تولید پنل خورشیدی ماهواره‌ای در اصفهان

پژوهشگران اصفهانی موفق به طراحی و تولید پنل‌های خورشیدی ماهواره‌های فضایی شدند.

جعفر مطلب زاده مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اصفهان گفت: محققان پژوهشکده مواد و انرژی اصفهان این پنل‌های خورشیدی را، با بازدهی بالا به منظور تامین انرژی اجزای داخلی ماهواره‌ها تولید کردند.


او افزود: پنل تولید شده مجموعه‌ای سلول است که بر روی یک ساندویچ پانل با هسته لانه زنبوری قرار گرفته و پوشش مقاوم در مقابل تشعشعات فضایی، اتصالات الکتریکی، دیود‌های محافظ و کانکتور‌های اتصال پانل از قابلیت‌های آن است.


مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اصفهان با بیان اینکه این پنل‌ها از اتصال سلول‌های خورشیدی به یکدیگر و مجموعه‌ای از آرایه‌های منظم تشکیل می‌شود گفت: یکی از متداول‌ترین راه‌های تأمین انرژی اجزای مصرف کننده داخلی ماهواره‌ها، استفاده از پنل‌های مجهز به سلول‌های خورشیدی است که با توجه به محدودیت فضا و وزن در ماهواره ها، بالا بودن بازدهی سلول یک مزیت محسوب می‌شود.


مطلب زاده اضافه کرد: در این پنل برای افزایش بازدهی سلول‌ها از سلول‌های گالیم آرسناید، به منظور تامین انرژی ماهواره‌های جدید استفاده می‌شود و اجزای آن دارای مشخصات فنی قابل قبول طبق استاندارد فضایی اروپا ECSS است.


پژوهشکده مواد و انرژی اصفهان از سال ۱۳۶۴ با عنوان مرکز تحقیقات مهندسی در حوزه تحقیقات کاربردی و توسعه فناوری‌های نوین طرح‌های متعددی متناسب با نیاز‌های صنعتی و فناوری کشور اجرا کرده و روی موضوعات مولد‌های انرژی، مواد و آلیاژ‌های نوین، المان‌های کنترل حرارت، طیف‌سنجی و تجهیزات میکرو الکترونیک فعالیت می‌کند.
پژوهشکده مواد و انرژی اصفهان از سال ۱۳۹۰ عضوی از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات محسوب می‌شود.

منبع: خبرگزاری صداو سیما

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.