نقش پزشک خانواده در سلامت کودکان

پزشک خانواده یا پزشک عمومی، مسئول ارائه خدمات پزشکی اولیه به افراد در تمام دوره‌های زندگی است و برای سلامت کودکان نقش بسیار مهمی دارد.

دکتر مهین نظری مدیرگروه ارتقای سلامت دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز اظهار کرد: نهم تا پانزدهم اردیبهشت، به نام هفته ملی «سلامت» نامگذاری شده که امسال این مناسبت، با شعار «سلامت برای همه با پزشکی خانواده» گرامی داشته می‌شود.

او ادامه داد: امروز، نهم اردیبهشت و نخستین روز از هفته ملی سلامت، با عنوان «پزشکی خانواده، پوشش همگانی سلامت» است.

مدیرگروه ارتقای سلامت دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز افزود: «پزشک خانواده»، پزشکی است که به عنوان مرجع اصلی بهداشت و درمان برای افراد و خانواده‌ها در نظر گرفته می‌شود. 

نظری بیان کرد: وظیفه اصلی پزشک خانواده، ارائه خدمات پزشکی به صورت منظم و ارائه آموزش هایی با خانواده‌های تحت پوشش خود برای پیشگیری از بیماری‌ها و ارتقای سلامت آن‌ها است. او افزود: این پزشکان با هماهنگی و همکاری سایر تخصص‌های پزشکی، خانواده‌های تحت پوشش خود را در مورد درمان بیماری ها و ارجاع آن‌ها برای دریافت خدمات بهداشتی در سطوح بالاتر نظام سلامت نیز راهنمایی می کنند.

مدیرگروه ارتقای سلامت دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز اضافه کرد: پزشک خانواده اغلب یک پزشک عمومی با تخصص پزشکی خانواده است که با توجه به تاریخچه پزشکی خانواده، با مسائل خانوادگی و تغییرات فیزیولوژیک مرتبط با سن، به خوبی آشناست و می‌تواند خدمات پیشگیری و درمان مشکلات سلامتی کودکان را بهتر ارائه کند. با این کار، پزشک خانواده می‌تواند بهبود سلامت کل خانواده را تضمین کند. 

او گفت: تحقیقات نشان داده است که مراقبت اولیه جامع بیمار محور، ارائه خدمات پیشگیرانه را بهبود می‌بخشد و نیاز‌های پزشکی برآورده نشده کودکان را کاهش می‌دهد.

نظری تصریح کرد: پزشک خانواده یا پزشک عمومی، مسئول ارائه خدمات پزشکی اولیه به افراد در تمام دوره‌های زندگی است و برای سلامت کودکان نقش بسیار مهمی دارد. اما با توجه به اینکه کودکان در دوران رشد و تکامل قرار دارند، نیاز به مراقبت‌های پزشکی و بررسی‌های دوره‌ای بیشتری دارند.

پزشک خانواده

او بیان کرد: در این مواقع پزشک خانواده می‌تواند نقش بسیار مؤثری در پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری‌های کودکان داشته باشد.

مدیرگروه ارتقای سلامت دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز ادامه داد: پزشکان خانواده با بررسی سلامت کودک، از جمله ارزیابی جسمانی و روانی، شناسایی بیماری‌ها و مشکلات سلامتی مرتبط با کودکان و مشاوره در زمینه تغذیه، ایمنی، واکسیناسیون و پیشگیری از بیماری‌ها به آن‌ها کمک می‌کنند.

او اظهار کرد: پزشک خانواده می‌تواند به عنوان یک مشاور سلامت خانواده عمل کند و با پایش سلامت کودکان، پیشرفت فیزیکی و شناختی آن‌ها را پیگیری کند. همچنین، پزشک خانواده با همراهی «مراقب سلامت»، می‌تواند در زمینه دیگر مسائل مربوط به سلامت کودک نظیر تجویز و مصرف دارو‌ها و واکسیناسیون نیز در کنار خانواده باشد. 

نظری اضافه کرد: پزشکان خانواده و مراقبان سلامت، ارتباط موثر با خانواده کودکان را در تمام مراحل مراقبت از کودکان ضروری می دانند. آن‌ها با برقراری ارتباط موثر با کودک و خانواده اش، تاریخچه پزشکی کودک را به صورت دقیق بررسی و انتخاب‌هایی را برای پیشگیری و درمان بیماری ها به ارائه می‌دهند. همچنین، پدر و مادر را در فرآیند تصمیم گیری مشارکت می‌دهند تا محیط بهتری برای بهبود و ارتقای سلامت کودک ایجاد شود.

او ادامه داد: در مجموع، نقش پزشک خانواده در سلامت کودکان بسیار مهم است و با مراجعه به پزشک خانواده، سلامت کودکان بهبود خواهد یافت که این کار در گرو مراجعه کودکان به پزشک خانواده و نیز ایفای نقش صحیح و کامل پزشک خانواده در سلامت کودکان است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۰۸:۰۰ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
کاش ی ادم باهوش زرنگی ی نامه سر گشاده مینوشت به دولت که این پزشک خانواده منحل بش تعطیل بش اما نمیش بگو میخوایییی ما رو از نون خوردن بندازیییی
آخرین اخبار