شیوه کار با کامپیوتر میزان استرس را نشان می‌دهد

نحوه تایپ کردن و استفاده از موشواره کامپیوتر بهتر از ضربان قلب میزان استرس را نشان می‌دهد و از این طریق می‌توان برای پیشگیری از ابتلا به استرس مزمن استفاده کرد.

پژوهشگران در انستیتو تحقیقات فدرال سوئیس می‌گویند با استفاده از داده‌های جدید و یادگیری ماشینی توانسته‌اند مدل نوینی را خلق کنند که فقط با بررسی روش تایپ کردن و نحوه استفاده یک فرد از موشواره کامپیوتر می‌تواند میزان استرس او حین کار را اندازه‌گیری کند.

مارا ناگلین، ریاضیدان و مسئول این پژوهش گفت: «روش تایپ کردن روی کیبورد و نحوه استفاده ما از موشواره کامپیوتر بهتر از اندازه‌گیری ضربان قلب، میزان استرس ما در محیط کار را نشان می‌دهد.»

پژوهشگران در این تحقیقات خود، نحوه انجام وظایف ۹۰ داوطلب نظیر تنظیم زمان قرار و یا ثبت و تحلیل داده‌ها در محیطی شبیه به محیط کار واقعی را به دقت زیر نظر گرفتند.

در این مدت رفتار کیبورد و موشواره شرکت‌کنندگان در تحقیقات و همینطور ضربان قلب آن‌ها با دقت ثبت می‌شد و از آن‌ها سئوال می‌شد که تا چه حد استرس دارند.

پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که شیوه تایپ کردن و استفاده گروه دوم از موشواره کامپیوتر با گروه اول که در شرایط آرامی کار می‌کردند بسیار متفاوت بود.

خانم ناگلین می‌گوید: «افرادی که استرس بیشتری دارند پیکان موشواره را به دفعات بیشتری و با دقت کمتری حرکت می‌دهند و آن را در محیط بیشتری از صفحه کامپیوتر جابه‌جا می‌کنند.»

همچنین پژوهشگران دریافتند افرادی که احساس استرس می‌کنند هنگام تایپ کردن دچار اشتباه بیشتری شده و برای نوشتن یک متن دفعات بیشتری توقف می‌کنند.

ارتباط بین استرس و نحوه استفاده از کیبورد و موشواره را می‌توان با فرضیه موسوم به «اختلال در موتور عصبی» توضیح داد.

جاسمین کر، روانپزشک و یکی از دست‌اندرکاران این پژوهش می‌گوید: «افزایش استرس روی قابلیت مغز ما برای پردازش اطلاعات تاثیر منفی دارد.»

پژوهشگران می‌گویند یافتن روش‌های دقیق برای اندازه‌گیری میزان استرس هنگام کار بسیار ضروری است و حدود یک سوم از کارکنان در سوئیس از استرس در محیط کار رنج می‌برند.

در بخشی از این پژوهش آمده است: «افرادی که از استرس رنج می‌برند تحلیل رفتن توان جسمی و ذهن خود را زمانی تشخیص می‌دهند که بسیار دیر شده است.»

پژوهشگران اکنون با استفاده از یک اپلیکیشن مشغول بررسی نحوه استفاده از کیبورد و موشواره و ثبت ضربان قلب تعداد بیشتری از کارمندان در سوئیس هستند که حاضر شده‌اند در این تحقیقات شرکت کنند.

انستیتو تحقیقات فدرال سوئیس گفت نتایج این پژوهش گسترده‌تر اواخر سال میلادی جاری منتشر خواهد شد.

پژوهشگران می‌گویند به دلیل حساسیت اطلاعاتی که در این پژوهش گسترده جمع‌آوری می‌شود آن‌ها علاوه بر جلب موافقت کارمندان با متخصصان اخلاق‌شناسی نیز همکاری می‌کنند تا اطلاعات جمع‌آوری شده به شیوه مسئولانه‌ای مورد استفاده قرار بگیرد.

جاسمین کر افزود: «کارمندان فقط به شرطی در تحقیقات ما شرکت می‌کنند که مطمئن شوند اطلاعات جمع‌آوری شده محرمانه خواهد ماند و اطلاعات شخصی آن‌ها برملا نمی‌شود.»

او گفت: «هدف ما از این تحقیقات کمک به کارمندان برای تشخیص زودتر استرس است و نه خلق یک ابزار برای شرکت‌ها که به وسیله آن بتوانند کارکنان خود را کنترل کنند.»

منبع: پزشک

برچسب ها: کامپیوتر ، استرس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.