در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

فقدان مدیریت یکپارچه شهری/ اتمام پروژه هاى نيمه تمام در سال جديد

عضو شوراى شهر تهران گفت:برخی از کاستی ها به ناچار برخاسته از عدم احاطه و اختیار مدیران شهری بر همه امور و فقدان مدیریت یکپارچه شهری است.

مهدى پيرهادى عضو شوراى شهر تهران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار كرد: بر اساس توقعی که از شورای شهر می‌رود، حقوق و تکالیفی به آن تعلق گرفته و بر مبنای آن‌ها اگر نقصان یا کژکارکردی‌ در شهر دیده می‌شود لزوما به جایگاه شورا برنمی‌گردد؛ بلکه گاهی برخی دوستان، بین حقوق و تکالیف شهرداری با شورا دچار اشتباه می‌شوند و پیکان مطالبه را به سمت نادقیقی می‌گیرند. البته این نکات، منافاتی با پیشنهادات برای اصلاح اختیارات و ساختارها ندارد.

وى ادامه داد: به موجب ماده ۷۱ قانون تشکیلات، وظایف و انتخاب شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، حدود ۲۹ تکلیف برای شورای شهر به‌تصریح آمده است؛ طبیعتا هر کدام از این وظایف به‌درستی ایفا نشود، شورا از جایگاه اصلی و فلسفه ایجاد خود، دور خواهد شد.

عضو شوراى شهر تهران بيان كرد: در اغلب کشورهای جهان، چه با رویکرد تمرکزگرا و چه با رویکرد تمرکزگریز، شهرداری‌ها در امور محلی از قدرت بالا و گستره اختیارات وسیعی برخوردارند و به عنوان نهادی فرابخشی عمل می‌کنند و همراه با شوراها اساس حکمروایی محلی‌ را تشکیل می دهند، به طوری که کنترل و نظارت بر اغلب امور محلی در حیطه اختیارات و وظایف آنها می‌گنجد. حال آن که علی رغم تاکید قانون، متاسفانه به دلیل عدم تحقق این مساله، مدیریت شهری با چالش هایی مواجه شده و نهایتا منجر به چندپارگی در انجام وظایف مدیران شهری و نداشتن هسته محوری می شود. لذا به عقیده من برخی از کاستی ها به ناچار برخاسته از عدم احاطه و اختیار مدیران شهری بر همه امور شهر و فقدان مدیریت یکپارچه شهری است.

پيرهادى گفت: پیشنهاد و تأکید بنده برای تحقق هرچه بیشتر جایگاه شورا، رجوع به قانون و پیگیری بند به بند وظایفی که در آن تصریح شده می‌باشد. یکی از مهمترین راه‌های ارتقای جایگاه شوراها در کشور و خصوصا در کلانشهر تهران، پرهیز از نگاه سیاسی‌ در امورات شهری و شهروندی است. قاطبه تکالیفی که قانون به عهده شوراها گذاشته است، خدماتی و محیط زیستی، اجتماعی، عمران وشهرسازی است. هر چه چگالی این حوزه‌ها در تدوین رویکرد و اجرا بیشتر باشد، مشخص می‌شود شورا و شهرداری در ریل صحیح خود حرکت می‌کنند.

وى يادآور شد: سال جدید به زعم بنده، سال بسیار مهمی در شهر تهران است. اولا تیم مدیریت شهری بهتر و بیشتر استقرار یافته و اشراف بیشتری نسبت به منابع انسانی، مسائل کلانشهر تهران و کمبودها و خطاها پیدا کرده است و این نوید اقدامات مؤثرتر و با ضریب خطای کمتری را می‌دهد.

عضو شوراى شهر تهران تصريح كرد: ثانیا برخی از پروژه‌ها که آغاز شده بود کم‌کم به زمان بهره‌برداری نزدیک می‌شود و مردم طعم خدمات آن را خواهند چشید. ما برای حرکت رو به جلو و نیفتادن به ورطه صرفا نگهداشت شهر، باید در برنامه‌ریزی‌ها و تقنین و همینطور در نظارت بر عملکرد شهرداری، با برنامه ریزی و دقت بیشتری عمل کنیم تا به یاری خدا بتوانیم کارنامه قابل دفاعی از شورای ششم به یادگار بگذاریم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار