وزیر خارجه اوکراین به عراق سفر خواهد کرد

وزارت خارجه عراق اعلام کرد وزیر خارجه اوکراین فردا دوشنبه به بغداد سفر خواهد کرد.

احمد الصحاف، سخنگوی وزارت خارجه عراق روز یکشنبه اعلام کرد «دیمیتری کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین روز دوشنبه برای بررسی ارتقای روابط دوجانبه و رایزنی پیرامون چگونگی تعامل با موضوعات مختلف و چالش‌های منطقه‌ای و بین المللی به بغداد، پایتخت عراق سفر خواهد کرد.

براساس گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع) او  افزود: کولبا در جریان سفرش به بغداد با «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق و «فؤاد حسین» معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه این کشور دیدار خواهد کرد.

پیش از این یک منبع اروپایی که نخواست نامش فاش شود از سفر قریب الوقوع هیئت امنیتی بلندپایه اوکراین به بغداد با هدف رایزنی مستقیم با دستگاه اطلاعات عراق در راستای آماده شدن برای مذاکره مستقیم با مقامات روس خبر داد.

این منبع توضیح داد که این سفر در ادامه سفر یک مسئول اوکراینی نزدیک به رئیس جمهور این کشور در ماه مارس انجام می‌شود؛ سفری که طی آن مذاکرات محرمانه‌ای با مقامات عراقی از جمله محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق، فائق زیدان، رئیس شورای عالی قضایی صورت گرفت و راه را برای سفر این هیئت امنیتی به عراق هموار کرد.

او اعلام کرد که سفر‌های مقامات اوکراینی با اطلاع مستقیم آمریکا و انگلیس و بدون حضور فرانسه و آلمان انجام می‌شود. این منبع اروپایی که هفته گذشته در اوکراین حضور داشت گفت که سران اوکراین محرمانه به بغداد می‌روند تا زمینه مذاکره با روسیه فراهم شود.

او تاکید کرد که میزبانی عراق از این مذاکره با چراغ سبز آمریکا، انگلیس و چین بوده و طرف‌های منطقه‌ای نظیر ایران، عربستان، قطر و اردن نیز از آن استقبال کرده اند و روسیه نیز با اینکه عراق میزبان این مذاکرات باشد موافقت کرده است.

به گفته این منبع پیشنهاد میانجیگری قطر و عمان در این مذاکرات که از سوی اسرائیل، فرانسه و آلمان مطرح شده بود، از سوی روسیه و اوکراین رد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار