کتک خوردن سارق‌ها و زورگیرها از زنان رزمی‌کار ایرانی!

فقط کافی است گرفتار یک دزد یا مزاحم خیابانی شوند تا با یک حرکت سریع او را ناک‌اوت کنند.

برای اینکه با چند و چون این کلاس‌ها و نحوه آموزش هنرجو‌ها آشنا شویم، سری به یکی از مراکز آموزش دفاع شخصی در شرق تهران زدیم؛ در حالی که حدود ۱۰ زن و دختر جوان مشغول آموزش دیدن در آنجا بودند. 

با اولین زنگ، گوشی را جواب می‌دهند. منشی یک آقای خشن است که اصلا منتظر سؤال نمی‌ماند و تند تند همه اطلاعات را در اختیارمان می‌گذارد؛ «کلاس‌های آموزشی برای خانم‌ها و آقایان مجزا برگزار می‌شود. اگر دوست داشته باشید کلاس خصوصی هم داریم که هم زمانش دست هنرجوست و هم انتخاب مربی با اوست. کلاس‌های تضمینی ۱۰ جلسه‌ای هم داریم که هزینه کلاس‌ها با توافق مربی و هنرجو تعیین می‌شود».

کلاس آموزش دفاع شخصی، دریک واحد از یک مجتمع مسکونی در شرق تهران برپا شده که دست‌اندرکارانش برای جلو گیری از اعتراض همسایه‌ها و درز نکردن صدا، در و دیوار را حسابی باندپیچی کرده‌اند. مژگان جعفر زاده فقط ۲۲ سالش است، اما با همین سن و سال کم، یک دوجین هنرجوی رزمی کار دارد که به غیر از سوسک از هیچ چیز دیگری نمی‌ترسند. 

کتک کاری با سایه‌ها

ساعت حدود ۵ بعد از ظهر است و کلاس آموزش دفاع شخصی خانم مربی مثل همیشه شلوغ. هنرجو‌ها ۲ نفری روبه‌روی هم می‌ایستند و تمرین را شروع می‌کنند. همان قدر که از مرد‌ها موقع ورزش‌های رزمی دقت و خشونت دیده‌اید، خانم‌ها هم حسابی رفته‌اند توی حس و با هر مشتی که در هوا رها می‌کنند فریاد می‌زنند. جعفر زاده می‌گوید: «بچه‌های اینجا ۲ دسته‌اند؛ یک سری با برنامه پیش رفته و پله پله بالا آمده‌اند و دسته دیگر آن‌هایی هستند که فقط آمده‌اند تا بعضی چیز‌ها را یاد بگیرندکه یک وقت در خیابان و در برابر دزد‌ها کم نیاورند». 

از روی حرکات هنرجو‌ها می‌شود فهمید که کاملا حرفه‌ای هستند. مربی به آن‌ها تذکر می‌دهد که سایه کار کنند؛ یعنی به طور جدی به هم ضربه نزنند.

 مینا از هنرجو‌های اینجا قدیمی‌تر است و برای همین هم حرفه ای‌تر ضربه می‌زند؛ «تا حالا برای خودم اتفاقی نیفتاده، اما برای خواهر شوهرم چند وقت پیش یک مورد پیش آمده که اگر او فقط بلد بود چطور کیفش را از دست سارق‌های کیف قاپ در بیاورد همه سرمایه زندگی اش را از دست نمی‌داد». مینا یک ضربه کاری به کیسه بوکس می‌زند و بعد درست مثل یک رزمی کار حرفه‌ای روی پاشنه می‌چرخد و می‌گوید: «اگر هر خانمی دفاع شخصی را بلد باشد احساس امنیت بیشتری می‌کند». 

حریف تمرینی او یک دختر دانشجوی ریز نقش است که تازه ساکن تهران شده. محبوبه می‌گوید خواندن خبر‌های سرقت و کیف‌قاپی و زورگیری درروزنامه‌ها باعث شده احتیاط بیشتری به خرج بدهد؛ برای همین بعد از درست شدن کار‌های اداری خوابگاهش در کلاس‌های رزمی ثبت نام کرده تا اگر یک وقت اتفاقی افتاد جلوی سارق‌ها کم نیاورد. 

یک سطل یخ

بچه‌ها در راند‌های ۵ دقیقه‌ای با هم مبارزه می‌کنند و بعد یک زنگ تفریح کوچک دارند. همین فرصت‌های چند دقیقه‌ای کافی است تا آن‌ها با مربی‌شان تبادل اطلاعات کنند. مرجان مستوفی دیر به کلاس رسیده، اما خیلی زود آماده می‌شود و یکراست می‌رود سراغ سطل یخ گوشه کلاس برای اینکه کوفتگی‌ای را که چند روز قبل در جریان تمرینات روی صورتش به وجود آمده بی‌حس کند. 

مربی می‌گوید: «بچه‌ها سایه تمرین می‌کنند، اما یک وقت‌هایی هم ضربه‌های اشتباهی می‌زنند و کار به کوفتگی و خون مردگی می‌رسد؛ برای همین از کمپرس آب سرد و یخ برای کم کردن درد و رفع خون‌مردگی‌ها استفاده می‌کنیم». مرجان تنها کسی در جمع است که یک خاطره بد از موبایل قاپی آن هم در خیابان دارد؛ «چند وقت پیش در یک کوچه خلوت داشتم با موبایل حرف می‌زدم که یک نفر از پشت سر موبایلم را از دستم قاپید. گوشی‌ام زیاد ارزش نداشت، اما اطلاعات و شماره تلفن‌هایش را دیگر نتوانستم پیدا کنم.

اگر فقط بلد بودم یک ضربه یا مشت به سارق بزنم این همه حسرت نمی‌کشیدم». حالا که مرجان یاد گرفته از خودش دفاع کند به شوخی می‌گوید هر روز از همان کوچه خلوت رد می‌شود، به این امید که در صورتی که دزد جوان را دوباره دید حقش را کف دستش بگذارد. 

کتک کاری علمی

حالا نوبت یک آموزش جدید است. مربی روی کیسه بوکس چند تا ضربه می‌زند و بعد درباره فرایند دردناکی که توسط همان ضربه‌ها در آدم‌ها ایجاد می‌شود توضیح می‌دهد. جعفرزاده می‌گوید: «بچه‌ها کاملا می‌دانند چه ضربه‌ای را چه وقت و چطوری باید بزنند. مثلا روی ساعد یک رگ عصبی هست که می‌دانند چطور به آن ضربه بزنند تا از حریف امتیاز بگیرند و در مبارزه مغلوب نشوند یا مثلا می‌دانند چطور به بینی حریف ضربه بزنند که چشم‌هایش پر از اشک شود، اما برای بینی اتفاقی نیفتد.


همه شاگردان کلاس آموزشی دفاع شخصی، خودشان مربی رشته‌های تکواندو، کونگ فو و آیروبیک هستند

چشم روی ضربه بینی حساس است و اگر ضربه درست باشد آن قدر اشک می‌آید که انگار طرف دارد گریه می‌کند. روی گردن هم یک رگ عصبی هست که اگر به صورت حرفه‌ای آن را بگیرند، طرف مقابل احساس خفگی می‌کند و از حال می‌رود، اما صدمه‌ای نمی‌بیند. آن‌ها حتی به فنونی آگاهی دارند که ممکن است باعث فلج لحظه‌ای شود». 

تکواندو بهتر است

در این کلاس آموزشی، هنرجو‌ها مبارزات رینگی با سلاح سرد را هم یاد می‌گیرند. این ورزش رزمی، چیزی شبیه «کیک‌بوکس» است. فکرش را بکنید، هنرجو‌های این کلاس به‌جای آینه، کیف پول و عینک آفتابی، داخل کیف دستی‌هایشان نانچیکو و توپک که وسیله‌ای ژاپنی برای دفاع شخصی است، دارند. 

مربی می‌گوید: «بعضی از سلاح‌ها را باید بخرند، اما بعضی‌های دیگر ساختنی است و فقط کمی ذوق و سلیقه می‌خواهد». بعد خیلی سریع اضافه می‌کند که آموزش ضربه‌های طلایی برای فرار از موقعیت خطر کافی است. 

«همه بچه‌ها کارت عضویت در باشگاه رزمی را دارند؛ به خاطر همین، مجوز حمل وسایل دفاع شخصی هم به آن‌ها داده می‌شود. اما با وجود این فقط از خانه تا باشگاه این وسایل را حمل می‌کنند. حمل این وسایل برای کسی که مجوز ندارد، جرم است و قانون برای آن حکم زندان و شلاق در نظر گرفته است». 

البته کیک بوکس و مبارزات رینگی که همراه با فنون دفاع شخصی در این کلاس‌ها آموزش داده می‌شوند، از ورزش‌های رزمی خارجی‌ای هستند که هنوز در ایران زیاد جا نیفتاده‌اند؛ مخصوصا خانم‌ها به خاطر اینکه این ورزش‌ها ضربه مشت توی صورت دارد و در این تمرینات باید از سلاح سرد استفاده شود، زیاد به این‌جور ورزش‌های رزمی گرایش ندارند و کاراته و تکواندو را ترجیح می‌دهند. 

استاد‌ها به صف

همه شاگردان کلاس آموزشی دفاع شخصی خودشان مربی رشته‌های تکواندو، کونگ فو و آیروبیک هستند و، چون از قبل با ورزش آشنا بوده‌اند، به دفاع شخصی هم علاقه‌مند شده و در این کلاس‌ها ثبت‌نام کرده‌اند. مربی می‌گوید: «حالا که کلاس‌های دفاع شخصی این همه متقاضی پرو پا قرص پیدا کرده، چند سالی است که برای بالا نگه داشتن آمادگی هنرجو‌ها مسابقه‌های بین باشگاهی هم انجام می‌شود». خود جعفرزاده از کودکی به ورزش‌های رزمی علاقه داشته است. پدر و برادرش هم رزمی‌کار بوده‌اند و همین باعث شده او هم به این ورزش علاقه پیدا کند؛ «از کودکی ژیمناستیک کار می‌کردم. ۱۲ ساله بودم که تمرینات رزمی را آغاز کردم. حالا هم دان ۳ ورزش‌های رزمی با گرایش هنر‌های دفاع شخصی از کشور چین را دارم». 

دختر فولادی 

۲ ساعت مشت و لگد بازی تمام می‌شود. حالا دیگر بچه‌ها آن‌قدر با ما صمیمی شده‌اند که راحت درباره تجربه‌هایشان حرف می‌زنند. بین هنرجو‌ها زهرای ۲۱ ساله از همه قوی‌تر است و بقیه معتقدند که او اگر ضربه تکنیکی به کسی بزند حریف ناکار می‌شود، اما خودش می‌گوید: «تا به حال در خیابان با هیچ کس درگیر نشده و از فن‌هایم استفاده نکرده‌ام». همه شاگردان و مربی آن قدر پیشرفته‌اند که فکر می‌کنند اگر بدترین حالت‌ها هم برایشان پیش بیاید- مثل درگیری در سرقت یا سوء قصد به نیت قتل- می‌توانند پیروز شوند. البته در عین حال هر قدر قدرتشان در تمرین بالا برود، فروتنی‌شان هم زیاد می‌شود. آن‌ها به اصل خویشتن‌داری کاملا معتقدند و با اینکه می‌دانند ضربه‌های آن‌ها می‌تواند خطرآفرین باشد، اما از این فنون فقط در مواقع خطر استفاده می‌کنند. 

به گفته خانم مربی، هنرجو‌ها یاد گرفته‌اند که دلیل روی آوردن آن‌ها به هنر‌های رزمی روحیه خشنشان نیست بلکه دلیلش انرژی بالایی است که آن‌ها دارند و باید تخلیه‌اش کنند. آن‌ها دفاع شخصی را برای همه لازم می‌دانند، اما در حدی که بتوانند از خودشان دفاع کنند، نه اینکه به دیگران آسیب جدی‌ای برسانند. 

منبع: همشهری آنلاین

برچسب ها: زنان ، رزمی کار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۲۷ ۳۱ شهريور ۱۴۰۲
خیلیم عالی بسیار خوشحالم که خانمهای محجبه و مومن در راه خدا جهاد میکنند
یه توضیح مختصر به این جنابعالی ها که اعتقاد دارن که زن ها فقط برای خونه و ... ساخته شده توی قرآن هم اومده زن و مرد با هم مساوی اند دلیلیم نداره که نتونن تو اون حوزه ها فعالیت کنن اما متاسفانه بعضی ها با یک دید دیگه نگاه میکنن و فکر میکنن که اصلا برای اینکار ساخته نشدن که کلا غلطه و هر کی هم میگه زن و دختر برای اینکارها ساخته نشده بهتر بگم داره چرند میگه انشالله به یاری خدا و آقا امام زمان شر این دشمنان مفسد الارض کوتاه و یک جواب قاطع و محکم به این براندازان ببخشید که میگم کودن هم بدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۲ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
خیلی با افراد عقب مانده دینی جر و بحث کردن سمی هستش شما رو ب سطح خودشون پایین میارن ب درک دوست دارن فساد رو غرق شید تا ب قیامت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
حالا جوگیر شون کنید یه بلایی سرشون همین سارقین بیارن دوباره بشه یه دردسر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۰ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
دختر وزن برای این جور کارا ساخته نشده.واقعا که.مردی گفتن زنی گفتن.جای همه چیز عوض شده افتخارم میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۹ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
اینا رو ببرین حال بی حجابها رو جا بیارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۸ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
اوف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۱ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
دولت باید با قاطعیت با اینها برخورد کنه، اگه طرف بسیجی بود خب واسه تبلیعات سریع محاکمه واعدام میکنه، اگه طرف بسیحی نبود طرف میره زندان نهایت چند سال زندانه وخانوادهای قاتل ب هر روشی بلاخره رضایت میگیرن، طرفم سینش میده جلو، افتخار میکنه ادم کشته وزندان رفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۷ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
اشجع الناس من غلب هواه
شجاع ترین مردم کسی است که بر هوای نفسش غلبه کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۰ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
ورزش خوبه برای بانوان. زن باید به فکر تربیت فرزند باشه و به شوهرش رسیدگی کنه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۹ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
قصد مسخره کردن رو ندارم.ورزش کردن هم خوبه.ولی به نظر من بعضی از ورزش های سنگین برای خانمها انگار اونا رو از شکل و قیافه در میاره.من که هرچی تو تلویزیون و فضا مجازی دیدم اینطور بودن.عده کمی چهره های لطیف داشتن.حرکات سنگین همانطور که روی هیکل و اندام اثر میذاره به نظر من رو چهره هم اثر میذاره و از اون ظرافت خدادادی درش میاره.زیبایی زن به نظر من به ظرافت و لطافت چهره و بدنش هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
دمشون گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
لعنت به افسانه بایگان و فاطمه معتمدآریا و کتایون ریاحی و پانته آ بهرام.این احمق ها برای اجرای نقشه های آمریکا دارن لخت میشن. دیگه پیر شدین باید به فکر اون دنیاتون باشید.خاک بر سر بازیگران غربگدای دشمن پرست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۵ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
برو بابا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
۱۵:۵۵ خودت برو بابا بی غیرت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۴ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
افرين
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۷ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
اون دنیا برای تو وامثال تو همین که تو بفکر اون دنیا هستی کفایت میکند از لحن صحیت تو معلوم هست چي هستی
Iran (Islamic Republic of)
مبارز
۰۰:۵۷ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
دقیقا
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۰۷:۳۲ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
آخه بر پیرزن هایی مثل شما حجاب واجب نیست منتها بوتاکس کردید فکر کردید دختر چهارده ساله هستید آخه سگ پیر نگاه داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۷ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
درود برشرفت
Iran (Islamic Republic of)
اصغر
۱۴:۲۳ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
هر چقدر تعریف کنن بازم زنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۶ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
مادر شما هم یک زن است ،زنان مادران مردان دلیرو پاک و مومن هم هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
دختر ایرانی فقط واسه خوردن و خوابیدن و آرایش و ولخرجی و غیبت و مهریه میلیاردی درست شده
قدیما زاییدن هم بلد بودن الان اونم بلد نیستن

زن خارجی روزی ۱۵ ساعت کار میکنه خوشگلتر و کم حرف تر هم هست مهریه و نفقه هم نداره سربازی هم‌میره از پنت هاوس نیویورک هم میاد تو کابل و قندهار میجنگه.ناز و عشوه و ادا اطوار دخترای ایرانم نداره
Iran (Islamic Republic of)
kaka
۱۶:۱۶ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
داش رفتی اونور آب یه دعوت نامه برامن بفرس بیام این چیزایی رو ک گفتی ببینم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۳ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
اون دختراي ايراني كه توصيف كردي يكي مثل خودت هستن كه ميخوان خودشون رو مثل زن غربي بكنن لطفا كنار تعريف از زن غربي امار فرزندان نامشروع و كثافت كارياي اونا رو هم بدين ما كه ميدونيم شايد امثال خودتون فكر كنن اون جا بهشته و زنان هم حوري
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۴ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
خواستم جوابتو‌بدم دیدم آدمی که غیرت داره وناموس سرش میشه هیچوقت این حرف‌ها رو‌نمیزنه،این‌شد که منصرف شدم از همکلامی با تو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۰ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
اونوقت شما همه اینا رو از نزدیک دیدی و می دونی؟؟؟؟ ؟
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۹:۳۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
مرغ همسایه رو غاز نبین داداش.... اون نگاهتم به خانمای ایرانی رو هم اصلاح کن که خانم ایرانی تکه
Iran (Islamic Republic of)
مبارز
۰۰:۵۶ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
Ok
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۵ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
خواهشا افسانه سازی نکنید و جو ندهید .
مگر فن بلد بودن کافیه ؟ قدرت بدنی کافیه
فراموش نکنید داستان روح الله داداشی و محمود میران را ...
یکی از دنیا رفت و دیگری از درگیری گریخت .
حالتان خوب است ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۱ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
مرگ بر افسانه بایگان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۵۰ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲
مرگ بر معتمد با ریا
مرگ بر افسانه رایگان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
مبارزه با هر گونه فساد را خواستارم
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۲:۲۰ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
درود بر دختران ورزشکار.. آفرین چقدر خوبه تا میتوانید ورزش کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۳ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
دختران با حیا وبا حجاب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
حالا زیادم دل خوش به حرکات رزمی نباشین یکمی هم احتیاط کنید
درکنارشم خوبه ورزش
Iran (Islamic Republic of)
کارگر
۱۱:۳۹ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
البته اگه روی صورت دزد خط وخش بیافته مجبوری بری دادگاه و دیه رو پرداخت کنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
قانون در برابر دزد و زورگیر خیلی کوتاهی کرده دست بهش میزی زندان میکنند قانون باید آنها را به مردم واگذار کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
جوان باغیرت سبزه واری هم خیلی در مبارزه حرفه ای بود.با یک حرکت، ارازل و اوباش رو چپه کرد اما اون ارازل و اوباش لعنتی چاقو داشتن و از پشت به اون آمربه معروف باغیرت حمله کردن.باید دست این ارازل و اوباش را قطع کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۸ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
دست قطع کردن چیه ؛؛؛ طناب دار سزای عمل زشت و وحشیانه شون هست . کم ترینش
Singapore
ناشناس
۱۰:۵۷ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
وقتی جناب دزد کتک نوش جان کنه دیگه به فکر دزدی نمی افته
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۱۰:۴۹ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
اصلاحرف زن ودختررونزن یادزن ودخترایرانی می افتم حالم بهم میخوره
آقااینادیوانه هستن روانی هستن چه وضعیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
فقط اون دختران و زنان بیحجاب و بیحیا، دیوانه ان.چون همش مشغول عرض اندام برای نامحرمند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
ولی جرئت نداری تو رو خودشون بگی :)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
در اولین فرصت خودتو به روانپزشک نشون بده. اینکه شما از زنان و دخترانه ایرانی بدت میاد یعنی یک نوع جامعه ستیزی و هنجارشکنیه نهان داری و بزودی برای جامعه یک دردسری درست میکنی.
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۱۷:۱۵ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
من حق ندارم دردسردرست کنم فقط حق دارم واگذارکنم به خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۱ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
غفار باید اینارو ب مامانت بگی ک تورو زاییده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
غفار هرجه سریعتر اب دردست نخور برو امین اباد شدیدا بتو نیاز دارند ضمنا متقابلا دخترهاهرجه از تفکرات شماهای روانی وکینه ای میشنوند حالت تهوع دست میدهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۳ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
الان از مادر ووخواهر خودت که زن ودختر ایرانی هستند حالت بهم میخوره؟ یا انها تورو دراتاق قل وزنجیر کردند خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۴ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
فکر کنم بدجوری از دخنرها کتک خوردی بدبخت
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۰۸:۵۶ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
احتمالا این پیام از آلبانی ارسال شده.
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۲۰:۲۸ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
95 درصد مردم ایران هم از امصال تو بدشون میاد،
آخرین اخبار