در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

انقلاب اسلامی؛ نقطه اوج فعالیت‌های مرحوم براتی پور

مدیر دفتر شعر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری گفت: نقطه اوج مرحوم براتی پور شاعر کشورمان همزمان با به وقوع پیوستن انقلاب اسلامی است.

علی داوودی شاعر و مدیر دفتر شعر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری گفت: به زندگی و آثار براتی پور به عنوان یک شاعر از چند منظر می‌توان نگاه کرد، ایشان شاعری پیشکسوت بودند به این معنا که تاریخ طولانی مدتی در عرصه شعر فعالیت داشته و بیش از نیم قرن در حوزه شعر فعالیت می‌کردند. شروع فعالیت مرحوم براتی پور از محفل‌های ادبی مذهبی قبل از انقلاب آغاز شده است.

به گفته داوودی، با توجه به اینکه ایشان فردی نظامی بوده اند و در حوزه‌های اجتماعی و ادبیات انقلاب فعالیت داشته اند این فعالیت برای او با سختی‌هایی همراه بوده است، اولین تجربه و فعالیت‌های مرحوم براتی پور مربوط به محافل شعری مذهبی قبل از انقلاب است و در واقع با بزرگان شعر در تهران در ارتباط بود.

او می‌گوید: زندگی در خارج از کشور و آشنایی با دنیا و به روز بودن زندگی او سبب شده تا نسبت به تجربه زیستی خود توجه کند، نقطه اوج مرحوم براتی پور همزمان با به وقوع پیوستن انقلاب اسلامی است، او همراه با شاعران انقلاب اسلامی به طور جدی اقدام به سرودن اشعار انقلابی کرد.

وی افزود: حضور در حوزه هنری به واسطه کسوت و پیشینه‌ی درخشان او سبب شد تا به سمت دبیر انجمن شعر جلسات حوزه هنری دربیاید که در این حوزه بزرگان و پیشکسوتان شعر حضور داشته اند و ریاست این جلسات را تا دو دهه به عهده داشتند و مانع از تعطیلی جلسات شعر حوزه هنری شدند.

داوودی گفت: برگزاری این جلسات شعر در آن زمان برای شاعران جوان و تازه کار نقطه امید و اتکایی بود که از شهر‌های دور و نزدیک به محافل ادبی حوزه هنری می‌آمدند، از جمله فعالیت دیگر ایشان مربوط به فعالیت‌های مطبوعاتی می‌شود که در یکی از روزنامه‌های مطرح کشور یک صفحه شعر به ایشان اختصاص داشت.

به گفته این شاعر، علاوه بر مسائل ادبی و فرهنگی روز در صفحه شعر این روزنامه به معرفی چهره‌های جوان در حوزه شعر می‌پرداختند، همچنین ارتباط با سازمان‌های مختلف فرهنگی هنری از جمله کنگره شعر جنگ، شعر دفاع مقدس و بسیج از جمله فعالیت‌های ایشان است.

او می‌گوید: ویژگی‌های مطرح شده در خصوص مرحوم براتی پور سبب شده تا معلمی فعال را در زمان حیاتش شاهد باشیم که با تواضع و صبوری سال‌ها در حوزه شعر محافل بسیاری را مدیریت کرده و شاگردان مستعدی را پرورش داده است.

مدیر دفتر شعر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری گفت: اولین مجموعه شعرش را با عنوان بهت نگاه در سال ۱۳۶۹ منتشر کرد. آثار چاپ‌شده او عبارت‌اند از غم دلدار، چشم بیمار، زمزمه مستی، وعده دیدار، بر تربت خورشید و زمزمه هستی از آثاری که اخیراً چاپ کرده است می‌توان مستوری،  الفبای عشق و ارغوانی‌ها از نشر سوره مهر را نام برد.

استاد عباسعلی براتی‌پور، شاعر بلندآوازه انقلاب و دفاع مقدس دوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در ۸۰ سالگی دار فانی را وداع گفت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار