فروش سهام صندوق‌های درآمد ثابت بر روند بازار اثرگذار نخواهد بود

کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به فرصت زمانی مناسب صندوق‌ها برای اصلاح سبد سهام خود و میزان مازاد سهام آن‌ها ابلاغیه تغییر حد نصاب صندوق‌های با در آمد ثابت بر بازار اثر گذار نخواهد بود.

آقای خبری زاده گفت: یکی از چالش های بزرگ بازار در سال ۱۴۰۰ همین میزان حد نصاب صندوق های با در آمد ثابت بود در سال ۹۹ بر اساس ابلاغیه سازمان بورس صندوق‌های با درآمد ثابت ملزم به خرید ۱۵ درصد سهم و حداکثر ۲۵ درصد سهام بودند که این موضوع یکی از دغدغه های صندوق های با در آمد ثابت شد. یعنی بر اساس اُفت های بازار این صندوق ها به سبب ماهیت در آمد ثابت بودن دچار چالش های جدید شدند.

او در ادامه گفت: حالا که بازار سرمایه رونق پیدا کرده سازمان بورس به این نتیجه رسید که با توجه به کشش بازار این صندوق ها حد نصاب سهام خود را کاهش دهند این اقدام یک تصمیم کاملا مناسب برای صندوق های با در آمد ثابت است و اما از نظر آسیب به بازار با توجه به آمار سازمان بورس صندوق ها اکنون مازاد بر ۱۰ درصد چیزی حدود ۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مازاد دارند که با توجه به فرصت ۳ ماه صندوق ها برای تصحیح سبد سهام خود بنابر این مقدار مازاد عدد بالایی نبوده و به راحتی در بازار‌ جذب می شود و جای نگرانی وجود ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: در کل به نظر هدف اول این ابلاغیه تغییر حد نصاب صندوق های با درآمد ثابت ،پاکسازی سبد سهام این صندوق ها و کاهش ریسک های آن است هدف بعدی نیز افزایش نقدشوندگی در بازار است.

او گفت: امید است مجدد این حد نصاب ها برای این نوع صندوق ها افزایش نداشته باشد تا ریسک آن ها افزایشی نشود و این صندوق ها چالشی نداشته باشند.

گفتنی است بر اساس ابلاغیه جدید مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس، حد نصاب خرید سهام، حق تقدم سهام، واحدهای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری و گواهی سپرده کالایی، در صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت به ۱۰ درصد رسید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار