بازدید معاون رئیس جمهور از پتروشیمی گچساران

انقلابی بزرگ در روند اجرای طرح اقتصادی با اشتغالزایی ۷۰۰ نفر

پتروشیمی کچساران با سرمایه گذاری یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار یکی از بزرگترین طرح‌های صنعتی کشور تا ۳ ماه آینده به بهره برداری می‌رسد.

منصوری معاون اجرایی رئیس جمهور در ادامه سفر ۲ روزه به این استان از کارخانه پتروشیمی گچساران بازدید کرد.

منصوری در این بازدید با اشاره به اینکه این طرح با حجم سرمایه گذاری یک، ممیز، ۳ دهم میلیارد دلار (یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار) و اشتغالزایی برای ۷۰۰ نفر از بزرگ‌ترین طرح‌های عمرانی کشور محسوب می‌شود،گفت: آغاز اجرای این طرح از سال ۸۳ بوده و تا یک و نیم سال پیش تنها ۴۰ درصد پیشرفت کاری داشته است.

وی ادامه داد: این طرح در مدت کمتر از 2 سال در دولت سیزدهم با فعالیت روزانه بیش از ۳ هزار نفر، هم اکنون ۹۷ درصد پیشرفت کاری دارد.

محسن منصوری پتروشیمی گچساران را نشانه توانمندی دانش ایرانی دانست و گفت: این طرح بزرگ یک پروژه جهادی و انقلابی است. معاون اجرایی رئیس جمهور افزود: این طرح با ظرفیت تولید یک و یک دهم میلیون تن محصول با حضور رئیس‌جمهور تا ۳ ماه آینده به بهره برداری می‌رسد.

۸۳ درصد بومی و داخلی سازی در پتروشیمی گچساران

مدیرعامل شرکت پتروشیمی گچساران هم در حاشیه این بازدید گفت: این شرکت در کنار پیشبرد اهداف کلان خود، با مراکز دانش بنیان و نیز با بیش از ۷۰ شرکت ایرانی به منظور طراحی، ساخت و نصب تجهیزات مهم مورد نیاز در تعامل بوده به طوری که در برآورد کلی، بیش از ۸۳ درصد از تجهیزات این طرح ساخت داخل است که این افتخاری بزرگ و برگ زرینی برای این شرکت در راه رشد اقتصاد کشور و توسعه ملی محسوب می‌شود.

مصطفی حیدریان افزود: برآورد هزینه تمام شده این طرح ۱۲۸۲ میلیون یورو و برآورد بودجه ارزی مورد نیاز ۴۸۵ میلیون یورو بوده است. همچنین میزان ارز مصرف شده ۲۱۶ میلیون یورو بوده که بیش از ۲۶۹ میلیون یورو صرفه جویی ارزی انجام گرفته است.

حیدریان ابراز کرد: تصفیه پساب شیمیایی یکی از پیشرفته‌ترین تصفیه خانه‌های صنعتی در کشور است که می‌تواند در هر ساعت ۲۵۰متر مکعب فاضلاب شیمیایی با بازیافت ۱۰۰ درصدی را تصفیه کند.

وی بیان کرد: هم اکنون واحد الفین پتروشیمی گچساران ۹۵.۴۴ درصد، تصفیه آب ۹۵.۳۳ درصد، جدا سازی ASU بیش از ۹۷.۵۱ درصد پیشرفت، واحد بخار۸۵.۲۷ درصد، برج خنک کننده۹۷.۷۴ درصد، تصفیه پساب صنعتی ۷۵.۹۱ درصد پیشرفت، آب ۹۷.۳۵ درصد، گاز سوخت ۹۷.۵۵ درصد، برق ۹۷.۱۵ درصد، مهندسی۹۸.۸۸ درصد، تدارکات و خرید ۹۸.۴۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

هدف از احداث طرح پتروشیمی گچساران، تأمین خوراک مجتمع‌های زیرمجموعه پتروشیمی باختر واقع در مسیر خط لوله سراسری اتیلن غرب و همچنین مجتمع‌های پتروشیمی منطقه دنا شامل پتروشیمی چهارگانه ممسنی، دهدشت، بروجن و کازرون می‌باشد.

بدین ترتیب که محصول اتیلن گرید پلیمری تولیدی در پتروشیمی گچساران با خط لوله‌ای به طول تقریبی ۷۰۰ کیلومتر به‌عنوان خوراک ۴ پتروشیمی زیرمجموعه این شرکت انتقال می‌یابد. نکته در خور توجه در خصوص شرکت پتروشیمی گچساران این است که این مجتمع به‌عنوان حلقه کلیدی و میانی زنجیره ارزش تبدیل گاز‌های ترش سرچاهی به محصولات با ارزش اتیلن و پلی‌اتیلن نقش ویژه‌ای را ایفا می‌کند و ضمن ارزش آفرینی و خلق ثروت در کاهش آلایندگی مشعل‌های منطقه و صیانت از محیط‌زیست بسیار نقش‌آفرین و مؤثر می‌باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.