بیانیه واشنگتن؛

گسترش چتر هسته‌ای آمریکا بر روی کره جنوبی

آمریکا موافقت خود را برای گسترش چتر هسته‌ای بر روی کره جنوبی به منظور ایجاد بازدارندگی در برابر کره شمالی اعلام کرد.

افزایش تحرکات هسته‌ای کره شمالی و تردید احتمالی آمریکا برای دفاع از کره جنوبی باعث شده است طی چند ماه اخیر بحث ساخت تسلیحات هسته‌ای در سئول به منظور ایجاد بازدارندگی هسته‌ای در برابر پیونگ یانگ بالا بگیرد. با این حال، مقامات ارشد دولت آمریکا می‌گویند واشنگتن به دنبال آن است که این مشکل را از طریق دیپلماتیک حل کند. 

نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال امروز (چهارشنبه) در گزارشی اعلام کرد خبر‌های رسیده حاکی از آن است که کره جنوبی با توقف طرح ایجاد زرادخانه تسلیحات هسته‌ای خود در ازای نقش پررنگ‌تر آمریکا در صورت حمله از سوی کره شمالی موافقت کرده است. 

وال استریت ژورنال به نقل از مقامات بلندپایه که نخواستند نامشان فاش شود نوشت: این توافق طی سفر سون سوک یول، رئیس جمهور کره جنوبی به واشنگتن انجام شده است. قرار است توافق دو طرف که به نام "بیانیه واشنگتن" نام گذاری شده است اواخر امروز منتشر شود. 

بر اساس بیانیه واشنگتن، آمریکا با گسترش چتر هسته‌ای خود بر روی کره جنوبی، بازدارندگی هسته‌ای لازم را علیه کره شمالی ایجاد می‌کند. بدین ترتیب سئول دیگر نیازی برای ساخت زرادخانه هسته‌ای به منظور مقابله با پیونگ یانگ ندارد. 

وال استریت ژورنال در پایان می‌نویسد: بیانیه واشنگتن همچنین از بازدید نمادین یک زیردریایی حامل موشک بالستیک آمریکا از کره جنوبی خبر می‌دهد. 

پیش‌تر مقامات ارشد پیشین و فعلی دولت آمریکا از جمله جان بولتون خواستار استقرار مجدد تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در خاک کره جنوبی به منظور ایجاد بازدارندگی در مقابل کره شمالی شده بودند. 

آخرین نظرسنجی‌های انجام شده در کره جنوبی نشان می‌دهد اکثریت مردم این کشور از تصمیم دولت برای ساخت تسلیحات هسته‌ای همزمان با تشدید تنش‌ها با کره شمالی حمایت کرده بودند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار