دامپزشکی سبزوار نسبت به شیوع بیماری تب مالت هشدار داد

رییس شبکه دامپزشکی سبزوار گفت: با توجه به افزایش مصرف لبنیات و فراورده‌های سنتی لبنی، احتمال افزایش ابتلا به بیماری تب مالت زیاد است که شهروندان باید مراقبت‌های لازم را داشته باشند.

دکتر برات‌الله زیدآبادی گفت: تب مالت یا بروسلوز یک بیماری ویروسی و مشترک بین انسان و دام است که در تمام فصول سال وجود دارد اما در فصل بهار و پاییز، به دلیل زایش و شیردهی دام‌ها، مخاطرات انسانی آن بیشتر می شود.

وی، راههای انتقال این بیماری را از طریق استنشاق هوای آلوده دامداری ها، تماس مستقیم با خون، اسپرم یا جنین حیوانات آلوده و ترشحات زایمانی عنوان کرد و افزود: مهمترین راه‌ انتقال بیماری استفاده از محصولات خام لبنی سنتی و غیرپاستوریزه است چرا که ممکن است میکروب آن در شیر حیوانات آلوده، بستنی، کره و پنیرهای غیرپاستوریزه وجود داشته باشد و با مصرف این محصولات به انسان منتقل شود.

دکتر زیدآبادی اضافه کرد: اقدامات کنترلی برای پیشگیری از بروز تب مالت، واکسیناسیون دام ها، تست سرمی بروسلوز، کشتار دامهای مبتلا به تب مالت در کشتارگاه دام، پایش از طریق آزمایش شیر، آموزش دامداران و اقدامات کنترلی و بهداشتی در دامداری های سنتی و صنعتی است.

وی با تاکید بر استفاده از شیر و محصولات لبنی پاستوریزه، گفت: همکاری دامداران با گروه های واکسیناسیون بخش خصوصی و دولتی نیز یک اقدام مهم به منظور پیشگیری از شیوع این بیماری در دام ها محسوب می شود.

برچسب ها: تب مالت ، شیوع بیماری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.