یورگوس لیمانجاکیس:

بن مایه قوی فرهنگی هویتی ملت ایران سند ماندگار نام خلیج فارس است

یک پژوهشگر یونانی گفت: علت اصلی ماندگاری نام خلیج فارس و عدم موفقیت دیگر کشور‌ها در تغییر این نام، بن مایه قوی فرهنگی و هویتی ملت ایران است.

یورگوس لیمانجاکیس، دانش‌آموخته مقطع دکتری در رشته علوم سیاسی و پژوهشگر در حوزه تاریخ سیاسی ضمن حضور در رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در یونان با مهدی نیکخواه‌قمی، رایزن فرهنگی کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

لیمانجاکیس در سخنانی، با بیان خاطراتی از سفر خود به ایران در سال ۲۰۱۵ گفت: طی سال‌های گذشته تحقیقات مفصلی در زمینه نام خلیج فارس و تاریخچه آن انجام دادم و از منابع تاریخی زیادی به خصوص تاریخ یونان باستان در این تحقیقات استفاده کرده‌ام. ایده اصلی من چاپ کتابی با محور‌های اصلی همین تحقیقات با نام «تاریخچه نام خلیج فارس» است.

وی افزود: مناسب است به مسائل دیگری نظیر مروری بر تاریخ ارتباط ایرانیان با دنیای غرب و ادوار مختلف آن اشاره شود، زیرا با شواهد تاریخی می‌توان نشان داد که ایرانیان حضوری چند هزار ساله در این فلات دارند و از این رو فرهنگی ایرانی – پارسی فرهنگی قالب در منطقه است.

این پژوهشگر یونانی اظهار داشت: در تمامی نوشته‌های به جای مانده از تاریخ نگاران یونان باستان مانند هرودوت همواره این خلیج با نام خلیج فارس شناخته شده است، حتی در اروپا نیز همواره در ادوار مختلف این خلیج را خلیج فارس می‌نامیدند.

وی ضمن بیان مطلب فوق، توضیح داد: قطعا تلاش‌های گسترده دهه‌های اخیر از سوی برخی کشور‌های منطقه برای تغییر نام خلیج فارس ریشه سیاسی دارد و یکی از علت‌های آن رقیب دانستن ایران در منازعات منطقه است که سعی می‌کنند با این روش، ایران را به حاشیه برانند و از هژمونی فرهنگی این کشور در منطقه بکاهند.

لیمانجاکیس خاطرنشان کرد: بررسی من نشان می‌دهد که تمامی کتب چاپ شده در یونان که در آن به این موضوع اشاره شده، بسیار سطحی هستند لذا چاپ کتابی با با نام «تاریخچه نام خلیج فارس» به عنوان مرجعی برای جامعه دانشگاهی محسوب خواهد شد. علت اصلی ماندگاری نام خلیج فارس تا به امروز و عدم موفقیت دیگر کشور‌ها در تغییر این نام، بن مایه قوی فرهنگی – هویتی ملت ایران است که در این کتاب به آن اشاره شده است.

وی در عین حال، مطرح کرد: هفتاد درصد شاکله اصلی کتاب آماده است، ولی نیاز است بخش‌های جدیدی به آن افزوده شود. برای مثال موضوعات روز یعنی احیای جاده ابریشم از سوی چین و نقش محوری ایران و خلیج فارس در این مسیر، می‌تواند بحث جذابی در این کتاب باشد. امیدوارم بتوانم تا تابستان امسال نگارش کتاب را به پایان برسانم.

رایزن فرهنگی کشورمان در یونان ضمن استقبال از انتشار کتاب با موضوع خلیج فارس، موضوعات پیشنهادی برای تکمیل کتاب را مطرح و آمادگی رایزنی فرهنگی را برای حمایت از چاپ این کتاب اعلام کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار