اسناد افشا شده پنتاگون:

رئیس‌جمهور سابق مکزیک کارمند سیا بود

اسناد طبقه‌بندی شده جدید بیانگر آن است که رئیس جمهور سابق مکزیک برای آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا کار می‌کرده است.

اسنادی که به تازگی آرشیو ملی آمریکا منتشر کرده است نشان می‌دهد که «خوزه لوپز پورتیلو» رئیس‌جمهور سابق مکزیک، که از سال ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۲ ریاست جمهوری این کشور را داشت، کارمند آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) بوده است.

در میان این اوراق، مربوط به تحقیقات سیا در قتل «جان اف کندی» رئیس‌جمهور اسبق آمریکا، در سال ۱۹۶۳، یادداشتی از نشست ماموران سیا در ۲۹ نوامبر ۱۹۷۶ بود.  در مذاکرات این نشست، «بیل استوربیتس» مقام اطلاعاتی آمریکا، به همکاران خود اطلاع داد که «مکزیک به زودی رئیس‌جمهور جدیدی خواهد داشت و او مردیست که چندین سال کنترل ارتباط را در دست داشت.»

نشست تشریح شده در این یادداشت به انتشار مقالات مربوط به تحقیقات سیا در مورد «لی هاروی اسوالد» مردی که برای قتل جان اف کندی محکوم شد - در اواسط دسامبر ۱۹۷۶ اختصاص داشت. مقامات به این نتیجه رسیدند که کهنه سرباز تفنگدار دریایی از پنجره طبقه ششم در ساختمان مجاور در حالی که کاروان ریاست جمهوری در حال عبور بود به رئیس‌جمهور شلیک کرد.

او دو روز پس از ترور جان اف کندی در حالی که در بازداشت پلیس بود به ضرب گلوله کشته شد. «جک روبی» فرد قاتل، هم به اعدام محکوم شد، اما در زندان به دلیل سرطان ریه درگذشت.

نام لوپز پورتیلو در این یادداشت ذکر نشده است، اما این دیدار تنها چند روز قبل از اینکه او رسماً ریاست جمهوری را بر عهده بگیرد، انجام شد. لوپز پورتیلو در سال ۲۰۰۴ در سن ۸۳ سالگی درگذشت. لوپز پورتیلو چهارمین رئیس جمهور سابق مکزیک است که در فهرست کارمندان آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا قرار گرفته است. پیشتر از او «لوئیس اچوریا» که بین سال‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۷۶، رئیس جمهور بود و «گوستاوو دیاز اورداز» (۱۹۶۴-۱۹۷۰) و «آدولفو لوپز ماتئوس» (۱۹۵۸-۱۹۶۴) هم در این فهرست قرار گرفتند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۱ ۲۸ فروردين ۱۴۰۲
مکزیکیای بی غیرت باید سفارت آمریکا رو اتیش بزنن و به آمریکا حمله کنن
آخرین اخبار