سئوالات اقشار مختلف در جامعه فراهم می‌آورد.

کارشناس فضای مجازی مدیریت اسناد کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی هم در این مراسم گفت: این نشریه با نام «ملت سنیه ایران»پانزدهم محرم ۱۲۸۳ قمری برابر با ۱۰ خرداد ۱۲۴۵ شمسی  با مدیریت و سردبیری علی قلی میرزا اعتضاد السلطنه به قیمت پنج شاهی در ۳۴ شماره منتشر شد.

جمیله جهانی افزود: دومین شماره این روزنامه بعد از وقفه‌ای دو ماهه به چاپ رسید و بعد از انتشار ۳ دوره این روزنامه نام آن به «روزنامه ملتی» تغییر کرد.
وی به برخی شاخصه‌های ظاهری نشریه پرداخت و گفت: این روزنامه فاقد شناسنامه دست اندرکاران تحریریه بوده و در تعداد صفحات متغییر ۳، ۵، ۷ و ۹ صفحه به چاپ می‌رسیده است.
کارشناس فضای مجازی مدیریت اسناد کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی همچنین تصویر ایوان مسجد بازار طهران به عنوان سرلوحه را تنها تصویر چاپ شده در روزنامه ذکر کرد و افزود: روزنامه ملتی بیشتر روزنامه‌ای ادبی و خبری در تهران با خط نستعلیق و چاپ سنگی در قطع ۲۴ ×۳۸ در دارالطباعه دولتی در مدرسه مبارکه دارالفنون به صورت ماهانه منتشر می‌شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.